رکود مطلق یا تورم مهار نشدنی؛ شما چه سرنوشتی را برای بازار خودرو پیش بینی می کنید؟

شش ماه پس از اعمال تحریمای یکجانبه آمریکا بر صنعت خودروسازی کشور، هنوز ماجرای بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو روشن نیس و درگیری قطعه سازان با خودروسازان و خودروسازان با مسئولان وزارت صنعت و دولتمردان با شدت هرچه بیشتر ادامه داره. در این شرایط قطعه سازان هر روز خبر از احتمال بیکاری چند صد هزار نفری میدن و خودروسازان هم از توقف خطوط تولید و ورشکستگی کامل خود بیمناکند، اما وزیر جدید صنعت در گفتگویی تلویزیونی از جمع بندی پایانی قیمت خودرو تا آخر هفته آینده خبر داده.

براین پایه انگار دو سناریو متفاوت پیش روی مسئولان امر قرار گرفته که انتخاب هرکدوم از اونا می تونه سرنوشتی منحصر به فرد رو واسه صنعت و بازار خودرو رقم بزنه، در این مطلب می خوایم تا هر کدوم از این دو راه حل رو بررسیم کنیم.

پیشنهاد اول: آزادسازی بهای خودرو

قطعه سازان و انجمن خودروسازان شدیدا بر این عقیده اصرار می کنن که آزاد شدن قیمت خودرو تا سطح قیمت بازار (حدود ۵ درصد اختلاف تا رقمای فعلی بازار) می تونه باعث مدیریت عرضه و درخواست شده و بازار مشکی رو به طور کامل نابود کنه. این راه حل هرچند با الگویای مربوط به تجارت آزاد مطابقت داره و شاید در دراز مدت تصمیم درستی به نظر برسه اما در کوتاه مدت با افزایش ۸۰ الی ۱۰۰ درصدی قیمت خودرو نسبت به قیمتای فعلی همراه خواه شد و زمینه رو واسه رکود بسیار شدید در بازار خودرو جفت و جور می آورد.

درواقع خیلی از خریداران و ثبت نام کنندگان فعلی خودروسازان، با هدف زیاد شدن قیمت و فروش با قیمت بیشتر در این بازار سرمایه گذاری می کنن و نابود کردن یه شبه بازار مشکی می تونه باعث خروج سرمایه ایشون از بازار شه. در این صورت خودروسازان با حجم انبوه انصراف روبرو می شن و ناچار می شن تا رقمای دریافتی از مشتریان رو با سود انصراف بهش برگردونن. اینجور روندی از توان خودروسازان خارجه و شاید مشابه قضیه موسسات مالی و اعتباری، دولت دوباره مجبور می شه تا با تزریق پول، تعهدات خودروسازان به مردم رو جبران کنه. این روند به افزایش تورم و بلندتر شدن سد بی اعتمادی به خودروسازان می رسه.

از طرف دیگه آزاد سازی قیمت خودرو قاعدتا با تحویل تعداد خیلی از خودروهای معوقه همراه میشه و سوداگرانی که با هدف کسب سود اقدام به ثبت نام خودرو کردن هم، با عرضه این خودروها در بازار بی حرکت فعلی، به رکود دامن میزنن. اینجور اقدامی بازم می تونه به زیاد شدن رکود در بازار و کاهش ثبت نام خودروهای جدید منجر شه و به بازار خودرو، نمایشگاهداران و خودروسازان فشار مضاعفی وارد کنه.

پیشنهاد دوم: افزایش پلکانی قیمت و اندازه گذاری دستوری

خودروسازان فکر می کنن که با در نظر گرفتن سهم ارز بری در تولید خودروهای جور واجور و تورم عمومی موجود در اقتصاد کشور، زیاد شدن قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصدی واسه اجناس جور واجور منطقیه اما اینجور افزایشی ممکنه به صورت یهویی اتفاق نیفته چون که باعث ایجاد شوک در بازار می شه. پس پیشنهاد دوم می تونه به اندازه گذاری مصنوعی (هماهنگی با وزارت صنعت و سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان) منجر شه و قیمتای تازه هم به صورت پلکانی و کم کم به وسیله خودروسازان زیاد شه. این راه حل با اینکه تموم خواسته خودروسازان رو پوشش نمی ده اما باعث ایجاد انتظار تورمی در بازار می شه و شاید روند فعلی ثبت نام به قصد دلالی و سوداگری رو زیاد می کنه.

یعنی مشتریان با باخبر شدن از روند افزایشی قیمت خودروها، با خیال کسب سود و فروش با اندازه بالاتر، اقدام به پیش خرید می کنن و اینکار باعث افزایش قیمتا در بازار شده و چرخ خودروسازان رو می گردونه، اما در مقابل ممکنه قیمتا در بازار به سطحی بیشتر از سطح فعلی زیاد شه و دست مصرف کنندگان واقعی هر روز از بازار خودرو کوتاه تر شه.

با این توضیح نظر شما چیه؟ شما چه سرنوشتی رو واسه تراژدی صنعت خودرو در کشور پیش بینی می کنین؟

 

شما چه آینده ای رو واسه بازار خودرو پیش بینی می کنین؟

  • آزادسازی بهای خودرو تا سطح بازار آزاد
  • افزایش پلکانی قیمت و اندازه گذاری دستوری

مشاهده یافته های

Loading ... Loading …

 

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *