– قسمت 2

در بالا وای میسته. این خودروی خاص نسبت قدرت به وزنی برابر ۱٫۲ اسب بخار به ازای هر کیلوگرم داره. نسبتی فوق العاده که حکایت از توان خیلی بالا و وزن خیلی پایین اون داره. نکته ی جالب اینجاست که کاپارو از هیچ توربوشارژی واسه دست پیدا کردن به این رکورد استفاده نکرده بود.

در بین خودروهای تقویت شده نباید هیچ بعضی وقتا ابرهیولای هِنسی یعنی Venom GT رو از یاد برد. خودرویی که نسبت قدرت به وزن اون عدد عالی یک اسب بخار به ازای یک کیلوگرم از وزن بدنهه. این رکورد سال ۲۰۱۱ ثبت شده.

بیشترین قدرت طبق ضریب تندوتیزی

در دنیای خودروها نسبتی هست که درباره توان مؤثر پیشرانه سخن می گه. به این نسبت «توان ویژه» یا در ادبیات خودرویی ضریب تندوتیزی گفته می شه. بدین معنی که یک پیشرانه به ازای هر یک لیتر از حجم خود، چه میزان نیرو تولید می کنه؟ الان رکورد فوق واسه موتورهای تنفس طبیعی در اختیار آریل Atom 500ه. خودرویی که پیشرانه اش به ضریب تندوتیزی ۱۶۶٫۷ اسب بخار رسیده؛ یعنی هر یک لیتر از موتور اون می تونه اینجور نیرویی تولید کنه. قبلا گفتیم که توان پایانی اتم چیزی حدود ۵۰۰ اسب بخاره.

این رکورد واسه یک موتور تقویت شده برابر ۲۲۰٫۲ اسب بخاره. مالک این رکورد مدل ۲۰۱۴ میتسوبیشی لنسر EVO Xه. بد نیس بدونین حجم موتور این ژاپنی معروف فقط ۲۰۰۰ سی سی بوده.

در دنیای عجیب و پیچیده ی موتورهایی که از منبع تغذیه BioFuel (زیست سوخت) استفاده می کنن، نام کونیگزگ One:1 می درخشد. این همون خودروییه که ضریب تندوتیزی اش رو ۲۶۸ اسب بخار اعلام کردن.

بهترین رکورد در بین خودروهای دیزلی با موتور تنفس طبیعی مربوط می شه به مرسدس بنز E300D در سال ۱۹۹۳ که ۴۴.۸ اسب بخار ثبت شده. خودروهای دیزلی معمولا خیلی توان بالایی ندارن. چه برسه به اونکه از هیچ تقویت کننده ای هم استفاده نشه. همینه که مرسدس فوق رو زبانزد می کنه.

خودروهای دیزلی با موتور تقویت شده شرایط بهتری دارن. در این میدون ب ام و ۷۵۰d رو می بینیم که به ضریب عالی ۱۳۱٫۷ اسب بخار دست پیدا کرده. این آلمانی همین امسال رونمایی شد.

مطلب مرتبط :   کسب و کار اینترنتی - لوکساور

گشتاور خودرو

بیشترین گشتاور طبق نوع موتور

تعریف گشتاور در دنیای مهندسی مکانیک و به ویژه خودرو، خیلی آسون نیس. شاید خلاصه ترین و روشن ترین تعریف گشتاور این باشه: سرعتِ قدرت؛ یعنی اینکه موتور خودرو با چه میزانی به چه قدرتی می رسه. گشتاور عامل مهمی در خودروهاست. در خودروهایی با قدرت ثابت، خودرویی سریع تره که گشتاور بیشتری داشته باشه. در این دنیا و در بخش موتورهای بنزینی تقویت شده نمی شه از نه بوگاتی Chiron گذشت. این محصول تاریخ ساز گشتاوری برابر ۱۶۰۰ نیوتن متر داره.

رکورددار موتورهای بنزینی تنفس طبیعی دوج Viper جدیده. این آمریکایی خشن ۸۱۴ نیوتن متر گشتاور تولید می کنه.

با در نظر گرفتن یک موتور دیزلی تقویت شده، به گزینه ای بهتر از فورد F250 دیزلی نمی رسیم. پیکاپ غول آسایی که گشتاورش ۱۲۵۴ نیوتن متره.

بهترین رکورد واسه یک پیشرانه ی دیزلی بی تقویت، مربوط می شه به مدل ۱۹۹۴ همین فورد. اون روزها پیکاپ فوق می تونست ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور رو با دستان خالی تولید کنه.

هم اونقدر رکورد بیشترین گشتاور خودروهای الکتریکی در اختیار همونیه که رکورد بیشترین قدرت رو داشت؛ یعنی ریماک One. این برقی قشنگ ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور داره؛ یعنی درست برابر با بوگاتی شیرون.

قیمت خودرو

گران ترین خودروی تولید انبوه دنیا، آخرین محصول رولزرویس انگلستان به اسم Sweptailه. این فوق لوکس رؤیایی قیمتی برابر ۱۳ میلیون دلار داره.

آمارهای تاریخی نشون می ده ارزون ترین خودروی دنیا محصولی بوده از شرکت اسمیت فلایر آمریکا. شاید در نگاه اول خیلی واقعی به نظر نرسه ولی این خودرو در سال ۱۹۲۲ مورد استفاده قرار می گرفته. این خودرو فقط ۱۲۵ دلار قیمت داشت که حتی در زمان خودش هم ارزون به حساب می اومد.

مطلب مرتبط :   نمونه جشنواره تجارب برتر تربیتی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

اگه قرار باشه معیاری واسه قیمت گذاری دید نکنیم، شکی نیس که فراری ۲۵۰ GTO واسه سال ۱۹۶۳ که در سال ۲۰۱۳ در یک حراجی فروخته شد، گران ترین خودروی دنیا هستش. یک خریدار ناشناس رقم باورنکردی ۳۸ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار واسه این سوپراسپرت سنتی ایتالیایی پرداخت کرد.

اما این هنوز پایان داستان نیس. همین خودرو یک سال بعد در یک مراسم خصوصی به قیمت ۵۲ میلیون فروخته شد و تموم رکوردها رو از اون خود کرد.

بیشتر کسی نمیتونه قیمتی روی خودروهای Concept (مفهومی) بزاره؛ اما سال ۲۰۰۵ می باخ آلمان یک مفهومی ویژه به اسم Exelero تولید کرد که قیمتش ۸ میلیون دلار اعلام شد.

کارایی خودرو

شتاب

الان رکورددار شتاب صفر تا ۱۰۰ در بین خودروهای تولیدی در اختیار پورشه ۹۱۸ Spyder با زمان تنها ۲٫۲ ثانیهه.

رکورد شتاب صفر تا ۱۶۰ هم به بوگاتی Veyron SS با ثبت زمان ۴٫۵ ثانیه ای می رسه. این بوگاتی نسخه پیش از شیرون بوده.

رکورد صفر تا ۲۰۰ هم در اختیار بوگاتی هاست. مدل جدید Chiron این اندازه گیری رو در ۶٫۱ ثانیه طی می کنه.

با سخت تر شدن شتاب گیری این سوئدیا هستن که بین. کونیگزگ مدل One:1 صفر تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت رو در ۱۱٫۹ ثانیه میگذرونه.

در آخر شاهد رکورد تشویق برانگیز مدل Agera RS از همین شرکت هستیم که صفر تا ۴۰۰ رو در ۳۲٫۶ ثانیه طی می کنه.

سرعت پایانی خودرو

شاید تصور همه بر این باشه که رکورددار سریع ترین خودرو دنیای باید همون بوگاتی شیرون باشه؛ اما آمار نشون می بده این رکورد در اختیار همون ابرهیولای سوئدی یعنی کونیگزگ Agera RS با ثبت سرعت پایانی ۴۴۷٫۲ کیلومتر در ساعته.

سریع ترین خودروی دنیا که مجهز به یک پیشرانه ی تنفس طبیعی بود، مک لارن F1 نام داشت. این انگلیسی بی هیچ گونه تقویتی می تونست به سرعت ۳۹۱ کیلومتر در ساعت برسه.

در دنیای دیزلیا هم هستن خودروهایی که حرفایی واسه گفتن دارن. ب ام و آلپینا D5S با موتور گازوئیل سوزش می تونه به سرعت ۲۸۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کنه.


  • 2