ای نماد چیه و چیجوری باید اون رو گرفت؟

محمد حسین قوامی

۹۱

۴

۵۴ ۷۷۷۲۷

خود رو جای کاربران سایت تون بذارین؛ به اون ها حق بدین که قبل از خرید از سایت شما دو دل باشن تا نکنه سرشون کلاه بره! اون ها می خواهند کالایی که خریداری می کنن با کیفیت به دست شون برسه و مبلغی که واسه اون هزینه کرده ان، هدر نشه. البته طی سال های گذشته در کشور ما با وجود فروشگاه های اینترنتی بزرگی مانند دیجی کالا، کم و بیش این اطمینان به وجود آمده. اما شما چیجوری اعتماد کاربران تون رو به دست می آوردید؟ ما یه پیشنهاد در این مورد داریم و اون به این نتیجه رسید نماد اعتماد الکترونیکی یا لوگوی ای نماد است.

تازگیا متوجه شده ایم بعضی سایت ها دوره آموزشی گرفتن ای نماد رو با قیمت بالا می فروشند! از اون جایی که مراحل انجام این کار بسیار ساده می باشه و  احتیاجی نیس واسه اون هزینه پرداخت کنین، عزممونو جزم کردیم راهنمای کامل صفر تا صد مراحل دریافت لوگو نماد اعتماد الکترونیکی رو به صورت رایگان در اختیار شما بذاریم. یعنی از اینجا که ای نماد چیه شروع می کنیم، امتیازات اون رو به شما می بگیم، بعد به سراغ روش گرفتن نشون اعتماد می رویم و در آخر، اقدامات لازم بعد از اخذ نماد اعتماد رو به شما می بگیم.

قیمت

همونطور که گفتیم، در شروع می خواهیم به این سوال جواب بدیم که اصلاً نماد اعتماد الکترونیکی چیه. ای نماد (یا همون E-Namad) یه لوگوی نمادیه که واسه سازماندهی، تایید صلاحیت و هویت فروشگاه های اینترنتی ارائه می شه. واقعا نماد اعتماد الکترونیکی باعث می شه که خریداران سایت شما بتونن به شما اعتماد کنن. این لوگو  منحصراً به وسیله مرکز پیشرفت تجارت الکترونیکی صادر می شه.

شکل های جور واجور لوگو نماد اعتماد الکترونیکی

اعتبار و کیفیت سایت ها در ای نماد با ستاره ها نشون داده می شن. تعداد ستاره های بالاتر، نشون دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر کارکرد وب سایته. شکل های جور واجور نماد الکترونیکی به شکل زیره:

  • نماد موقت: این نماد واسه سرعت بخشی به روند اخذ این نماده و به سایت های فروشگاهی با دست کم معیارهای موجود اعطا می شه.
  • نماد دائم یه ستاره: پس از دادن نماد موقت، فروشگاه جهت دریافت نماد دائم بررسی می شه. کسب و کارا واسه دریافت نماد دائم، باید مجموعه ای از معیارها رو داشته باشن تا تأیید شن که در ادامه مطلب اون ها رو آموزش می بینیم.
  • نماد دائم دو ستاره: مراحل دریافت نماد دائم دو ستاره از دید معیارهای آزمایش به طور کاملً مشابه به نماد دائم یه ستاره س فرقش اینه که واسه دریافت نشون دو ستاره باید گواهی امنیت SSL داشته باشین.

به چه دلیل باید واسه سایت خودم نماد اعتماد الکترونیکی بگیرم؟

حالا شاید سوال کنین که امتیازات دریافت اینماد چیه. یکی از راهکارهای اصلی جلب اعتماد مشتریان به فروشگاه های اینترنتی، لوگوی نماد اعتماد الکترونیکیه. با گرفتن ای نماد فعالیت فروشگاه اینترنتی شما قانونی می شه؛ طوری که کاربران با اطمینان از سایت شما خرید می کنن.

یکی دیگه از ویژگی های داشتن نماد اعتبار الکترونیکی، دریافت درگاه بانکی می باشه. هم اینکه می تونید با اداره پست قرارداد ببندین و سیستم تحویل در محل داشته باشین. دقت کنین که بدون گرفتن E-Namad، شما هیچ کدوم از این دو کار رو (دست کم به صورت قانونی) نمی تونید انجام بدین.

دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چقدر دنگ و فنگ داره؟

به طور کلی در مقایسه با بقیه فعالیت های اداری، روند گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی سختی زیادی نداره، فقط کافیه این آموزش رو تا انتها بخونین تا مراحل لازم واسه این کار رو یاد بگیرین.

میانگین زمان دریافت

با در نظر گرفتن وقتی که صرف تأیید نشانی، شماره تماس محل فعالیت کسب و کار اینترنتی و استعلام صلاحیت فردی می شه، اگر در اسرع وقت نسبت به رفع نواقص اعلامی از طرف کارشناسان دست به کار شین، ظرف مدت هفت الی ده روز نشون اعتماد الکترونیکی اعطا می شه.

هزینه دریافت

هزینه هایی که واسه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید پرداخت کنین شامل یه ۳۵ هزار تومن واسه دریافت بسته پستی شامل تعهدنامه، و هم اینکه هزینه های مربوط به دفتر اسناد رسمی و کپی برابر اصل شده مدارک می باشه.

حضور فیزیکی

درزمان مراحل دریافت نشون اعتبار الکترونیکی احتیاجی به حضور فیزیکی ندارین. فقط کافیه بعضی مدارک رو (که در ادامه تقدیم حضوتون می کنیم) به دفتر اسناد رسمی برده و پس تایید با پست بفرستین. اینم بگیم به مراجعه فیزیکی در مورد تحویل این مدارک، جواب داده نمیشه.

شرایط دادن لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی

واسه دریافت لوگوی ای نماد لازمه شرایط چون رو رعایت کنین:

۱٫ عرضه کالا یا خدمات در سایت

نماد اعتماد الکترونیکی فقط به سایت هایی که خرید و فروش در اون انجام می شه، تعلق می گیرد. اگه فقطً در سایت خود درباره اجناس یا خدمات تون اطلاع رسانی کرده اید و امکان سفارش گیری آنلاین وجود نداره، احتیاجی به دریافت اینماد ندارین.
هم اینکه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین باید واسه دامنه یا زیردامنه ای که خرید در اون صورت می گیرد، درخواست ای نماد کنین.

سئو منفی یا Negative Seo چیه؟

۲٫ درج قیمت اجناس یا خدمات

یکی دیگه از شرایط اخذ ای نماد درج مشخصات اجناس یا خدمات، از جمله قیمت و تعرفه کالای عرضه شده در سایته. هم اینکه ارائه اطلاعات خرید به شکل پیش عامل یا سبد خرید اجباری می باشه.

۳٫ صاحب امتیاز دامنه

امتیاز دامنه باید به نام فرد درخواست دهنده نماد اعتبار باشه. و امتیاز دامنه تقاضا کننده حقوقی، به نام شرکت و یا یکی از اعضای هیئت مدیره اون ثبت شده باشه.
اطلاعات صاحب تموم دامنه ها در سایت Whois درج می شه. پس از ورود به این سایت، در باکس جستجو نشانی دامنه سایت خودتون رو وارد کنین و روی دکمه SEARCH کلیک کنین.
واسه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید صلاحیت فردی شما از سمت پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تایید شه. نتیجه استعلام تایید صلاحیت در پرونده نماد در سامانه ثبت می شه و از راه ایمیل واسه تون فرستاده میشه (بدین منظور نیاز نیس کار خاصی کنین، این مرحله به وسیله کارکنان ای نماد انجام می شه).
اگه جواب استعلام منفی باشه، پرونده به حالت تعلیق در میاد، هویت فرد رد صلاحیت شده وارد بلک لیست (لیست سیاه) می شه و امکان درخواست دوباره وجود نخواد داشت. اما فرد می تونه بعد از ورود به پنل کاربری خود، درخواست فرجام خواهی (به معنی درخواست بررسی دوباره صلاحیت فردی) ثبت کنه.
واسه درخواست فرجام خواهی نیازه به دادگاه تشکیل پرونده مراجعه کنین. و مدارکی مثل رأی دادگاه مبنی بیزاری(تبرعه شدن از طرف دادگاه)، سند مشخص کننده اجرای حکم صادر شده به وسیله دادگاه، مدرکی که روشن کننده مختومه شدن پرونده سوء سابقه و یا هرگونه سند مربوط به رفع مشکل سوء سابقه (به جزگواهی نبود سوء گذشته یا سجل کیفری که مورد قبول نمی باشن) رو به همراه درخواست فرجام خواهی به ایمیل amaken@enamad.ir ارسال کنن.

این مطلب را هم بخوانید :  کدام مواد غذایی برای درمان یبوست مفید هستند؟

۵٫ دست کم سن ۱۸ سال (و کارت پایان خدمت واسه آقایون)

مدارک لازم واسه دریافت ای نماد

مدارک لازم واسه دریافت نماد اعتبار الکترونیکی به توضیح زیر می باشه:

خواهندگان حقیقی:

  • تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)
  •  تعهدنامه شخصیت حقیقی (در ادامه چگونگی دریافت اون رو توضیح میدیم)

خواهندگان حقوقی (تجاری / غیرتجاری):

  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  •  تصویر اصل اساسنامه
  •  آگهی آخرین تغییرات نشانی (در صورت وجود)
  •  آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
  •  آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)
  •  تعهدنامه شخصیت حقوقی (در ادامه چگونگی دریافت اون رو توضیح میدیم)
  •  تصویر پروانه / مجوز فعالیت

به چه دلیل باید واسه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی تعهدنامه بدیم؟ تعهدنامه به خاطر تایید رسمی قوانین جاری کشور در مورد تعهدات فروشگاه های اینترنتی می باشه. فرم تعهدنامه از راه پست واسه شما ارسال می شه و باید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، اون رو امضا کنین.

ثبت نام و مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به شکل زیره:

۱٫ ثبت نام در ای نماد

اول به نشانی https://enamad.ir/Panel مراجعه کنین و برروی گزینه ایجاد حساب کاربری کلیک کنین. بعد نوع دریافت نماد الکترونیک رو به صورت شخص حقیقی (طبق تعریف ویکیپدیا، شخص حقیقی به هر کدوم از افراد نوع بشر گفته می شه!) یا شخص حقوقی (شخص حقوقی به شرکتها و نه هاده ها و موسسات گفته می شه) مشخص کنین.

در قدم بعدی اطلاعات خودتون از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی، شناسه کاربری و رمز عبور رو وارد کنین. و تیک دو گزینه پایین رو بزنین و برروی دکمه تایید کلیک کنین.

اینجا یه ایمیل شامل لینک فعالسازی به نشانی وارد شده در فرم ثبت نام، ارسال می شه. روی لینک فعالسازی کلیک کنین تا حساب کاربری تون فعال شه.

۲٫ تکمیل اطلاعات (تأیید اطلاعات هویتی)

بعد از ثبت نام و ورود به پنل کاربری ای نماد، به بخش تکمیل اطلاعات برید و روی زیر منوی کامل کردن فرم اطلاعات کلیک کنین. در این قسمت باید مشخصات شخصی خود رو به طور کامل وارد کنین.

بعد از کامل کردن فرم به صفحه ای هدایت می شید که باید تصویر اسکن شده صفحۀ اول شناسنامه، تصویر پرسنلی و تصویر کارت پایان خدمت (در صورت ضرورت) رو بارگذاری کنین. از بین مدارک خواسته شده تنها تصویر صفحه ی اول شناسنامه اجباری بوده و مابقی اختیاری هستن. هم اینکه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین پسوند فایل شما باید jpg  یا png  و حجم اون از ۱۰۰۰ کیلوبایت کمتر باشه.

بعد در قدم بعدی اطلاعات تماس از جمله گوشی موبایل و تلفن ثابت خود رو وارد کنین و از راه دستورالعمل های گفته شده، عملیات گرفتن هویت رو انجام بدین.

موبایل

۳٫ اضافه کردن کار و کاسبی

در این مرحله کار و کاسبی خودتون رو وارد سامانه ای نماد کنین. بدین منظور از منوی کار و کاسبی به بخش اضافه کردن کار و کاسبی مراجعه کنین و مشخصات خواسته شده رو با دقت وارد کنین.

راهنمای بهینه سازی اندازه تصاویر در شبکه های اجتماعی

در قسمت اطلاعات جهت بررسی روند خرید باید یه نام کاربری و رمز عبور آزمایشی در فروشگاه خود بسازین و اون رو اینجا وارد کنین.

۴٫ تأییدیه فنی

تأییدیه فنی به معنی تایید صحت مالکیت فروشگاه به وسیله شما می باشه؛ این کار به چهار روش انجام می شه که می تونید به دلخواه یکی رو انتخاب کنین و انجام بدین. بدین منظور از منوی مدیریت کار و کاسبی، در مقابل نام دامنه سایت تون، روی لینک تأییدیه فنی کلیک کنین. همونطور که در تصویر زیر مشاهده می کنین، تموم روش های گفته شده توضیح داده شده و احتیاجی به توضیح دوباره نیس.

۵٫ گرفتن صحت اطلاعات کار و کاسبی

در این مرحله نشانی فروشگاه تقاضا کننده دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به وسیله ارسال بسته پستی چک می شه (موظف هستین قبل از فرستان بسته هزینه اون رو به صورت آنلاین پرداخت کنین). محتوای بسته پستی یه کده که می باید بعد از دریافت اون رو در سامانه نماد و در بخش مدیریت کار و کاسبی » تایید صحت نشانی محل کار و کاسبی، وارد کنین. هم اینکه در قسمت های دیگه صفحه ایمیل و تلفن کار و کاسبی خودتون رو وارد کنین و عملیات گرفتن اطلاعات رو انجام بدین.

این مطلب را هم بخوانید :  کشف جالب کوچک ترین گونه ماهی جهان در مالزی

در بسته فرستاده شده علاوه بر کد، تعهدنامه نماد در بسته موجود می باشه که باید این تعهدنامه رو کامل کرده و بعد با حضور در دفاتر اسناد رسمی امضا کنین.

عوامل موثر در رتبه گوگل طبق یه میلیون نتیجۀ جستجو

۶٫ کامل کردن فرم نظرسنجی

اینجا باید در نظرسنجی سازمان پیشرفت تجارت الکترونیک شرکت کرده و اطلاعاتی از زمینه فعالیت خود و تعداد افراد مشغول در کار و کاسبی تون ارائه کنین. صحت اطلاعات وارد شده در این مرحله بررسی نمی شه و ً این نظرسنجی واسه آمار و تحقیقات بازار صورت می گیرد.

۷٫ بررسی چک لیست چیزای مهم نماد اعتماد الکترونیکی

قبل از فرستان پرونده واسه کارشناسان ای نماد، بررسی کنین هر چیزی رو که در این لیست اومده رو رعایت کرده اید؛ چون که انجام ندادن یا ناقص بودن هر کدوم از این موارد موجب معطلی در روند اخذ نماد اعتماد الکترونیکی می شه. اینم بگیم هربار بررسی پرونده به وسیله کارشناس بین یه تا هفت روز به طول می انجامد.

۸٫ بررسی مدارک فیزیکی

بعد از تایید، کارشناس سامانۀ ای نماد نیاز به مدارک فیزیکی داره تا بتونه نشون الکترونیک رو صادر کنه. شما می تونید بسته پستی تعهدنامه گواهی امضا به همراه همه مجوزات کپی برابر اصل شده و مهر شده دفتر اسناد رسمی  و مدارک مربوط رو واسه سازمان پیشرفت تجارت الکترونیک به نشانی تهران – صندوق پستی ۶۳۸۵- ۱۴۱۵۵ بفرستین و بعد کد مرسوله رو به کارشناسان اعلام کنین.

۹٫ دادن E نماد

شادباش میگم! در این مرحله پس از بررسی های لازم، ای نماد سایت شما صادر شده و می تونید کد لوگوی نماد اعتماد رو در سایت خود بذارین.

۱۰٫ درج کد مجوز برروی سایت

واسه اضافه کردن لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی به سایت، کافیه در پنل کاربری ای نماد به بخش مدیریت کسب و کارا برید و در مقابل نام دامنه سایت، روی گزینه دریافت کد نماد کلیک کنین.

اقدامات لازم بعد از اخذ نشون اعتماد الکترونیکی

دارنده نشون اعتماد الکترونیکی باید قوانین زیر رو رعایت کنن:

  • محتوای متن تعهدنامه اینماد رو در تموم مدت فعالیت و اعتبار به طور کامل و دقیق رعایت کنه.
  • هر گونه تغییر در کار و کاسبی  رو در اسرع وقت به مرکز اعلام کنه.
  • به پیغام ها و اخطارهای فرستاده شده از طرف مرکز و دستگاه های نظارتی (مثل الکترونیکی و فیزیکی)، بیشترین حد طی دو روز کاری جواب دهد.
  • کلیه شرایط لازم جهت ورود و دسترسی بازرسان به کلیه اماکن و محل های فعالیت رو جهت انجام وظایف نظارتی واسه مرکز جفت و جور آورد.
  • اگه کار و کاسبی و کار اینترنتی به مدت سه ماه بدون داشتن عذر قابل قبول، تعطیل یا هیچ گونه فعالیتی نداشته باشه، پس از دو تذکر به فاصله روز به وسیله مرکز، نشون اعتماد ایشون باطل می شه.

دریافت نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره

همونطور که پیش تر گفته شد واسه دریافت لوگوی ای نماد دو ستاره باید گواهی امنیت SSL داشته باشین.

گواهی امنیت SSL چیه؟ قرارداد (SSL (Socket Secure Layer ، یه استاندارد وب واسه کد کردن اطلاعات بین کاربر و وب سایته. اطلاعاتی که به وسیله یه اتصال SSL مبادله می شن، به صورت کد شده ارسال می شن و اینجوری اطلاعات از دزدیده شدن یا استراق سمع مواظبت می شن. SSL واسه شرکت ها و مشتریان این امکان رو جفت و جور می کنه تا بتونن با اطمینان اطلاعات خصوصی شون رو مانند شماره کارت اعتباری، پنهونی ارسال کنن.

لوگوی ای نماد چقدر اعتبار داره؟ و چیجوری می توانم بعد از تموم شدن اون رو تمدید کنم؟

اعتبار مجوز نماد اعتماد الکترونیکی یه ساله بوده و قبل از اتمام مهلت اون (۳ هفته مونده به انقضای اعتبار نماد اعتماد)، باید اطلاعات فرم ثبت نام خود رو به روز کنین. اگه  وب سایت شما  تخلفی در مدت اعتبار نماد نداشته باشه (اختلافات کسب و کار خود رو با مصرف کنندگان حل کرده باشه و و مخالف با قوانین مربوط به کسب و کارای اینترنتی کشور نباشه)، به وسیله کارشناسان تمدید اعتبار صورت می گیرد. وگرنه ممکنه نماد اعتماد الکترونیکی به مدت یه سال تمدید نگردد!

چیجوری ای نماد رو لغو کنم؟

واسه لغو ای نماد باید درخواست باطل شدن خود رو با ذکر دلیل، نام صاحب امتیاز نماد اعتماد الکترونیکی و امضا، نشانی دامنه و شناسه کاربری به همراه کپی صفحه اول شناسنامه یا کارت ملی، در سربرگ فروشگاه یا یه برگ عادی نوشته و به شماره فکس ۸۸۹۶۸۰۷۲ (مرکز تماس) ارسال کنن. بعد از باطل شدن پرونده، نشانی دامنه از لیست کار و کاسبی های دارای ای نماد حذف می شه و درگاه پرداخت اینترنتی هم قطع می شه.

 تغییر دامنه بعد از دریافت ای نماد

بدیش اینه تغییر دامنه امکان پذیر نمی باشه! اما می تونید در پنل کاربری خود یه کار و کاسبی جدید  اضافه کنین.

تغییر شخصیت حقیقی به حقوقی و برعکس

به خاطر تغییر شخصیت حقیقی یا حقوقی باید با ارسال تیکت درخواست تغییر رو بفرسته. واسه این کار کافیه از راه پنل کاربری خود از منوی پشتیبانی به بخش ارسال تیکت برید.

ارزش ها چیجوری دنیای برندینگ شما رو زیر و رو می کنن؟

سخن پایانی

یادتون نره اعتماد مشتریان تون در دراز مدت به دست میاد. بعضی با یه بار خرید، کیفیت و پشتیبانی کار و کاسبی شما رو زیر نظر می گیرند اما بعضی افراد هم خطر پذیری کمتری دارن و باید دلایلی به اون ها نشون بدید تا اعتمادشون رو جلب کنین؛ لوگوی اینماد واسه این دسته دوم از آدم ها (که تعدادشون کم هم نیس) یه برچسب اطمینانه و می تونه در سایت شما، کاربران بیشتری رو تبدیل به مشتری کنه.