مقاله رایگان با موضوع دانش آموزان دبیرستانی

خوبی برخوردار شود ، زیرا ما در حال حرکت در مسیر عصر اطلاعات هستیم و استفاده کنندگان از رسانه ها با انتخاب های خیلی بیشتری رو در رو هستند . بدیهی است که استفاده کننده ای از رسانه ها که با تلویزیون کابلی با صدها کانال سروکار دارد یا دستگاه ویدئویی دارد که به وی امکان تغییر زمان ( تماشا ) ، بایگانی و تماشای مجدد برنامه های تلویزیون را می دهد مخاطب خیلی فعالتری است تا مصرف کننده سنتی رسانه در چند سال پیش . رویکرد استفاده و خشنودی باید در نهایت برای استفاده کنندگان از این رسانه های جدید ، حرفهایی برای گفتن داشته باشد . روی هم رفته ، این تنها حوزه ای از نظریه است که کوشیده است به طور مستقیم به مخاطب فعال بپردازد .

حداقل این است که رویکرد استفاده و خشنودی توجه ما را به مخاطب ارتباط جمعی سوق می دهد . پیکارهای اطلاعاتی باید با مطالعه کاربر بالقوه اطلاعات و پرسش هایی که شخص برای اینکه دنیا را درک کند می کوشد به آن پاسخ دهد آغاز شود. همین امر احتمالاً در مورد تولید کنندگان و بخش زیادی از محتوای رسانه های جمعی صدق می کند. برنامه ریزان رسانه ها در خیلی از حوزه ها باید پژوهش های بیشتری درباره مخاطبان بالقوه و رضایت هایی که این مخاطبان می کوشند به دست آوردند ، انجام دهند .( مک کوییل ، 1380)
مدل جذابیت عمومی ( ارتباط به معنی توجه ):

پایان نامهاینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

مک کوییل معتقد است که فعالیت مرکزی رسانه های همگانی ، انتقال معنی به دیگران و یا استفاده از آن به عنوان سکویی برای گسترش افکار سیاسی ویا آیین های مشترک نیست بلکه کار اصلی رسانه ها و هدف اساسی آنها جلب توجه پیام گیران می باشد. از نظر او این تعریف باید معیاری برای ارزیابی عملکرد رسانه ها قرار گیرد . جذابیت چنین تولیداتی باید به گونه ای باشد که چشم پیامگیر را خیره سازد ، احساسات او را برانگیزد و علاقه او را تحریک کند.
مدل جذابیت عمومی یکی از مقبول ترین مدلهایی است که از نظر بسیاری از کارشناسان ، اساس فرایند ارتباط را تشکیل می دهد. جوهر هر بازاری قبل از چیز تمایل به ارائه کالا و خدمات به منظور جلب توجه مصرف کنندگان بالقوه است تا از این راه علاقه آنها را تحریک نموده و نظر آنها را نسبت به کالای خود جلب و همچنان ثابت نگهدارند.
جدول شماره 3- الگوی ارتباط به معنی توجه مک کوییل
1
2
3
مدل
فرستنده
گیرنده
جلب توجه عمومی
به نمایش گذاشتن رقابت
جلب توجه مخاطب
(ضیایی پرور ، 1384)
مک کوییل معتقد است: اهمیت میراث پژوهشی” استفاده و رضامندی” براین واقعیت استوار است که پیروان آن مخالف نظریه مخاطب منفعل هستند وبه همین جهت فرضهایی را مبنای کارخود قرار می دهند که مهمترین آن عبارت است از این که مخاطب، از میان مجاری ارتباطی و محتوایی که به اوعرضه می شود ، دست به انتخابی آگاهانه و انگیزه دار می زند.مخاطبان آنچه را که برای حل مشکلات و رضامندی حداکثر خود لازم دارند ، اگر که بدست نمی آورند ، حداقل جستجو می کنند. مخاطب علاوه بر این از میان رسانه های مختلف دست به انتخاب می زند مثلا انتخاب اینترنت ، در آن نیز گزینش می کند و خدمات را با هم می سنجد و سعی دارد بهترین را انتخاب کند.
استفاده از رسانه تحت تاثیر شرایط زمان و مکان ، و نیز عادات اجتماعی و فرهنگی قرار دارد.رسانه های جمعی که اغلب در خانه استفاده می شوند(به خصوص تلویزیون، ویدئو،موسیقی ، کتاب)در واقع پلی هستند بین دنیای خصوصی و خانگی و خانوادگی با فعالیت ها و مسائل جامعه پیرامونی. مخاطب بودن ،در برخی شرایط به معنای اشتراک در زندگی جامعه پیرامونی و در شرایطی دیگر ،صرفا تجربه ای است خود انگیخته که می تواند کلا شخصی و خصوصی یا تنها با حلقه کوچکی از دوستان و اعضای خانواده مشترک باشد. تلویزیون ، مصرفی خانوادگی و بیشتر جمعی دارد .
برخی عوامل از جانب خود رسانه و برخی مربوط به مخاطب است که در گزینشگری پیام رسانه ای دخالت دارد .مک کوییل پس زمینه های اجتماعی(چون طبقه ، تحصیلات ، مذهب، محیط خانوادگی ،منطقه محل سکونت) ، مشخصه های فردی (جنس ، سن ، سطح درآمد)، نیازهای رسانه مدارانه ، سلایق و رجحان های شخصی در خصوص قالب ها یا محتوای خاص ،عادت های عمومی نسبت به مصرف رسانه در اوقات فراغت ،آگاهی نسبت به گزینه های موجود ،زمینه خاص استفاده (مثلا در مورد تلویزیون خانواده )بخت و اقبال قرار گرفتن در برابر پیام رسانه ای را عواملی از جانب مخاطب می داند که در نحوه گزینش پیام ، اثرگذارند. مسلما پیامی که تولید کننده در نظر دارد و سپس در شکلی از نماد ها و اشیاء آنرا بیان می کند و آنرا در یک کانال ارتباطی و در شکل یک رسانه و سیاست های حاکم بر آن بیان می کند و نحوه دریافت پیام و زمینه دریافت پیام ، باعث چرخش پیام ازشکل اولین خود می شود. در آخر، این مخاطب است که بازتفسیری از پیام دریافتی می کند. رویکرد استفاده و خرسندی نیز جایگاه مخاطب را از انفعال درآورده و وی را مخاطب و پویا در جریان مصرف فرهنگی می داند. ( ضیایی پرور ، 1384)
نظریه بازار پیام :
نظریه بازار پیام دکتر مهدی محسنیان راد به این موضوع می‌پردازد که چگونه در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات این امکان فراهم می‌شود که اعضای جامعه جهانی به یک عنصر فعال در فضای ارتباطی تبدیل شوند. براساس این نظریه، از میان رسانه‌ها و پیام ها تنها آنهایی می‌توانند به کسب مخاطب و مشتری همیشگی و دائمی دست یابند که به نیاز مخاطبان خود بیشترین توجه را دارند.
اساس شکل گیری نظریه بازار پیام این است که در دهکده جهانی بازاری به وجود خواهد آمد با ساخت و کارکردی مشابه بازارهای سنتی ایران که در آن به جای مخاطبان انبوه دوران رسانه ها با سه نقش جدید به وجود خواهد آمد که ارتباط گران متعدد، ارتباط گیران متعدد و جست و جو گران متعدد ایفاگران آن خواهند بود. ضمن آنکه جابجایی نقش ها در بازار پیام غیر ممکن نیست. مهمترین خصلت بازارهای سنتی آن دوران این بود که هر کس بر اساس نیازهای خود و بصورت گزینشی اقدام به داد و ستد می کرد. در واقع هر کس می توانست هر دو نقش خریدار و فروشنده را ایفا کند. احداث بازارهای آن دوران به گونه ای بود که دو سمت از شهر را به هم وصل می‌کرد.
بنابراین بسیاری از مردم، بازار را را نه برای خرید، بلکه برای عبور انتخاب می کردند، البته این عابران ممکن بود موقعی که از بازار رد می‌شوند خرید هم بکنند و یا چیزی را هم بفروشند. در واقع هر لحظه، این امکان وجود داشت که هر سه نقش مختلف خریدار، فروشنده و عابر را ایفا کنند. این یک شرایط سه عنصری بود، مشابه بازار پیام پیش رو، با این تفاوت که در بازار قبلی، اگر فروشنده کالایی را به یک نفر می‌داد، دیگر مالک آن کالای خاص نبود و به جایش پول دریافت ‌کرده بود. به همین جهت، در بازار سنتی حجم کالا ثابت بود. در حالیکه در بازار پیام، وقتی مالک پیام، پیامی را به دیگری می دهد، کماکان خودش نیز مالک پیام باقی می ماند.
باید توجه داشت که براساس نظریه بازار پیام برای اینکه بتوان مخاطب و مشتری همیشگی داشته باشیم، ابتدا باید به خواست و نیاز مخاطبان دست یابیم و بعد به آنها پاسخ دهیم. این پاسخ باید به گونه‌ای باشد که هم مخاطب را راضی کند و هم رسانه را که هدفش راهنمایی و هدایت افکار عمومی و جذب مخاطب و سرمایه بیشتر است، برساند.
در بازار پیام، دروازه بانی پیام از دست ارتباط گران خارج و در دست ارتباط‌گیران قرار می گیرد. به این ترتیب فراهم شدن اجرای هم زمان هر سه نقش گیرنده پیام، فرستنده پیام و جستجوگر پیام و برداشت موانع ناشی از دروازه بانی پیام و تفاوت زبان ها، سبب خواهد شد که در بازار پیام، ملت های مختلف بدون مداخله دولت ها و بدون مداخله سیاسی، دینی و مذهبی به طور مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

در این شرایط مرزهای ارتباطی برداشته خواهد شد و مخاطبان دیگر با رسانه های کشورها مواجه نخواهند بود بلکه با خود فرستندگان روبه‌رو می‌شوند در بازار پیام شکل توده تغییر می کند.دیگر مخاطب انبوه وجود نخواهد داشت بلکه هر آدمی حسب خصایصی که دارد می‌تواند مخاطب لحظه ای یکی از پیامهای عظیمی باشد که در بازار پیام جاری است. مثلاً ممکن است یک خانم فیزیکدان در یک لحظه مخاطب یک برنامه علمی فیزیک باشد و در لحظه‌ای دیگر چون منتظر تولد فرزند است با یک خانم کم سواد هندی مشترکا مخاطب برنامه مربوط به نگهداری کودک باشد. (محسنیان راد ، 1385)
سؤالات :
پرسش اصلی : آیا نمایش رسانه ای چهره های مشهور در افزایش انگیزه های گرایش به جنس مخالف در بین دانش آموزان دبیرستانی باشد؟
پرسش های فرعی:
1 – آیا نوع آرایش و مدل موی چهره های تلویزیونی می تواند بر تیپ ظاهری نوجوانان جامعه تاثیر گذارد؟
2 – آیا محبوبیت یک ورزشکار می تواند عامل گرایش دانش آموزان دبیرستانی به یک تیم یا رشته ورزشی باشد؟
3 – چهره های روحانی و دینی تا چه اندازه نسبت به دیگر چهره های مطرح شده از رسانه ها در بین نوجوانان محبوبیت و مقبولیت دارند؟
4 – نوع لباس و پوشش چهره های تلویزیونی بخصوص چهره های سیاسی تا چه اندازه به میزان محبوبیت آنان نزد نوجوانان بستگی دارد؟
5 – نوجوانان رنگ و مُد سال را از چه کسانی اقتباس می کنند؟
6 – تا چه اندازه تکه کلام های تلویزیونی در گویش نوجوانان جامعه وجود دارد؟
فرضیات :
پژوهشگر پس از انتخاب و تعیین مسئله اقدام به بیان فرضیه پژوهشی می کند. فرضیه در حقیقت راه حل پیشنهادی پژوهشگر برای حل مساله است. فرضیه ابزار نیرومندی است که پژوهشگر را قادر می سازد تا نظریه را به مشاهده و مشاهده را به نظریه ربط دهد. فرضیه می تواند به عنوان یک تعمیم آزمایشی درباره مسئله پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد.
فرضیه یک قضیه شرطی یا فرضی است که تایید یا رد آن باید بر اساس سازگاری مفاهیم آن و به استناد مدارک تجربی و دانش گذشته آزمایش شود. به عبارت دیگر فرضیه قضیه آزمایشی پیشنهاد شده ای برای حل مسئله یا تبیین یک پدیده است. فرضیه به عبارت ساده تر جمله است که انتظارت محقق را در زمینه رابطه بین متغیرها بیان می کند.
ون دالن معتقد است ، فرضیه همانند نورافکن پرقدرتی است که راه را برای پژوهشگر روشن می کند . فرضیه به ویژه در پژوهشهایی که هدف آنها کشف روابط علی و معلولی است، ضروری می باشد.(دلاور،1376).
در این تحقیق نیز دو دسته فرضیه طراحی و ارائه شده است ، فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی .
فرضیه اصلی: افزایش انگیزه های مُدگرایی و دوست یابی به خصوص از جنس مخالف در بین دانش آموزان دبیرستانی رابطه ای مستقیم با میزان محبوبیت چهره های رسانه ای دارد.
فرضیه های فرعی :
1 – میان نوع آرایش و مدل موی دانش آموزان دبیرستانی با نوع آرایش و مدل موی چهره های رسانه ای رابطه ای مستقیم وجود دارد.
2 – گرایش نوجوانان به تیم های ورزشی خاص بیشتر متاثر از محبوبیت یک یا چند چهره ورزشی در آن تیم است.
3 – میان افزایش نمایش رسانه ای چهره های روحانی و دینی و میزان محبوبیت آنها نزد نوجوانان رابطه ای معکوس وجود دارد.
4 – میان محبوبیت و مقبولیت افراد سیاسی و نوع پوشش ظاهری آنها نزد دانش آموزان دبیرستانی رابطه ای معنی دار وجود دارد.
5 – رابطه انتخاب رنگ سال و مد روز در نوجوانان با نوع پوشش چهره های رسانه ای رابطه ای مستقیم است.
6 – رابطه ای مستقیم میان یادگیری و بکارگیری اصطلاحات و تکه کلام های رایج بین نوجوانان و تکه کلام های چهره های رسانه ای وجود دارد.
7 – رابطه ای معکوس بین انگیزه گرایش نوجوانان به چهره های معروف از جنس خود وجود دارد.
اهداف:
1 – آشنایی با انگیزه های دوست یابی و گرایش به مُد در بین دانش آموزان دبیرستانی
2 – بررسی تاثیر چهره های مشهور و جوان پسند در افزایش تمایلات به جنس مخالف در بین نوجوانان دبیرستانی
3 – بالابردن سطح اطلاعات و بروز رسانی دانسته های نهادهای تربیتی، رسانه ها وپلیس در این حوزه اجتماعی
4 – بررسی علل محبوبیت ورزشکاران و تاثیرپذیری اخلاقی و ظاهری نوجوانان از این قشر جامعه
5 – بررسی میزان گرایش نوجوانان به افراد مشهور روحانی با غیرروحانی
6 – استفاده خانواده دانش آموزان دبیرستانی از نتایج تحقیق به عنوان راهکاری مشورتی در برخورد صحیح با نوجوانان در مقوله دوستیابی و میل به جنس مخالف
تعریف واژه‏ها و اصطلاحات :
رسانه: رسانه وسیله ای است برای نقل و انتقال اطلاعات، ایده ها و افکار افراد یا جامعه.
نمایش رسانه ای : (در این تحیقق) فیلم ها و سریالها و برنامه هایی که از تلویزیون پخش می شود.
چهره های مشهور: افرادی که چهره هایی شناخته شده در جامعه دارند و به VIP می گویند
مُد: دهخدا: مُد لغتی فرانسوی به معنی روش و طریقه موقت که طبق ذوق و سلیقه اهل زمان، طرز زندگی و لباس پوشیدن و غیره… را تنظیم می‌کند.
دانش آموز دبیرستانی: نوجوانان که عموما” بین 14 تا 19 سال سن دارند و در مقطع پیش از دانشگاه ، تحصیل می کنند.
فصل دوم
پیشینه تحقیق
منبع داخلی :
1 – دکترمحمود گلزاری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ، مقاله تحقیقی با عنوان ارتباط دانش‌آموزان با جنس مخالف در سال 1390 ارائه کرد. . جامعه آماری این تحقیق، دختران دانش‌آموز تهرانی بود. نتیجه آن شد که 80 درصد دانش‌آموزان دختر تهرانی در مقطع دبیرستان با جنس مخالف خود ارتباط دارند. درنتایج این تحقیق آمده است که قرار عاشقانه با جنس مخالف در بین نوجوانان ایرانی رو به افزایش است به‌طوری‌که در سه سال گذشته در چند بررسی با حدود 80 هزار دانش‌آموز دبیرستان‌های تهران، قم و گچساران انجام شده‌است، 30 تا 70درصد پاسخ‌گویان اظهار کرده‌اند که با جنس مخالف ارتباط صمیمانه داشته و قرار عاشقانه گذاشته‌اند.
2 – رقیه عربگری در پایان نامه کارشناسی ارشد خویش با عنوان مبانی دوست یابی در اسلام که در سال 1389 و در دانشگاه علمیه الزهرای شبستر دفاع کرد به رویکرد معرفتی و اخلاقی در حوزه علوم دینی به مفاهیم دوست یابی، دوستی های مضر، حقوق دوست و سعادت و شقاوت در دوستی ها پرداخته است.
3 – دکترمجید دانایی تحقیقی با عنوان جامعه شناسی پدیداری درک معنای دوستی پسران با جنس مخالف را در سال 1389 انجام داد. در این پژوهش معنای دوست دختر در بین پسران دبیرستانی شهر مشهد با بهره گرفتن از رویکرد معناکاوی و تفسیرگرایی مورد بررسی قرار گرفته است. داده‌های کیفی این پژوهش با بهره گرفتن از مصاحبه‌ عمیق، بر اساس نمونه گیری هدفمند، با معیار اشباع نظری با ۸ تن از مشارکت کنندگانی که تجربه دوستی با جنس مخالف داشتند، بدست آمد.
تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از روش پدیدارشناسی و تکنیک عملیات واحد معنایی، خوشه بندی و مقوله بندی، معنای تعمیمی و تفریدی دوستی انجام شد. یافته‌های محقق در تحقیق فوق  نشان می‌دهد: تجربه مشترک دوستی با جنس مخالف نزد پسران، مهر و محبت است که هنگام موفقیت در دوستی با تغییرات جسمی مانند ضربان تند قلب، احساس ریش شدن دل و چنگ زدن به آن، شادمانی و سرخوشی، همراه با تحرک بدنی متناسب با شادمانی، و در مواقع شکست در دوستی با کم تحرکی و افسردگی همراه است. از نظر فکری، تجربه دوستی با خیال پردازی، برنامه ریزی برای آینده و تغیر نگرش نسبت به معناهای مخالف با دوستی یا شک نسبت به آن‌ها مخصوصاً در حوزه دین همراه است.
در بعد تعاملی، در ابتدای دوستی همراهی با خانواده خود، انجام دادن کارها با نشاط بیشتر، و کم رنگ شدن تعامل با دوستان دیده می‌شود و در مواقع شکست، عدم همراهی با خانواده، گوشه گیری و انزوا مشاهده می‌شود. از نظر مشارکت کنندگان، دوستی با جنس مخالف خوشی زودگذر و امری خطرناک است که تجربه می‌شود. دلایل دوستی در وجه تعمیمی، کنجکاوی و زیبایی است و در موارد دیگر نشان دادن قدرت به سایر دوستان، ارتباط جنسی، گریز از تنهایی و همگونی اخلاقی و عاطفی است. عام‌ترین روش ارتباط تلفن است و بارزترین نتیجه دوستی مانع پیشرفت در زندگی است.
4 – پایان

مطلب مرتبط :   متن کامل پایان نامه خودپنداره تحصیلی