چرا الکترونیک آرتز از قصد بخش مربیگری فیفا را کنار گذاشته است؟

اگه از دنبال کنندگان سری فیفا در ده سال گذشته باشین، حتما می دونین که یکی از دلایل اصلی دیده شدن این فرنچایز و افزایش محبوبیت اون بین علاقه مندان فوتبال به بخش Career یا همون مربیگری بازی برمیگرده.

البته در چند سال گذشته، این بخش محبوب به دلایل زیادی، به حاشیه رانده شده و در یکی دو سال گذشته تغییرات بنیادی زیادی رو به خودش ندیده و خیلی از طرفداران فیفا که به خاطر حالت کریر به این بازی علاقه پیدا کردن، هر سال و هر سال مهم بودنشون پیش سازندگان بازی در EA SPORT کاهش پیدا می کنه؛ کاهشی که با وجود مساوی نبودن، بسیار واسه الکترونیک آرتز سود آوره.

پول بده و بازیکن بگیر

.وقتی که در سال ۲۰۰۹، الکترونیک آرتز فیفا ۱۰ رو واسه پلتفرمای عادی اون زمان منتشر کرد، تقریبا تموم منتقدان بازی رو به خاطر بخش مربیگری که نمونه مشابه دیگری در بازیای ورزشی نداره، ستودند.

بخش کریر فیفا نه فقط امکانات و گزینه های زیاد و بیشتری رو نسبت به بخشایی مانند مسترلیگ سری PES در اختیار کاربران می گذاشت، بلکه فیفا رو از یه عنوان خودمونی و مناسب واسه بازی با دوستان، به یه بازی عمیق که می تونستید ساعتایی زیادی رو صرف اون کنین، تغییر می داد.

البته دقیقا یه سال بعد و بعد از اون که بخش آنلاین بازیا در حال گسترده شدن در سطح جهانی بود، الکترونیک آرتز از فیفا آلتیمیت تیم رونمایی کرد که در این چند سال به هدف اصلی تبلیغات فر فیفا تبدیل شده.

آلتیمیت تیم تقریبا تموم شاخصهای موفقیت حالت مربیگری رو درون خود جای داده بود و علاوه بر این اونا امتیاز امکان رقابت با بقیه کاربران فیفا در سرتاسر جهان رو در اختیار شما می گذاشت.

در همون فصل اول آلتیمیت تیم شما می تونستید تا مانند Career Mode تیم خودتون رو با نام مورد علاقه و لباس و لوگویی که دوست دارین بسازین، بازیکنان خود رو رهبری کنین و بعد از پیروزی در رقابتای جور واجور، به سطوح بالاتری صعود کنین. همه این موارد تا به اینجا بدون مشکل بود و وجود اینجور بخشی شک نداشته باشین یه امتیاز مثبت بزرگ واسه فیفا نسبت به دیگر بازیای ورزشی حساب می شد.

البته بر خلاف سری مربیگری که باید براساس استراژی و تواناییای مدیریتی که طی میان مدت واسه خرید بازیکن و ساخت بهترین تیم مکان واسه پیروزی در رقابتا به دست می آوردین، در آلتیمیت تیم تموم این موارد نه به صورت رایگان و با صرف وقت بلکه با به کار گیری پول واقعی به دست می اومد.

کارتای رنگارنگ

وقتی شما در حال ساخت یه بازی براساس محبوب ترین ورزش دنیا هستین و همزمان چند سالیه که مخاطبان زیادی جذب کرده و درون زمین هم کارتون رو درست انجام دادین، به یه جامعه آماری بزرگی دسترسی دارین که حاضر هستن پول بیشتری رو واسه فیفا بازی کردن خرج کنن.

جالبه بدونین که براساس تحقیقات انجام شده، نزدیک به ۳ درصد کاربران از پرداختای درون برنامه ای باری پیشرفت سریع تر در بازی استفاده می کنن و این رقم واسه بازی فیفا و شرکت بزرگی مانند الکترونیک آرتز که روی قوانین اقتصاد سرمایه داری برنامه شده، بسیار جذاب و قابل دسترس میشه.

حالا که تموم شرایط هم جفت و جوره و الکترونیک آرتز هم توانایی کافی واسه پشتیبانی دراز مدت از آلتیمیت تیم رو داره و می تونه اون رو واسه سالای متوالی با اضافه کردن بخشای جورواجور جذاب و تازه نگه داره، هدف بعدی، کم رنگ کردن رقیبه.

بله حریف! با وجود کارکرد تقریبا خوب سری PES در سالای گذشته، آمار فروش این فرنچایز با سری فیفا قابل مقایسه نیس و قوی ترین دلیل آلتیمیت تیم بازی نکردن خیلی از فوتبال دوستان، دیگر بخش محبوب و عمیق فیفا یعنی Careerه.

این که الکترونیک آرتز طی این چند سال تلاش کرده که با انجام تبلیغات فراوون، پشتیبانی وسیع و انجام تغییرات موثر، مخاطبان FUT رو زیاد کنه، اصلا اشتباه و ناراحت کننده نیس.

موضوع اصلی اون جا مشخص می شد که این شرکت آمریکایی که طی سالای گذشته هم بسیار به خاطر نبود توجه به اون چه کاربران میخوان و استفاده بیشتر از اندازه از پرداختای درون برنامه ای، قضاوت شده، با شیب تندی، بخش مربیگری رو به روش هوشمندانه ای کم رنگ می کنه تا جدا از دیده نشدن حالت مربیگری واسه کاربران جدید فیفا، کاربران قدیمی بازی هم به خاطر نبود تغییرات کارساز و ثابت موندن این حالت در سالای گذشته، قید اونو زده و به به کار گیری آلتیمیت تیم که از تعامل و پشتیبانی بهتری برخورداره روی بیارن.

واسه کامل شدن این روند و کنار گذاشته شدن Career Mode، هر ساله تماشاگر کمترین تغییرات در این بخش هستیم و حتی کار به جایی رسید که حتی بزرگان الکترونیک آرتز تایید کردن که در فیفا ۱۹ هم نباید منتظر مشاهده تغییرات زیادی در بخش مربیگری و دیگه حالتای پرطرفدار بازی مانند پرو کلاب که اون هم جای مانوری واسه پرداختای درون برنامه ای ندارن، باشیم.

البته این پایان کار نبود و جالبه بدونین که آیکن بخش مربیگری که اصلی ترین بخش سری فیفا در سالای قبلی بود، به صفحه دوم منو و یه بخش بسیار کوچیک منتقل شده.

الکس هانتر و دوستان

یکی دیگه از بخشای فیفا که الکترونیک آرتز طی سالای گذشته مانور زیادی روی اون داده، حالت داستانی بازی با نام The Journeyه. در این بخش که ساختار بسیار مشابه حالت کنترل بازیکنه، وظیفه به ثمر رسوندن اهداف یه بازیکن فرضی رو رو دوش می گیریم که در راه موفیت خودش رقابتای متفاوتی رو تجربه می کنه.

بعد از اون که The Journey در فصل اول خود جوری مورد توجه کاربران قرار نگرفت و سازندگان با اعمال بعضی تغییرات بعضی از مشکلات اونو برطرف کردن. حال انگار این تغییرات در سومین قسمت ثمربخش بودن و ماجراجویی الکس هانتر و دیگه شخضیتایی که طی حالت داستانی بازی کنترل اونا رو در فیفا ۱۹برعهده می گیریم به یکی نکات مثبت اصلی این بازی تبدیل شدن.

نمرات فیفا ۱۹ نشون دهنده پیشرفتای بخش داستانی این بازی نسبت به نسخه های قبلی هستن.

در سالای گذشته صنعت بازیای ویدیویی بسیار بیشتر از گذشته غرق تبلیغات شده و به کار گیری امتیازی به عنوان بخش The Journey که امکان تعامل با ستارگان فوتبال و به کار گیری محبوبیت اونا واسه کشاندن مخاطب جدید به سمت نسخه های هرساله فیفا مزیتیه که EA اصلا اونو از دست نمیده. باید این نکته مهم رو هم در نظر گرفت که سری فیفا در حال جهت پیدا کردن به سمت سادگی بیشتر واسه جذب مخاطبان بیشتر است. امسال، قسمت Kick-Off بازی تماشاگر بخشای جدیدیه که همه اونا رنگ و بویی فانتزی دارن.

با در نظر گرفتن نظرات منتقدان، حالتای فانتزی فیفا هم خوب از آب درآمده ان و در نتیجه الکترونیک آرتز در فیفا ۱۹ هم بخشی مثل آلتیمیت تیم داره که بتونه پول بیشتری از مخاطبان حرفه ای به دست بیاره و هم بخشایی مانند The Journey و Kick-Off که بتونه بهونه ای واسه خرید بازی به وسیله مخاطبان عام باشه. همه این اتفاقا به این معنیه که قسمتی مانند کریر و پرو کلاب که سودی اضافی واسه EA ندارن و حتی در صورت پیشرفت، می تونن رقیبی واسه بخشی مانند آلتیمیت تیم حساب شن، در ساختار فعلی خودشون، جایگاه مهمی در آینده این بازی ندارن.

میشه حدس زد که الکترونیک آرتز الان آرزوی کوچیک تر شدن جامعه کاربری این حالتا رو داره و اگه انتقادات این افراد و منتقدان ادامه پیدا کنن، باید منتظر باشیم که سازندگان دوباره واسه جذب کاربران، دست به اعمال تغییراتی ساختاری در Career Mode بزنه.

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *