محدودیت­ها و مزایای آموزش الکترونیکی

محدودیت­های آموزش الکترونیکی

موارد زیر را می­توان از جمله موارد محدودیت­های آموزش الکترونیکی نام برد:

1- هزینه­ی اولیه راه اندازی و استفاده از تجهیزات رایانه­ای بطور نسبی بالا است.

2- ممکن است دانشجویان، دانش رایانه­ای کافی نداشته باشند که در اینصورت باید دوره­هایی را برای فراگیری دانش رایانه بگذرانند.

3- هزینه بکارگیری خطوط تلفن در آموزش بالا بوده و ممکن است پهنای باند کافی استفاده از روشهای مختلف آموزش وجود نداشته باشد.

4- مواردی لازم است که مدرسان با برخی از قوانین کپی برداری، نحوه­ی ارائه مطالب و موضوعات آموزشی آشنا شوند.

5- استفاده کنندگان از این آموزش، امکان استفاده از موارد تجربی را نخواهد داشت (همان : 21).

2-1-6-یادگیری الکترونیکی

یادگیری الکترونیکی، محصول بکارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در قلمرو آموزش است. در این نوع جدید آموزش، احتیاجی به حضور فراگیران در کلاسهای برنامه ریزی شده نیست. درواقع بخاطر انفجار اطلاعات، به رویکرد تازه­ای نیاز است. هدف آن است که به فراگیران، راهبردهای ضروری برای مدیریت اطلاعات پرحجم داده شود. در حرکت به طرف این هدف، مربیان دریافتند که تنها راه حل بلندمدت، ایجاد محیطی آموزشی است که در آن دانشجویان نه تنها به یادگیری بلکه به فراگیری نحوه یادگیری نیز بپردازند. به همین دلیل، هدف آموزش، حرکت به سمت رشد تفکر انتقادی و توانائی­های یادگیری خود راهبری است که بصورت تمام عمر، به فرد کمک نماید.(گریسون و دی ،1383: 123).

بطور ساده می­توان گفت، یادگیری الکترونیکی، استفاده نظام مند از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در تدریس و یادگیری است. (نایدو،2003). یادگیری الکترونیکی به مجموعه­ی فعالیتهای آموزشی گفته می­شود که با بکارگیری از ابزارهای الکترونیکی خواه صوتی، تصویری، کامپیوتری، شبکه­ای و مجازی و غیره صورت می­گیرد. بعبارت دیگر، تمامی برنامه­هایی که از طریق شبکه­های کامپیوتری بویژه اینترنت، منجر به یادگیری می­شود یادگیری الکترونیکی می­نامند(محسنی زنوزی، 1388: 191).

2-1-6-1-خصوصیات یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات

از مهمترین خصوصیات یادگیری الکترونیکی، می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- دانش آموز محور بوده و نقش معلم بعنوان راهنما و تسهیل کننده است.

2- دوره­های آموزشی بصورت تعاملی(کاربرد تعاملی در امر یاددهی و یادگیری هستند).

3- برای تمامی گروه­های سنی و در همه جا و همه وقت با شعار7/24(24ساعت در7روز هفته)فعالیت دارد.

مطلب مرتبط :   سبک اسناد و رابطه آن با سلامت و سبک های کنارآیی

4- یادگیری، مشارکتی است. یادگیرندگان، معلمان و متخصصان را گردهم می­آورد.

5- یادگیری سریع، زنده و پویا درعین حال کم هزینه است.

6- یادگیری فردی، یعنی براساس علایق و توانایی­های فردی است، جامع، یعنی امکان استفاده از همه منابع و ابزارهای آموزشی و یادگیری مثل کلاس­های مجازی، شبیه سازی را دارد و فرصت­های آموزشی برابر را در اختیار همگان قرار می­دهد.

7- کلیه فعالیت­ها از جمله مدیریت، ثبت نام، دریافت شهریه و نظارت بر روی شبکه اینترنت انجام می­شود. بعلاوه کلیه خدمات آموزش مثل ثبت نام، آموزش و اعطای گواهی نامه از همین طریق قابل انجام است.

8- دروس، توسط استادانی که در محل­های مختلف قرار دارند تهیه می­شود.

2-1-6-2-انواع یادگیری الکترونیکی

یادگیری الکترونیکی را می­توان در یک تقسیم بندی کلی در دو سطح بیان داشت:

الف)یادگیری الکترونیکی بصورتOn line(متصل، برخط، همیشه در دسترس)؛ یعنی، آن دسته از آموزشهای از راه دور که از طریق مجموعه­ای از نرم افزارهای کاربردی و روش­های آموزشی مبتنی بر تکنولوژی و شامل آموزشهای کامپیوتری، وب، اینترنت و نیز مدرسه، کلاس و دانشگاه مجازی است.

ب)یادگیری الکترونیکی بصورتOff line(غیرمتصل) یعنی؛ قسمتی از آموزش الکترونیکی که بدون استفاده از شبکه وب و با تولیدCDهای آموزشی انجام می­گیرد. از خصوصیات آموزشOff line، آموزش خودکار یا خودآموز بدون ارتباط مستمر با معلم، محدودیت دسترسی به منابع آموزشی و عدم بهره مندی از امکاناتی چون چت و غیره می­باشد (عبادی،1383: 26).

2-1-6-3-مزایای یادگیری الکترونیکی

تکنولوژی­های اطلاعاتی و ارتباطی، شبکه­های انعطاف پذیر هستند و منابع غنی را فراهم می­کنند که می­توانند فرصتی برای رشد یادگیرندگان باشند. از مزایای گوناگون یادگیری الکترونیکی می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- ارتقاء سریع و موثر سطح دانش مورد نیاز دانش آموزان، دانشجویان و فراگیران متناسب با نوع فعالیتهای آنان.

2- سهولت دسترسی به منابع متعدد و مختلف آموزشی.

3- افزایش نیروی انسانی مجرب و همگام با فناوری اطلاعات و ارتباطات روز.

4- امکان دسترسی فراگیر، منابع آموزش بصورت7/24(هفت روز در هفته و24ساعته).

5- گسترش آموزش برای همه، با هزینه بسیار کمتر.

مطلب مرتبط :   مفهوم ارزشیابی و دلایل استفاده از ان

6- کاهش زمان و هزینه رفت و آمد برای دانش آموزان، دانشجویان و فراگیران آموزشی.

7- امکان ثبت و ضبط فعالیت­ها و برنامه­های آموزشی، پیگیری مستمر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان.

8- اجازه تهیه و آماده سازی و ارائه مدل­های مختلف آموزشی توسط معلمان و استادان.

9- تسهیلات لازم و مناسب برای امر ثبت نام دانش آموزان و دانشجویان، خدمات تحصیلی و مشاوره­ای به دانش آموزان و اولیای آنان و سایر خدمات آموزشی.

10- افزایش انگیزه­ای آموزش فراگیران، ارتقای سطح یادگیری، خودکار بودن دانش آموزان و پرورش همه جانبه­ی استعدادهای دانش آموزان و دانشجویان(همان : 24).

2-1-7-چندرسانه­ای آموزشی

هر یک از انواع ابزارهای ارتباط، تولید، ذخیره سازی یا ارائه، یک رسانه است. درصورتیکه تعداد این ابزارها دو یا بیشتر شود به آنان چندرسانه­ای گفته می­شود.

چندرسانه­ای از ترکیب و تلفیق چندرسانه تشکیل شده است. در اصل واژه­ی چندرسانه­ای زمانی بکار می­رود که رسانه ارتباطی با رسانه دیگری هماهنگ می­شود تا اطلاعات را به شیوه یکسان انتقال دهند. به هر روش انتقال اطلاعات با بکارگیری حداقل دو مورد از موارد زیر، چندرسانه­ای می­گویند؛ گرافیک، صوت، متن و تعامل(منظور از تعامل بطور معمول، اجزای هدایت کننده­ی برنامه رایانه­ای است) (گرین و براون ،1385: 117).

از میان تعاریف گوناگون چندرسانه­ای، می­توان از جمله موارد زیر را بیان کرد:

  • چندرسانه­ای ترکیب متن، تصویر، صدا، انیمیشن و ویدئو است که رایانه یا هر وسیله الکترونیکی دیگری به شما ارائه می­کند.
  • این واژه به جریانهای رسانه­ای هماهنگ اطلاق می­شود. یک نمونه حرکت هماهنگ، تصاویر و صداست(مانند تلویزیون یا فیلم امروزی) .
  • واژه چندرسانه­ای به هر ترکیبی از دو یا چندرسانه اطلاق می­شود که با یکدیگر تلفیق شده­اند تا برنامه­های خبری یا آموزشی را بوجود آورند.
  • چندرسانه­ای در رایانه­ها ترکیبی از متن، تصاویر، صدا، پویا نمائی و تصاویر ویدئویی است. (ذاکری،1383: 19)
  • چندرسانه­ای آموزشی ترکیب مهیج سخت افزار رایانه­ای است که به شما اجازه می­دهد ویدئو، پویا نمایی صدا، گرافیک و متن را با یکدیگر ترکیب کرده و برنامه­های آموزشی بسازید که از طریق صفحه­ی نمایش رایانه قابل عرضه باشد.( ردی و دیگران،2003 به نقل از ذاکری، 1383: 19).