اختلالات یادگیری

فصل ابتدا به بیان تعریف، تاریخچه، انواع و ویژگی های تشخیصی، اختلال های همایند، سیر و پیش آگهی، تشخیص افتراقی، نظریه های مربوط به اختلالات تیک و همچنین مباحثی در مورد درمان آنها و سپس به پژوهش های انجام شده در این زمینه پرداخته شده است.

2-2 اختلالات تیک
تیک های حرکتی یا صوتی در واقع، حرکات، ژست ها، اداها یا صداهایی هستند که ناگهانی و تکرار شونده اند. اغلب به صورت حمله ای و در مواقع اضطراب و برانگیخته شدن یا استراحت بیشتر می شوند و در زمان تمرکز بر فعالیت جسمی یا ذهنی کاهش می یابند. گاهی افراد در مواجهه با گرما به تشدید تیک دچار می شوند. در بیش تر مواقع تیک ها هنگام خواب ناپدید می شوند. بنابر این عجیب نیست اگر کودکی هنگامی که تنبیه می شود یا از فرط خوشحالی به هیجان می آید به تیک دچار شود. قبل از بروز تیک، فرد دچار احساسی می شود که منشا جسمی دارد و در همان اندام مربوط قابل درک است که وقتی حرکت مربوط به تیک انجام می شود این احساس به صورت موقتی از بین می رود. برای مثال، کسی که تیک پلک زدن دارد، قبل از آن به احساس خارش یا ناراحتی در پلک دچار می شود. اختلالات تیک شامل چند خصوصیت اصلی حرکات غیر ارادی (تیک حرکتی) یا صداهای غیر عادی(تیک صوتی) هستند. تیک ها به طور معمول در دوران کودکی شروع می شوند و ممکن است گذرا باشند یا سیر طولانی داشته باشند و بر روی بسیاری از حوزه های زندگی فرد تاثیر بگذارند، اما در صورت برخورد صحیح و آگاهانه با این اختلال می توان تاثیرات منفی ناشی از آن را به حداقل رساند(کوشا، 1388). سندرم تورت ، یک اختلال عصبی- تحولی با شروع در دوران کودکی است که با تیک های صوتی و حرکتی چند گانه که حداقل یک سال طول کشیده باشد مشخص می شود (والکاپ ، فرااو و لاکمن ، 2010).
انواع دیگر اختلال تیک عبارتند از اختلال تیک گذرا که عبارت است از وجود تیک هایی که کمتر از یک سال دوام داشته اند و اختلال تیک صوتی یا حرکتی مزمن که فقط تیک های صوتی یا حرکتی را شامل می شود و میزان شیوع در کودکان به ترتیب حدود 20 و 5 درصد است (خلیفا و ون نورینگ ،2003و2006؛ رابرتسون،ایپن1 و کاوانا ،2009؛ سی هیل2 ،دالس گارد3 و براد بوری4 ،2013).
انواع تیک های ساده و پیچیده صوتی و حرکتی(لودولف5، روسنر6، مون چاو7 و مولر وال8، 2012) بدین شرح اند :
جدول 1-2 تیک های صوتی ساده و پیچیده

تیک های صوتی ساده تیک های صوتی پیچیده
صاف کردن گلو تکرار جملات و کلمات شنیده شده نه
سرفه کردن به منظور ایجاد ارتباط
سوت زدن گفتن کلمات زشت و رکیک
ایجاد صدای حیوانات تکرار غیر ارادی کلمات خود
تکرار سیلاب هایی مانند ها ، اه مسدود شدن گفتار مانند لکنت
فریاد زدن تکرار چند باره کلمات مانند چربی،چربی
Eapen 6- Roessner
Scahill 7- Münchau
Dalsgaard 8- Müller-Vahl
Bradbury
Ludolph
جدول 2-2 تیک های حرکتی ساده و پیچیده
تیک های حرکتی ساده تیک های حرکتی پیچیده

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

چشمک زدن، باز نگهداشتن چشم بدون حرکات ابرو حرکات به ظاهر عمدی صورت، سر، بازوها، تنه و
جمع کردن ابروها پاها
جمع و چروک کردن بینی تکرار در پوشش لباس
سفت کردن گونه ها رقص، پریدن، کف زدن
باز شدن دهان ، کشیدن گوشه دهان خم و راست کردن تنه
حرکات لب حرکات گسترده در دست ها و بازوها
حرکات فک تقلید غیر هدفمند از حرکات دیگران
دندان قروچه حرکات زشت و ناپسند ناحیه تنه و لگن
تکان دادن سر تکرار حرکتی تهاجمی و خطرناک
حرکات دست و بازوها
حرکات شکم، تنه و پا
3-2 تاریخچه اختلالات تیک
اختلالات تیک موضوعی در حد حدس و گمان در حداقل 300 سال گذشته بوده اند . در 25 سال گذشته ،سندرم تورت به عنوان یک اختلال تحولی که پیوندی نیز با مغز و اعصاب و روانپزشکی دارد ، به رسمیت شناخته شده است (کاشنر1 ،2000).
نخستین توصیف اختلال تیک در سال 1825 توسط ایتارد2 ارائه شد. او مطلبی در مورد یک خانم فرانسوی به نام مارکیس دودامپیر3 نوشت که دچار حرکات غیرارادی و کوپرولالیا 4بود. در پایان قرن نوزدهم میلادی نورولوژیست فرانسوی ژرژ ژیل دولاتورت5 اختلالی را توصیف کرد که از آن زمان تا کنون به نام خود او مشهور می باشد. در مقاله ای او علامت شناسی 9 بیمار را که دچار تیک های متعدد، اکولالیا6 و کوپرولالیا بودند توصیف کرد. ژیل دولاتورت معتقد بود که این مشکل یک اختلال نورولوژیک با زمینه ارثی است. با این حال این سندرم بعد از او دارای منشاء روان شناختی شناخته شد و تنها از دهه 1960 میلادی به بعد که با بهره گرفتن از داروی های نورولپتیک موفقیت های چشمگیری در درمان آن حاصل شد مجدداً منشا ارگانیک این سندرم مورد تأیید قرار گرفت. سندرم تورت اکنون به عنوان یک اختلال عصبی روانپزشکی ارثی مرتبط با مدارهای مغزی کورتیکواستریاتال7 شناخته می شود (حسینی و فیروزکوهی، 1387). تنها در تعداد کمی از بیماران درگیر سندرم تورت کوپرولالیا یا بیان غیرارادی کلمات وقیح و بی ادبانه دیده می شود و اغلب تظاهری موقتی است. در اغلب موارد قبل از تیک یک احساس موضعی یا ناراحتی کلی وجود دارد که با تولید تیک رفع می شود. این احساس اخطار دهنده عمدتاً توسط افراد بزرگتر از ده سال گزارش می شود. احتمالاً به خاطر بلوغ شناختی، این کودکان بهتر می توانند این نشانه ها را شناسایی کنند. احساسات ناراحت کننده نافذ و تکراری (تیک های حسی) نیز می توانند مستقل از تیک های ظاهری رخ دهند و اغلب در غیاب محرک های قابل اثبات دیده می شوند.
Kushner 6- Echolalia
Itard 7-Corticostriatal
Marquise de Dampiere
Coprolalia
Gilles de la Tourette
تیک های حسی و احساس اخطار دهنده یک ویژگی نیمه ارادی به برخی تیک ها می دهند به طوری که به نظر می رسد تیک ها برای رهایی از احساساتی آزار دهنده مانند خارش توسط خود افراد ایجاد می شوند. تیک های گذرا در میان کودکان خردسال بسیار شایع هستند ( 3 تا 24 درصد) که نشان می دهند فرآیندهای تکاملی مغزی همراه با تیک های گذرا می تواند در سندرم تورت دخیل باشد. سن میانه بروز تیک در بیماران سندرم تورت 5 تا 7 سال است اما علایم می تواند حتی در سال اول زندگی ظاهر شوند و 96 درصد بیماران قبل از رسیدن به 11 سالگی دچار علایم بالینی شده اند. سیر تحولی بی قاعده، ویژگی این سندرم است، با دوره های تشدید در فواصل دوره های فروکش علایم. شدت تیک عموماً بین 8 تا 15 سالگی به اوج می رسد و نقش ویژه بلوغ جسمی یا هورمونی در کاهش تیک هنوز نامعلوم است(همان منبع).
در اکثریت موارد، علایم در جریان نوجوانی فروکش می کنند و تا دوره بزرگسالی کمتر جلب نظر خواهند کرد، اما اکثریت بالغین مبتلا، هنوز برخی تیک ها را نشان می دهند با اینکه خودشان نسبت به آنها آگاه نیستند و نوسان شدت در سراسر عمر وجه مشخصۀ سندرم تورت است. سندرم تورت خود فنوتیپ1 های متنوعی دارد. بسیاری از مبتلایان هرگز به خاطر این اختلال مراجعه نمی کنند، به دلیل ماهیت متناوب علایمشان، نادیده گرفتن اختلال یا به خاطر اثر کمی که علایم در زندگی روزمره شان ایجاد می کند. آنهایی که برای درمان مراجعه می کنند معمولاً علایم شدیدتری دارند. افراد دچار تیک به تنهایی و بدون همایندی با سایر اختلالات، بخش ناچیزی از این بیماران را تشکیل می دهند. کودکان مبتلا اغلب به خاطر سایر اختلالات هم زمان نزد پزشک آورده می شوند (مانند اختلالات یادگیری یا مشکلات رفتاری مثل علائم وسواسی-جبری، پرفعالیتی، لج بازی، فوران خشم و اختلال سلوک). سندرم تورت تنها زمانی کشف می گردد که متخصص این علایم را به اختلالات هم ابتلایی سندرم تورت ربط بدهد(همان منبع).
1- Phenotype
4-2 انواع اختلالات تیک
در پنجمین ویراست راهنمای تشخیصی و آمارای اختلالات روانی1 انجمن روانپزشکی آمریکا (2013)، اختلالات تیک به چهار طبقه تشخیصی اختلال تورت، اختلال تیک حرکتی یا صوتی مداوم(مزمن)، اختلال تیک موقتی و اختلالات تیک مشخص دیگر2 و نامشخص3 تقسیم می شوند. تیک ها حرکات یا اصوات ناگهانی، سریع، عودکننده و ناموزون هستند و در طول زمان دچار تشدید و تخفیف می شوند و امکان دارد تغییر شکل دهند. تیک ها می توانند ساده مانند پلک زدن، صاف کردن گلو یا فین فین کردن و یا پیچیده مانند چرخاندن سر و بالاانداختن شانه یا مکرر گویی باشند.
5-2 ملاک های تشخیصی
ملاک های تشخیصی DSM-5 برای سندرم تورت و تیک حرکتی یا صوتی مداوم (مزمن):
در سندرم تورت هر دو تیک حرکتی و صوتی باید وجود داشته باشد در حالی که در اختلال تیک حرکتی یا صوتی مداوم فقط تیک های حرکتی یا فقط تیک های صوتی باید وجود داشته باشند. تیک ها باید از زمان اولین تیک حداقل 1 سال از بروز آنها گذشته باشد و قبل از 18 سالگی شروع شده و به سبب بیماری جسمانی یا در معرض مواد قرار گرفتن ایجاد نشده باشند.
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders .Fifth Edition(DSM-5)
Other specified tic disorder
unspecified tic disorder
جدول 3-2 ملاک های تشخیصی سندرم تورت و تیک حرکتی بر اساس DSM-5
سندرم تورت :
A ) تیک های حرکتی متعدد و یک یا چند تیک صوتی در طول بیماری همزمان وجود دارند اگرچه لزوما همزمان نیستند.
B ) از شروع اولین تیک حداقل 1 سال گذشته باشد و تیک ها ممکن است از نظر فراوانی دچار افزایش یا کاهش شوند.
C ) شروع قبل از 18 سالگی است .
D ) این اختلال ناشی از تاثیرات فیزیولوژیکی مواد (مثل کافئین) یا بیماری جسمانی دیگری (مثل بیماری هانتینگتون، التهاب مغز بعد از ویروس) نیست.
تیک حرکتی یا صوتی مداوم (مزمن):
A ) تیک های حرکتی یا صوتی در طول بیماری به شکل متعدد وجود دارند اما شامل هر دو نوع حرکتی و صوتی نمی شود.
B ) از شروع اولین تیک حداقل 1 سال گذشته باشد و تیک ها ممکن است از نظر فراوانی دچار افزایش یا کاهش شوند.
C ) شروع قبل از 18 سالگی است .
D ) این اختلال ناشی از تاثیرات فیزیولوژیکی مواد(مثل کافئین) یا بیماری جسمانی دیگری(مثل بیماری هانتینگتون، التهاب مغز بعد از ویروس) نیست.
E ) ملاک ها هرگز برای اختلال تورت مناسب نباشد.
مشخص کنید : فقط تیک حرکتی
فقط تیک صوتی
6-2 اختلال های همایند
شاید بزرگترین نگرانی برای افراد مبتلا به اختلالات تیک، تشخیص های روانپزشکی همراه است. تحقیقات نشان می دهد که تقریبا در 95درصد از افراد با اختلالات تیک، معیار های تشخیصی برای سایر حالات روانپزشکی رایج مانند بیش فعالی-نقص توجه و وسواس اجباری نیز وجود دارد(کافی1، بیدرمن2 و گلر3، 2000). تحقیقات دیگری حاکی از نرخ بالای وجود اختلالات اضطرابی4 در افراد مبتلا به تیک ها هستند(کافی، بیدرمن و اسمولر5، 2000). کودکان با اختلالات تیک همچنین در معرض خطر افزایش رفتارهای مخرب مانند اختلالات سلوک6 و نافرمای مقابله ای7 هستند(کادس جو8 و گیلبرگ9، 2000).
چند بیماری جسمانی و روانپزشکی به عنوان بیماری هایی که همزمان با اختلالات تیک روی می دهند توصیف شده اند. به طوری که وسواس فکری -عملی و اختلالات مربوط خیلی شایع هستند. نشانه های وسواس فکری -عملی که در اختلالات تیک مشاهده شده اند به وسیله نشانه های تقارن و نظم، تهاجمی تر و پاسخ ضعیف تر به دارو درمانی با داروهای بازدارنده باز جذب گزینشی سروتونین مشخص می شوند. کودکان مبتلا به ADHD ممکن است رفتار اخلالگر ناپختگی اجتماعی و مشکلات یادگیری نشان دهند که در پیشرفت تحصیلی و روابط میان فردی اختلال ایجاد می کند و به مشکلات بیشتر از آنچه توسط اختلال تیک ایجاد می شوند می انجامد. علاوه بر همایندی اختلالات بیش فعالی-نقص توجه و وسواسی-جبری کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات تیک ممکن است به اختلالات یادگیری، افسردگی، اختلالات حرکتی و اختلالات روانی دیگر مانند دوقطبی یا مصرف مواد نیز مبتلا باشند(انجمن روانپزشکی امریکا، 2013).
Coffey 6- Conduct Disorder
Biederman 7- Oppositional defiant disorder
Geller 8- Kadesjo
Anxiety disorders 9- Gillberg
Smoller
7-2 سیر و پیش آگهی
شروع تیک ها معمولا بین 4 تا 6 سالگی است. بیشترین شدت بین 10 تا 12 سالگی روی می دهد. به طوری که در نوجوانی شدت آن کاهش می یابد. خیلی از بزرگسالانی که به اختلالات تیک مبتلا هستند، کاهش نشانه ها را تجربه می کنند. نشانه های تیک در تمام گروه های سنی و در طول عمر به صورت مشابه آشکار می شوند. تیک ها از نظر شدت افزایش و کاهش می یابند و با گذشت زمان در گروه های ماهیچه ای و اصواتی که تحت تاثیر قرار گرفته اند، دچار تغییر می شوند. کودکان با افزایش سن از ارتباط تیک های خود با عوامل هشدار دهنده که قبل از تیک واقع می شوند و کاهش تنشی که به دنبال بروز تیک اتفاق می افتد، آگاه می شوند. خیلی از افراد مبتلا به تیک خفیف تا متوسط، دچار ناراحتی یا اختلال در عملکرد نمی شوند و حتی ممکن است از تیک های خود آگاه نباشد. افرادی که شدت بالاتری از تیک ها را تجربه می کنند عموما اختلال بیشتری در زندگی روزمره دارند اما این افراد نیز ممکن است عملکرد خوبی داشته باشند . وجود بیماری همزمان مانند OCD و ADHD می تواند تاثیر بیشتری بر عملکرد داشته باشد. شیوع برآورد شده اختلال تورت از 3 تا 8 نفر در 1000 کودک دبستانی گسترش دارد. معمولا پسرها بیشتراز دخترها مبتلا می شوند، به طوری که این نسبت از 1 به 2 تا 1به 4 تفاوت دارد. به نظر نمی رسد که اختلالات تیک از نظر ویژگی های بالینی، روند یا سبب شناسی بسته به نژاد، قومیت و فرهنگ تفاوت داشته باشند. با این حال نژاد، قومیت و فرهنگ می توانند بر اینکه چگونه اختلالات تیک در خانواده و جامعه درک و مدیریت شوند تاثیر داشته باشند. همچنین بر الگوهای کمک خواهی و گزینه های درمانی تاثیر بگذارند(انجمن روانپزشکی امریکا، 2013).
عوامل خطر و پیش آگهی نیز به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :
خلق وخو : تیک ها با اضطراب، برانگیختگی و خستگی بدتر می شوند و هنگام فعالیت های آرام و متمرکز بهتر هستند. افراد هنگامی که مشغول انجام دادن تکالیف درسی یا کارهایی در خانه هستند در مقایسه با زمانی که در خانه بعد از مدرسه یا هنگام شب که استراحت می کنند تیک های کمتری دارند. رویدادهای استرس زا یا تحریک کننده (مثل امتحان دادن یا شرکت کردن در فعالیت های تحریک کننده) اغلب تیک ها را بدتر می کنند.
محیط: مشاهده کردن حرکت سر و دست یا صدا در فرد دیگر ممکن است باعث شود که فرد مبتلا به اختلال تیک حرکت یا صدای مشابهی را بروز دهد که دیگران اشتباها آن را هدفمند تصور کنند. وقتی فرد با صاحبان قدرت تعامل کند ( مثل معلم، سرپرستان یا پلیس) می تواند خیلی مشکل ساز باشد(همان منبع).
عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی نیز بر ایجاد و شدت نشانه تیک تاثیر می گذارند. آلل های (ژن های ناهمسان مجاور) خطر مهم برای اختلال تورت و گونه های ژنتیکی نادر در خانواده های مبتلا به اختلالات تیک شناسایی شده اند. عوارض زایمان، سن بالای مادر، وزن کم هنگام تولد و سیگار کشیدن مادر هنگام بارداری با شدت بدتر تیک ارتباط دارند(همان منبع).
8-2 تشخیص افتراقی

Author: مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *