افت قیمت سنگین خودروهای چینی گران در بازار

صنعت خودروسازی در چین همزمان با ایران شکل گرفت. اولین کارخانجات تولید خودروی سواری در چین بین سالای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ میلادی به وجود اومدن. امروزه بیشتر از ۷۰ برند جور واجور خودروسازی در چین، به تولید و فروش خودرو مشغول هستن. ولی از این تعداد فقط چهار تای اونا جزو گردانندگان اصلی این صنعت در کشور چین هستن و بقیه اونا بیشتر محصولاتشون رو به کشورای دیگه مانند ایران، صادر می کنن.

بعد از این که تحریمای بین المللی موجب قطع رابطه خودروسازان بزرگ و معتبر بین المللی با ایران و نبود عرضه خودروهای با کیفیت به بازار خودروی کشورمون گردید؛ پای خودرو چینی به کشورمون باز شد.

طی چند ماه گذشته که بحران ارزی دلیل شده خیلی از افراد توانایی مالی خرید خودروهای لوکس دلخواه خود رو از دست بدن به کار گیری خودرو چینی بیشتر شده.

حالا بیشتر از ١٠ ساله که از ورود خودرو چینی به بازار ایران می گذره و طی این مدت، با اینحال که در اوایل فعالیت خود خیلی به چشم نمی اومدن اما این خودروها کم کم موقعیت خاصی رو در بازار ایران تصرف کردن طوری که مشتریان ایرونی استقبال بسیار خوبی از ماشینای چینی کرد ه ان. یکی از نقاط ضعف خودروسازان بزرگ داخلی، کمبود تنوع در سبد محصولاته، موضوعی که چینیا خوب اونو درک کرده و تونسته ان به واسطه عرضه اجناس جور واجور، در دل بخشی از مشتریان ایرونی جا باز کنن.

با این حال با گذشت چند هفته از حضور بعضی چینیای جدید گرون در بازار خودروی کشور، تماشاگر هستیم که به خاطر نبود شناخت مشتریان نسبت به اونا، این روزا افت قیمت شدیدی رو واسه رسیدن به معامله تجربه می کنن.

هاوال H9 بهمن موتور که در هفته های گذشته با قیمت ۹۵۰ میلیون تومن به نمایشگاه های خرید و فروش خودروی تهران اومده بود، امروز واسه ثبت یه معامله واقعی قیمتی کمتر از ۷۰۰ میلیون تومن رو تجربه می کنه. در هفته گذشته بعضی فروشندگان این خودروی شاسی بلند، بهای اونو حدود ۷۴۵ تا ۷۷۰ میلیون تومن اعلام می کردن و با رسیدن به روزای آخر هفته گذشته، حتی به قیمتی حدود ۷۱۰ میلیون تومن هم راضی شده بودن.

در نظر داشته باشین که طبق اطلاعات منتشر شده در کدال گروه بهمن، هاوال H9 قیمتی حدود ۳۰۱ میلیون تومن رو واسه مشتریان خاص داشته و حال این افراد و دلالان می خواد که به خاطر داشتن اینجور امتیازی واسه خرید این شاسی بلند، به سود بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومن برسن. اما تماشاگر هستیم که به خاطر نبود شناخت مشتریان از H9 و هم اینکه تیراژ خیلی کم این خودرو، بسیاری خرید این چینی گرون رو به صرفه نمی دونن.

این خودرو چینی به یه موتور دو لیتری توربوشارژ مجهز شده که توانایی تولید حدود ٢۴٠ اسب بخار قدرت و ٣۵٠ نیوتن متر گشتاور رو داره. نیروی تولیدی به وسیله این موتور از راه یه گیربکس ٨ سرعته خودکار به هر چهار چرخ فرستاده میشه که همین موضوع باعث شده H9 در مسیرهای آفرود هم توانایی مناسبی داشته باشه.

در کشور ما، به دلیل این که شرایط اقتصادی کلا آینده مشخصی نداره، بیشتر خریداران خودرو تلاش می کنن تا محصولی رو بخرن که پس از چند سال یهو با افت قیمت بالایی مواجه نشده و به اصطلاح ضرر نکنن.

دامای X7 هم جز همون خودروهای چینی تازه وارده که به صورت وارداتی در اختیار مشتریان قرار گرفته و به عنوان یه کراس اوور لوکس چینی شناخته می شه. این خودروی جدید هم به خاطر نبود شناخت مشتریان و تیراژ محدود ورود اون به بازار کشور، هر روز افت قیمت در معامله رو تجربه می کنه.

به نقل از اسب بخار دامای X7 در روزای اول اخذ مجوز شماره گذاری و تحویل به مشتریان، قیمتی بالاتر از ۳۷۰ میلیون تومن رو تجربه می کرد. اما با گذشت زمان به گفته بعضی نمایشگاه داران، کسی با این قیمتا به سراغ اینجور خودروی نامعلوم ای نمیاد. به گفته یکی از نمایشگاه داران تهران، وقتی مشتری دامای X7 رو می بینه و به خاطر طراحی و خاص بودنش از اون خوشش میاد، بازم حاضر نیس که بیشتر از ۳۰۰ میلیون تومن رو واسه اون بپردازه. به گفته این فرد با اینکه بعضی دلالان و فروشندگان X7 قیمتی حدود ۳۲۰ تا ۳۴۰ میلیون تومن رو واسه اون اعلام می کنن، اما قیمت این کراس اوور چینی به خواسته بعضی مشتریان واقعی باید کمتر از ۲۸۰ میلیون تومن باشه. به خاطر همین با شروع هفته جدید بعضی دارندگان دامای X7 حاضر هستن که از امروز این خودرو چینی رو با قیمتی کمتر از ۳۱۰ میلیون تومن واسه فروش بذارن. دامای X7، یه کراس اور چینی ارزون قیمت به حساب نمیاد و حتی در بازار چین، اختلاف قیمت زیادی با جک S5 داره.

داماى X7 اولین خودروی SUV اندازه متوسطه که به وسیله زوتی دامای تولید شد. دامای در واقع برند لوکس اجناس زوتی چینه، از نقاط قوت X7 میشه به ابعاد مناسب کابین، موتور ساخت میتسوبیشی تودوزی چرم دست دوز اشاره کرد.

کوپا T210 که محصول ریگان خودرو و شهر خودرو هستش، چند وقتیه که در نمونه های پلاک شده به خیابون اومده و کم کم به تعداد این خودرو چینی در جاده های کشور اضافه می شه. در روزای اول شماره گذاری T210، تماشاگر بودیم که بعضی دلالان قیمتی بالاتر از ۴۲۰ میلیون تومن رو واسه نسخه فول آپشن اون اعلام می کردن. اما از اواسط هفته گذشته سقوط قیمتی کوپا T210 شروع شده و حتی بعضی فروشندگان و دلالان حاضر هستن تا این خودرو رو با قیمتی کمتر از ۳۱۰ میلیون تومن در اختیار مصرف کنندگان واقعی بذارن.

کوپا T210 از یه موتور ١/۵ لیتری توربو بهره می برد که میتونه ١۵۶ اسب بخار قدرت و ٢١٠ نیوتن متر گشتاور رو تولید کنه.

این قدرت به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته خودکار به چرخ های جلو انتقال پیدا می کنه.

به دلیل تحریما دست مشتریان ایرونی بازم از خودروهای با کیفیت تر ساخت کشورای پیشرفته کوتاهه. علاوه بر اون، قیمت ماشینای چینی موجود در ایران نسبت به بقیه خودروهای وارداتی مناسب تره.

وجه شباهت این سه خودرو چینی نبود مشتری واسه خرید اونا در بازار آزاده و دلیل اون چیزی جز شفاف نبودن آینده این اجناس نیس. به طور کامل مشخصه که اگه بهمن موتور، یاران خودروی اروند، ریگان خودرو و شهر خودرو بتونن آینده این خودروها رو در بحث خدمات پس از فروش تضمین کنن، خریداران واقعی کم کم به سراغ هاوال H9، دامای X7 و کوپا T210 میان.

با این وجود طبق گزارش اعلامی از طرف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، بیشتر از ۳۸ درصد از بازار خودرو کشور رو از نظر تنوع محصول، خودرو چینی در دست داره و این یعنی حتی خودروسازان داخلی هم نتونسته ان در این مورد با خودرو چینی رقابت کنن.

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *