با قوی ترین خودرو در بازار فعلی ایران آشنا شید

با قوی ترین خودرو در بازار فعلی ایران آشنا شید 

از چند سال پیش با محدود شدن قوانین مربوط به واردات خودرو، دیگر شاهد حضور مدلایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی نیستیم. البته مدلای گذرموقت و نمونه هایی رو که از قبل فروخته شده بودن عامل بگیرین. به هر حال این یعنی خداحافظی با بخش بزرگی از خودروهای لوکس و سوپراسپرت.

حضور اجناس روز دنیا با موتورهای شش و حتی هشت سیلندر، رنگ و بویی اروپایی به خیابونا بخشیده بود. بازار تا خیلی وقت در شوک این ممنوع بودن قرار داشت. طوری که دیگر نه خبری از ایتالیاییای پرطمطراق بود و نه آلمانیای مغرور. تصور بر این بود که غیبت خودروهایی که درون سینه شون قلب حجیم داشتن به معنی فراموشی مدلای قدرتمنده؛ اما پس از یه مدت با گسترده شدن فناوری توربو، کم کم واردات مدلای لوکس و اسپرت که این بار مجهز به موتوری کم حجم و برابر با استانداردها بودن، از سر گرفته شد. فرقش اینه که حالا این موتورهای در ظاهر کم حجم، قدرتی برابر نسخه های چند سیلندر داشتن.

انتخاب قوی ترین خودروی بازار ایران نمیتونه کار سختی باشه. هم حالا در مناطق آزاد و ویژه، آخرین اجناس لامبورگینی با قدرتای ۷۰۰ اسب بخاری رفت وآمد می کنن. حتی در بین خودروهایی که پلاک رسمی دارن، مازراتی کواتروپورته S با قدرت ۴۲۵ اسب بخاری اش زبانزده؛ اما واقعیت اینه که این اجناس ملاک مناسبی واسه انتخاب قوی ترین خودروی بازار ایران نیستن. چیزی که ما در نظر داریم، خودرویی جدیده که برابر با قوانین فعلی و به وسیله نمایندگی رسمی وارد کشور شده باشه. طبیعتا با این دسته بندی، تنها یک گزینه باقی می مونه؛ پورشه ۷۱۸ Boxster S. رودستری آلمانی به قیمت ۸۰۰ میلیون تومن و با قدرتی برابر ۳۴۵ اسب بخار.

تاریخچه

پورشه یک بار در سال ۱۹۴۸ و بار دیگر در سال ۱۹۵۳ ساخت و عرضه یک رودستر رو تجربه کرده بود. چیزی که آلمانیا اول وارد بازار کردن مدلی بود موسوم به ۳۵۶C که خیلی از طرف مشتریان با استقبال روبه رو شد. گفته می شه از این محصول بیشتر از ۷۶ هزار دستگاه تولید شده بود. تجربه بعدی اونا به شکل یک خودروی مسابقه ای به اسم ۵۵۰ Spyder به ثمر نشست. خودرویی که تنها مجاز به حضور در پیست بود و مشتریان عادی نمی تونستن اونو واسه حضور در خیابون بخرن. بعد از رونمایی از کوپه ی رؤیایی ۹۱۱ در سال ۱۹۶۳، ورق واسه پورشه به خاطر این به اونو شد. اقبال خیره کننده این محصول ریزاندام و اسپرت و معروفیت جهانی اون، تموم تمرکز شرکت رو به ساخت مدلای مختلف از اون متمرکز کرد. طوری که طراحی و عرضه مدلای دیگر از دستور کار خارج شد.

با شروع ده ۹۰ میلادی و پس از اونکه شرکت حسابی از فروش ۹۱۱ منتفع شده بود، بار دیگر ذهنا به طرف ساخت یک مدل متفاوت تمایل پیدا کرد. این درست همون وقتیه که آلمانیا با تویوتای ژاپن قرارداد همکاری و مشاوره ی فنی-مهندسی امضا کرده بودن. خیلی بر این باورند که شروع ده ۹۰ واسه پورشه، هم زمان با افت فروش ۹۱۱ بوده. سال ۱۹۹۱ اولین حرف و حدیثا واسه بازگشت یک رودستر جدید به فهرست تولیدات مطرح شد ولی خیلی از طرف مدیران جدی گرفته نشد. یک سال بعد به پیشنهاد Lai یکی از طراحان چینی شرکت، پلت فرم و زیرساخت مدل نه خیلی موفق ۹۲۷ (از نسخه های ۹۱۱) به عنوان پایه و پایه محصول جدید انتخاب شد.

البته تا اینجای کار پورشه عمیقا نسبت به این تغییر و تحولات بی میلی از خود نشون می داد. در ۱۹۹۳ آخرسر مدیران مجاب شدن تا از ویرایش کانسپتِ (مدل مفهومی) جدیدترین روباز دو درب خود در نمایشگاه دیترویت پرده ورداری کنن. مهندسان شرکت در کم زمان باقی مونده، سقف مدل فوق رو برداشتند، تغییراتی در چراغا ساختن و قسمت عقب رو واسه گنجاندن سقف جمع شده کمی کشیده تر کردن. اسم خودرو Boxster انتخاب شد. ترکیبی با معنی از موتور Boxer (تخت) و کلاس بدنه Roadster. وقتی این خودرو در آمریکا رونمایی شد، کمتر کسی فکرش رو می کرد که باکستر با اونقدر استقبال باشکوهی روبه رو شه. این اتفاق حتی واسه مدیران شرکت هم حیرت آور بود. هیچوقت تصور نمی شد در بازاری که مزدا MX-5، اوپل Tigra، فراری ۳۴۸ GTS، ویزمن MF3، دوج وایپر RT/10 و مرسدس بنز SL300 به عنوان پرفروش ترین رودسترهای دنیا حضور دارن، یهو یک محصول مثل از پورشه این جور مورد توجه قرار بگیره.

مطلب مرتبط :   با همسر دروغگو چیجوری رفتار کنیم؟ 

هرچه بود، پورشه خود رو به سرعت جمع وجور کرد و تولید انبوه باکستر رو در رأس برنامه هاش قرار داد. این شرکت با اختصاص یک سرمایه بزرگ تموم مدت سالای ۹۴ و ۹۵ رو به طراحی و پیشرفت ی مدل پایانی این خودرو اختصاص داد.

باکستر قرار نبود محصولی فانتزی واسه پورشه باشه. اگه این خودرو در اولین حضورش حتی با کوچیک ترین لغزش روبه رو می شد، دیگر امیدی به بازگشتش به میدون نمی رفت. واسه همین تصمیم بر اون شد که پورشه روی باکستر همون موتوری رو نصب کنه که هم زمان روی مدلای فعلی ۹۱۱ نصب می شد؛ یعنی پیشرانهای مدرن ۲٫۵ لیتری شش سیلندر خطی با قدرتی برابر ۲۰۱ اسب بخار. این محصول به لطف وزن سبک تر می تونه صفر تا صد رو در ۶٫۹ ثانیه طی کنه و به سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت برسه. اینا مشخصاتی بود که در روز رونمایی رسمی از جدیدترین رودستر شرکت، مخاطبان رو میخکوب می کرد. محصول جدید با اینکه با نمونه کانسپت خیلی فرقی نداشت ولی به روشنی معلوم بود که پورشه زبون جدیدی در طراحی اون استفاده کرده.

نسل اول تا سال ۲۰۰۴ عمر کرد. طی این مدت آوازه ی معروفیت اون از مرزهای اروپا و آمریکا هم عبور کرد و به آسیا هم رسید. پورشه هم اون طور که ۹۱۱ خود رو به کمال میرسوند، باکستر رو هم تقویت می کرد. در ۱۹۹۹ پیشرانه اون با نمونه ۲٫۷ لیتری ۲۱۷ اسب بخار عوض کردن شد. بعد با همین حجم موتور تونستن قدرتی ۲۲۵ اسب بخاری از اون بیرون بکشند. دست آخر در واپسین ماه های تولید نسل اول باکستر بهترین موتور اون یعنی۳٫۲ لیتری ۲۵۸ اسب بخاری روی کار اومد.

همون سالی که باکستر نسل اول به پایان راه خود رسید، پورشه در نمایشگاه پاریس از نسل دوم رونمایی کرد. چهره ی نسخه جدید برگرفته از نسخه ۹۹۷ کوپه ۹۱۱ بود. حالا دیگر شرکت بیشتر از قبل باب میل مشتریان رفتار می کرد. استفاده از آپشنای رفاهی و رنگ بندیای جدید، مشتریان سخت گیر رو هم راضی می کرد. شاید قدرت پیشرانها افزایش زیادی نکرده بودن ولی کاهش وزن و نصب یک جعبه دنده جدید، شتاب و سرعت رو به شکل چشم گیری بهبود داده بود. پیشرانه ی پایه واسه باکستر نسل دوم نمونه ۲٫۷ لیتری با ۲۳۷ اسب بخار نیرو بود. بعد از اون یک نسخه ۳٫۲ لیتری با ۲۷۶ اسب بخار نیرو راهی بازار شد. در آخر واسه عاشقان قدرت و سرعت یک نمونه جدید۳٫۴ لیتری با ۲۹۱ اسب بخار نیرو تولید شد. شتاب صفر تا صد این مدل ۵٫۴ ثانیه ثبت شده. سرعت پایانی اونم به بیشتر از ۲۷۰ کیلومتر در ساعت می رسین.

سومین نسل از باکسترها سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه دیترویت رونمایی شدن. خودرویی که به گفته مدیران پورشه از نظر سطح فناوری، یک سر و گردن از تموم مدلای قبلی بالاتره. با اینکه رودستر فوق همیشه جزو یکی از سبک ترین خودروهای دنیا به حساب میاد ولی شرکت ادعا می کُند روی نسخه جدید بازم کاهش ۳۵ کیلوگرمی وزن رو اعمال کرده. اگه در طراحی نسل سوم تغییرات چشم گیری مشاهده نمی شه، باید اونو به حساب سنت طراحی منحصربه فرد پورشه گذاشت. پورشه طی ۵۰ سال تولید مدل ۹۱۱ هم تغییراتی کم در ظاهر اون اعمال کرده. چیزی که به عنوان قلب تپنده واسه باکسترهای فوق تدارک دیده شده بود، معجونی از قدرت و گشتاور خیره کننده بوده. حالا پیشرانه ی پایه باکستر با همون حجم ۲٫۷ لیتری قدرتی ۲۶۱ اسب بخاری تولید می کنه. نمونه بعدی با حجم ۳٫۴ لیتره که قدرتی برابر ۳۱۱ اسب بخار فراهم می کنه. دست آخر می تونیم به مدل رؤیایی ۳٫۸ لیتری با قدرت ۳۷۰ اسب بخاری اش اشاره کنیم.

سال ۲۰۱۶ چهارمین نسل از پورشهای باکستر معرفی شد؛ اما خبر شوکه کننده اینه که پورشه واسه این خودرو تنها سه نوع پیشرانه در نظر گرفته. نمونه پایه ۲ لیتری توربو با ۲۹۶ اسب بخار قدرت، نمونه میانی ۲٫۵ لیتری توربو با ۳۴۵ اسب بخار و نمونه پایانی با دو توربو ۳۶۱ اسب بخار نیرو فراهم می کنه. چیزی که امروز درباره اش صحبت می کنیم مربوط به همین نسل و ویرایش میانی اینه.

مطلب مرتبط :   بازاریابی دهن به دهن چیه و چه جایگاهی در کار و کاسبی شما داره 

باکستر S زیر ذره بین

مشتریان ایرونی می تونن از جدیدترین محصول پورشه که به وسیله شرکت «مشخص موتور» عرضه می شه لذت ببرن. خودرویی که ۳۴۵ اسب بخار نیرو رو در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور رو در ۱۹۰۰ دور در دقیقه تولید می کنه. شتاب صفر تا صد این خودرو فقط ۴٫۴ ثانیهه. سرعت پایانی اونم روی مرز ۲۹۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده. باکستر S جدید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۴ لیتر بنزین نیاز داره. این یعنی خیلی کمتر از خیلی از خودروهای داخلی. پورشه فوق با طول، عرض و ارتفاع ۴۳۷۹، ۱۸۰۱ و ۱۲۸۰ میلی متری هنوزم ابعاد جمع وجور خود رو حفظ کرده. این رودستر قشنگ وزنی برابر ۱۳۸۵ کیلوگرم داره.

مشتریان می تونن از فهرست رنگ بدنه، رنگای زرد، سرمه ای، نارنجی، قرمز، خاکستری، مشکی و سفید رو انتخاب کنن. هم اینجور این توانایی هست که حتی رنگ سقف جمع شونده رو از بین رنگای مشکی، قرمز، قهوه ای و سرمه ای برگزینند. جالبه طبق انتخاب مشتری، نمای داخل هم می تونه یکی از رنگای مشکی، قرمز، قرمز و مشکی، کرم، سرمه ای و طوسی روشن باشه.

چیزی که از آپشن در یک خودروی آلمانی توقع دارین، این جور تعریف می شه. قفل دیفرانسیل سه حالته PTV، گرمکن و سرد کن صندلیای جلو، رینگای ۲۰ اینچی مدل کررا، رادار عوض کردن خطوط، سیستم مدیریت پایداری پورشه، تهویه ی هوای صندلیا، فرمون پذیری صوتی، گرمکن فرمون، رول بار محافظ درهنگام واژگونی، پکیج مصرف سیگار، سیستم باز کننده ی درب پارکینگ، فرمون سروترونیک، نقشه خوان، فرمون اسپرت GT با روکش چرم، سیستم صوتی بوز، کف پوش طرح کربن با لبه های چرمی، ریموت خودرو همرنگ بدنه به همراه کاور چرمی، پکیج داخلی فیبرکربن، تنظیم الکتریکی صندلیا در ۱۸ جهت، حافظه ی حالت صندلی، آینه ی الکتروکرومیک به همراه سنسور باران، پکیج اسپرت کورنو پلاس، پشت آمپرهای همرنگ بدنه، ساعت کرونو همرنگ بدنه، پدال شیفترهای کربنی، سیستم اگزوز اسپرت، لوگوی پورشه حک شده روی صندلیا و کمربندهای ایمنی به رنگ قرمز Race.

اگزوز دوبل؛ پرطنین و ترسناک

رادار هوشمند با توانایی تشخیص خودرو

رادار با توانایی تشخیص قسمت عقب

چراغای هوشمند موافق با شرایط رانندگی

سیستم جدید رابط کاربری که برخلاف مدلای قبلی این بار آسون تر شده

جانمایی موتور و سیستم تعلیق

چراغای نقطه ای نور روز

جلوپنجره باکستر جدید بزرگ ترین تغییر ظاهری رو تجربه کرده

این واسه اولین باره که یک باکستر به رینگ عریض ۲۰ اینچی مجهز می شه

کابین سراسر حس اسپرت گرایی داره

قسمت انتهایی به شکل عالی قشنگ شده

فضای بار هم در قسمت جلو و هم در عقب درست برخلاف ۹۱۱

شاید کاهش حجم پیشرانه ترسناک باشه ولی توربوها جبران کردن

هواکش یا دمپرهای جانبی نقش مهمی در آیرودینامیک دارن

حالتای رانندگی مثل خودروهای F1 روی فرمون تعبیه شدن

کرنومتر حرفه ای مخصوص رکوردگیری

فرق فرمون و پشت آمپر نسل چار و سه

فرق طراحی نسل چار و سه

فرق نمای عقب نسل چار و سه

فرق کابین نسل چار و سه

فرق چراغ و سپر عقب نسل چار و سه

چراغای عقب حالتی خشم آلود دارن

نوارهای فولادی واسه ایمنی راننده و سرنشین

اتصال هوشمند آیفون

دیسکای ترمز سرامیک کربنی سوراخ دار

سیستم صوتی حرفه ای بوز

شاید ابعاد کوچیکی داشته باشه ولی واسه سفر مناسبه

باکستر یکی از کم ارتفاع ترین خودروها به حساب میره

پشت سری ایمنی واسه تصادف و واژگونی

ساختار تنفس موتور

شماتیک پلت فرم باکستر جدید

صندلیای مسابقه در اوج ارگونومی خیلی آسون