الگوریتم Hawk گوگل از راه رسید: گوگل در روز ۲۲ آگوست ۲۰۱۷ الگوریتم هاوک رو عرضه کرد

شما متوجه تغییراتی که تازگیا در یافته های جستجوهای محلی گوگل ایجاد شده، شدین؟ ما در این مقاله می خوایم راز این تغییرات جدید رو واسه شما معلوم کنیم و پرده از اسرار جدید گوگل ورداریم. در این مقاله شما می تونین تموم اون چیزی که نیازه درباره الگوریتم هاوک گوگل که واسه اصلاح بعضی مشکلات ایجاد شده در اثر روی کار اومدن الگوریتم Possum استفاده شده، رو پیدا کنین.

تازگیا شایعه هایی مبنی بر یهآپدیت جدید در الگوریتمای گوگل منتشر شده بود که ما پس از دیدن تغییرات ایجاد شده در یافته های جستجوهای محلی و گزارشای ارائه شده توسط بعضی از کاربران خود به درستی این موضوع فهمیدیم و در صدد اون بر اومدیم تا تغییرات ایجاد شده رو ریشه یابی کنیم. اون چیزی که درباره اینآپدیت جدید گوگل به طور کامل روشن بود این بود کهآپدیت جدید گوگل تنها یافته های جستجوهای محلی رو تحت تاثیر قرار میده و تاثیری روی یافته های جستجوهای غیر محلی نداره.

جالبه بدونین که گوگل هر بار کهآپدیت جدیدی بوجود میاره و تغییراتی در یافته های جستجوها ایجاد می شه در برابر پرسشای افراد در موردآپدیت جدید وجود یه تغییر بزرگ رو رد می کنه و میگه که روزانه تعداد زیادیآپدیت در الگوریتمای گوگل ایجاد می شه و این الگوریتما همیشه در حال بروز شدن هستن که هیچ کدوم مهم بیشتری نسبت به دیگر تغییرات نمی باشن و پس ما مجبوریم که هر بار وقوع تغییرات اساسی در الگوریتمای جستجو رو براساس تغییرات ایجاد شده در یافته های جستجوها مورد بررسی بذاریم.

چه تغییراتی در اثر الگوریتم هاوک ایجاد شدن؟

اینآپدیت جدید گوگل که ما اونو هاوک یا Hawk (به معنی شاهین، قوش یا باز شکاری) است روشی که فیلترای محلی یافته های زیرو رو کردن و گشتنای محلی رو تحت تاثیر قرار می داد، تغییر داده. مثلا با روی کار اومدن الگوریتم Possum گوگل فیلترهایی روی جستجوهای محلی اعمال کرد که این فیلترا لیستینگایی که مشابه لیستینگای دیگری بودن که قبلا رتبه بندی شده بودن رو حذف می کرد و از نمایش اونا در یافته های جستجوهای محلی جلوگیری می کرد این موجب می شد که لیستینگایی که زودتر از بقیه لیستینگا ایجاد شده و رتبه بندی شده بودن به دیگر لیستینگا بهتر باشن و در صورت شباهت لیستینگایی که تازگیا ایجاد شده بودن با این لیستینگای قدیمی، لیستینگای جدید شانس نشون داده شدن در یافته های جستجوهای موتورهای جستجوگر رو از دست می دادن. روش کارکرد گوگل در مورد لیستینگا بدین صورت بود که گوگل در رابطه ترین و با اعتبار ترین لیستینگی که در مورد عبارت جستجوی کاربر پیدا میکرد رو در صفحه یافته های جستجو نمایش می داد و بقیه رو فیلتر می کرد و این درست مثل فیلتر کردن محتواهای تکراری بود اما با روی کار اومدن الگوریتم هاوک این روند کمی تغییر یافت.

مبنای و هدف روش فیلتر گذاری روی لیستینگا که در الگوریتم موسوم به Possum اجرا گردیده بود این بود که از نمایش بیشتر از یه لیستینگ واسه یه شرکت جلوگیری شه و یه شرکت نتونه در جستجوهای محلی بخشی رو منحصرا به خود اختصاص بده تا کمپانیای دیگه هم شانس نشون داده شدن داشته باشن.

در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ الگوریتم موسوم به Possum تغییرات بسیار چشم گیری در روش نمایش یافته ها در جستجوهای محلی درست کرد و این تغییرات و فیلترها نه فقط لیستینگایی که دارای یه شماره تماس، یه ایمیل و یه سایت بودن رو در بر گرفت، بلکه لیستینگای مربوط به مکانای تجاری که در موقعیت جغرافیایی مشابهی قرار داشتن رو هم تحت تاثیر قرار داد. در واقع گوگل شروع به فیلتر کردن لیستینگایی کرد که دارای موقعیت جغرافیایی یا لوکیشن نزدیک به هم بودن و این مشکلات بسیاری واسه کسائی که از دید موقیعیت جغرافیایی در نزدیک شرکت مشابه دیگری که دارای صنف کاری مشترکی با اونا بود، قرار گرفته بودن درست کرد. این موضوع خود مشکلی بزرگ واسه کسائی که با رقبای تجاری خود تو یه ساختمون اداری کار می کردن و یا حتی محل کار اونا با رقبای اونا تو یه خیابون قرار داشت، ایجاد می کرد. در واقع این موضوع موجب می شد رقبای تجاری باعث حذف لیستینگ هم دیگه از یافته های جستجوهای گوگل گردند.

در روز بیست و دوم ماه آگوست سال جاری گوگل عزمشو جزم کرد تا تغییری در الگوریتمای رتبه بندی یافته های جستجوهای محلی ایجاد کنه تا مشکل موقعیت جغرافیایی در لیستینگا حل شه، این تغییر جدید تونست مشکل کسائی که با رقبای تجاری خود تو یه خیابون و یا یه کوچه قرار داشتن رو حل کنه اما بازم مشکل موجود واسه رقابایی که تو یه ساختمون تجاری مشغول به فعالیت هستن و نشانی و شماره پلاک مشترکی دارن به قوت خود باقیه.

اینآپدیت به چه کسائی کمک می کنه؟

در زیر مثالی هست که یه نمونه از تجارتایی رو نشون میده که از اینآپدیت سود می برن. شرکت ” Weber Orthodontics” یکی از تجارتایی بود که پس از روی کار اومدن الگوریتم موسوم به Possum نمی تونست لیستینگ خود رو در یافته های جستجوهای محلی جای دهد و دلیل این موضوع اون بود که یکی از رقبای اونا در همون خیابانی که محل تجارت این شرکت واقع شده بود قرار داشت و این حریف دارای رتبه بهتری در یافته های جستجوهای ارگانیک بود و سایت خود رو به گونه بهتری سئو کرده بود. وقتی که الگوریتم Possum شروع به کار کرد خیلی از لیستینگایی که دارای اینجور خاصیتی بودن از یافته های جستجوهای محلی فیلتر شدن و میدون رو واسه رقبای قوی تر خود که در لوکیشنی نزدیک به اونا قرار داشتن خالی گذاشتن.

در زیر تصویری مشاهده می کنین که لوکیشن “Weber Orthodontics” و هم اینکه رقیبی که موجب حذف لیستینگ این weber orthodontics از یافته های جستجوهای محلی شده بود نشون داده شده.

الگوریتم Hawk

همونجوریکه مشاهده می کنین لوکیشن این دو حریف بسیار نزدیک به همه و همین امر موجب شده بود که لیستینگ weber orthodontics از یافته های جستجوهای محلی حذف شه چون حریف اون از قدمت بیشتر و حجم ترافیک ارگانیک بیشتری در یافته های جستجوها بهره مند بود و پس گوگل اونو با موضوع جستجوی کاربران در رابطه تر می تصور. پس از اینکه در ۲۲ آگوست سال جاری الگوریتم هاوک شروع به کار کرد این مشکل بر طرف شد و لیستینگ Weber Orthodontics تونست در یافته های جستجوهای محلی ظاهر شه. در زیر تصویری مشاهده می کنین که یافته های جستجوهای محلی مربوط به weber orthodontics رو پیش و پس از ارائه الگوریتم هاوک نمایش میده.

پس از روی کار اومدن هاوک – قبل از روی کار اومدن هاوک

همونجوریکه در تصویر مشاهده می کنین در ماه گذشته و قبل ازآپدیت جدید گوگل، هیچ اثری از لیستینگ Weber Orthodontics در یافته های جستجوهای محلی وجود نداشته حال اینکه پس از ایجاد اینآپدیت جدید لیستینگ مربوط به weber Orthodontics در یافته های جستجوهای محلی ظاهر شده.

با وجود اینکه گوگل هیچ بیانیه و یا خبری مبنی بر ارائه اینآپدیت جدید منتشر ننموده س اما ما تنواستیم روز دقیق ارائه اینآپدیت توسط گوگل رو تخمین بزنیم، چون ما از وسیله ها و نرم افزارهای پایش دقیقی استفاده می کنیم که بروز تغییرات رو خیلی سریع ثبت می کنن. این وسیله تغییرات ایجاد شده در وضعیت وب سایتای مشتریان ما رو همیشه پیگیری می کنه و در صورت بروز هر تغییر خیلی سریع اونو ثبت کرده و هم اینکه یه اسکرین شات از وضعیت قبلی و فعلی اونا جفت و جور می کنه که این داده ها کار رو واسه آنالیزای بعدی ما ساده می کنن. با در نظر گرفتن اطلاعات ثبت شده توسط وسایل ما، لیستینگ چند نفر از مشتریان ما در روز ۲۲ آگوست دچار تغییراتی شده بود که ما تونستیم با در نظر گرفتن تغییرات ایجاد شدهآپدیت جدید گوگل رو آزمایش کنیم.

بازم لیستینگایی وجود دارن که علی رقم غیر تکراری بودن فیلتر شده باشن؟

طبیعتا اینآپدیت مشکل همه کسائی که لیستینگاشون به اشتباه توسط فیلترها یPossum فیلتر شده بود رو حل ننموده س، بلکه تنها فاصله محل قرار گرفتن دو لیستینگ مجاز رو کوچکتر کرده و یا یعنی کاری کرده که لیستینگای مربوط به تجارتایی که در فاصله کمی از هم قرار دارن اما بازم از دو لوکیشن جدا از هم بهره مند هستن، دچار فیلتر نشه حال اینکه اینآپدیت بازم نتونسته س واسه کسائی که محل تجارت اونا تو یه ساختمونه و لوکیشن دقیقا برابری دارن کاری بکنه.

به چه دلیل نام اینآپدیت هاوک گذاشته شده؟

جامعه محققان موتورهای جستجوگر بدین دلیل نامآپدیت جدید گوگل رو هاوک (شاهین یا باز شکاری) گذاشتن که این حیوان پوسوما (یه جور حیوان بومی استرالیا) رو می خوره و الگوریتم هاوک هم تونست با یافته های داغون کننده الگوریتم پوسوم مقابله کنه، از این رو نام هاک روی اون گذاشته شد. جالبه بدونین که این اولین بار در تاریخ کاری من در مورد موتورهای جستجوگره که می بینم یهآپدیت جدید عرضه شده که هیچ ایراد کلی ای در اون وجود نداره و عواقب اون گریبان گیر کسائی تجارتایی که مشکلی در کار اونا وجود نداره، نمی شه. امیده که گوگل به زودی راه کاری هم واسه حل مشکل لیستینگ تجارتایی که تو یه لوکیشن قرار داره بکنه.

Joy Hawkins