کمتر از یه دهه دیگه، اوبر موفق می شه تا تعریف جدیدی از ایده کار انعطاف پذیر رو ارائه دهد و صنعت تاکسی رانی آمریکا رو به پرتگاه نابودی کشوند. یه چند وقت پیش، این شرکت تعداد کثیری از اتومبیلای خودران رو به ناوگان خود در پیتزبورگ اضافه کرد و در کمترین زمان ممکن، اوبر در حال تبدیل شدن به ارزشمندترین کار و کاسبی دنیاس.

به هر حال، امروز اوبر وعده اتومبیلای پرنده رو میده. بله، خودروهایی که پرواز می کنن.

براساس گزارش ۹۹ صفحه ای که یه چند وقت پیش منتشر شد، طی یه دهه، اوبر شبکه ای داره که Elevate نامیده می شه و خودروهای الکتریکی که قادر به بلند شدن و نشستن به صورت عمودی هستن رو شامل می شه.

به جای اینکه مسافران از اتوبان ۱۰۱ گذر کنن، میشه چند نفر از اهالی سان فرانسیسکو رو ۱۵ دقیقه ای با این خودروهای پرنده به سیلیکون ولی رساند. سفری چند نفره، با قیمت سفری خصوصی از راه ماشینای UberX.

اوبر یه تعریف ساده واسه وسیله های نقلیه جدیدش داره و اونو با این جمله توصیف می کنه: آینده ای که می تونه شما رو از ترافیک بی رحم و جاده های گرفته نجات دهد.

این رویا از زمان اختراع هواپیماها و اتومبیلا در سر مخترعین بوده و انگار زمان عملی کردن اون شده. این ایده واسه اولین بار روی جلد یکی از ابتدایی ترین شماره های نشریه Popular Science منتشر شد. هنری فورد نزدیک سال ۱۹۴۰ وعده داد که تکنولوژی واسه ساخت اینجور وسیله ای تقریبا آماده شده.

و این دقیقا همون وسیله ایه که کمپانیا و استارتاپای موفق آمریکایی در سیلیکون ولی قادر به ساخت اون هستن، نه فقط اپا و سرویسایی که دیگه اشباع شدن.

حالا، اوبر می خواد یکی از اون رویاها رو با به کار گیری کمک بقیه تحقق بخشه. اوبر نه می تونه و نه می خواد که اینجور وسایلی رو طراحی کنه یا بسازه، عوضش امید داره که نقش کاتالیز کننده رو اجرا کرده و بخشای خصوصی و دولتی رو واسه حل مشکلات فنی، قانونی و زیر ساختی کنار هم آورد. از اندازه باتری گرفته تا قوانین پروازی و کنترل خطوط هوایی.

جف هولدن، مدیر اجناس اوبر میگه: «اگه شما بتونین همه این کارا رو انجام بدین، پتانسیل داشتن متود حمل و نقل جدیدی رو دارین.»

وقتی که قطعات پازل سر جای خود قرار بگیرن، اوبر می تونه با این وسایل نقلیه همون کاری رو از جا در آورد که با خودروهای سطح خیابون کرده: به خدمت گرفتن راننده ها (در این مورد، خلبانا) و اتصال شون به حجم انبوه مشتریان، ارائه بهترین مسیرهای عبوری و البته دریافت سهم خود از این سفرها.

این مطلب را هم بخوانید :  اپل و واقعیت مجازی؛ تلاقی کمال یا کناره گیری متکبرانه؟

هولدن میگه: «ما حالا می خوایم این راه سخت رو رد کنیم تا ایده رو ممکن کنیم. هدف ما کمک به صنعت واسه سریع تر رسیدن به اون نقطه س.»

عروج

باور کنین یا نه، ساختن خودروی پرنده اصلی ترین مشکل این ماجرا نیس. به گفته این گزارش، طی پنج سال آینده، اوبر توقع داره که بازار توان تولید وسیله نقلیه جدید به طور کامل الکتریکی با توانایی تیک-آف و فرود عمودی و سرعتی حدود ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت رو داشته باشه که می تونه چندین مسافر رو هم در خود جای دهد.

متخصصین بخش حمل و نقل هوایی می گن که زمان بندی اوبر منطقیه. بویینگ و ایرباس همین حالا سیستمای جدید خود که در چارچوب تعریف اوبر می گنجد رو معرفی کردن.

پهپادها ثابت کردن که واسه به پرواز در آوردن هواپیماهای کوچیک، احتیاجی به نرم افزارهای پیچیده نیس و فقط کافیه بلد باشین با یه آیفون کار کنین. خودروهای الکتریکی و کامپیوترها هم تکنولوژی باتری رو تا حد امکان به پیش بردن و وزارت انرژی آمریکا هم هرساله ده ها میلیون دلار واسه تسریع تحقیقات روی باتریا هزینه می کنه.

هیچ امیدی نیس یه هواپیما با سرعت ۰٫۸ ماخ که ۱۵۰ مسافر رو حمل می کنه، بتونه اتکای کاملی به باتریا داشته باشه اما واسه یه پرنده کوچکتر به چه دلیل، میشه استفاده کرد.

اوبر همکاران احتمالی بسیاری داره. سال گذشته، ناسا موفق شد GL-10 Greased Lightning خود با ۱۰ موتور رو واسه اولین بار به پرواز در آورد. شرکت ساکن کالیفرنیا Joby Aviation هم می خواد تاکسیای هوایی ۱۲ موتوره و دو نفره اش رو طی پنج سال آینده وارد فاز عملیاتی کنه.

وولوکوپتر آلمانی هم تا سال ۲۰۱۸ آماده ارائه به بازار می شه. پنتاگون هم ۸۹ میلیون دلار به Aurora Flight Sciences داده تا خودروی هیبریدی LightningStrike ساخته شه.

کامل آلداگ، مدیر تیم تحقیق و پیشرفت موسسه ملی تحقیقات حمل و نقل هوایی در دانشگاه ویچیتا کانزاس میگه: «من فکر می کنم این اتفاق خیلی خیلی زود اتفاق می افته. با این حال، مشکلات بسیار زیاد دیگری هست.»

پرواز

ریچارد پت اندرسون، مدیر مرکز تحقیقات پروازی دانشگاه هوانوردی امبری-ریدل میگه اون چیزی که واقعا تاکسیای پرنده رو از پرواز منع کرده، خطوط قرمز قدیمی هستن: «شما دارین در مورد چندین تکنولوژی نوین صحبت می کنین و آخرین کلامی که FAA می خواد بشنوه، نوینه.»

Federal Aviation Administration یا اداره هوانوردی فدرال الان هیچ چارچوب معینی واسه خودروهای الکتریکی پرنده نداره و هیچ وقت یه پرنده کوچیک اجازه پرواز نداشته هرچند الان هلیکوپتر ۵۲۵ بل و AgustaWestland AW609 در حال بررسی هستن.

این مطلب را هم بخوانید :  فصل تازه ای از دفتر اپل ورق خورد؛ این شرکت حالا یک برند لوکس است

و اندرسون میگه، که FAA الان هیچ برنامه ای واسه انتقال مردم از راه فرودگان سان فرانسیسکو به دیگر نقاط نزدیک رو نداره. سیستم حمل و نقل امروزی در حد و اندازه ای که این پرنده ها میخوان پیچیده نیس.

با این حال، هولدن خوشبینانه به ماجرا نگاه می کنه و عقیده داره که اگه کار واسه تولید این ماشینا به نقطه زیادی برسه، دولت فدرال هم شک نداشته باشین به کار گیری اینجور تکنولوژی پیشرفته ای رو در نظر می گیره.

هرچند FAA شک نداشته باشین روی این ماجرا کار می کنه اما اگه شرط بندی می کنین، اندرسون میگه که در سال ۲۰۲۱ منتظر این ماشینای پرنده نباشین.

سطح پرواز

تصور کنین که این وسایل ساخته شن و دولت آمریکا هم اجازه پرواز رو بده و از طرف دیگه هم FAA و ناسا، سیستم کنترل ترافیک هوایی NextGen رو پیشرفت بدن.

بعد اوبر باید خیلی سریع سرویس خود رو درون این سامانه جا بده. هولدن میگه که شرکت شاید ماشینای پرنده بسیاری رو می خره و شخصی رو واسه کنترل اون استخدام می کنه یا راه های دیگه. در هر صورت، ماجرا تا ۱۰ سال دیگه اینطور پیش نمیره که شخصی ماشین پرنده داشته باشه و خودش بخواد مشغول جا به جا کردن مسافرین شه، برخلاف سیستم امروزی اوبر.

شکی نیس که مشتریان این متود هم پیدا می شن. وقتی راه ۱۰۰ دقیقه ای از سن فرانسیسکو تا سن خوزه رو میشه ۱۵ دقیقه ای رفت، چون که نه؟ اما بحث بر سر مقامات دولتیه. تا همینجای کار هم اوبر مشکلات بسیاری با دولت و قانون گذاران ایالتای جور واجور داشته.

هولدن توقع داره که پنج سال آینده رو صرف راضی کردن قانون گذاران واسه به کار گیری خودروهای پرنده کنه: «ما به شکل همکاری وارد میشیم.»

حالا خوبیش اینه، خبر خوب اون هستش که برخلاف هایپرلوپ و فناوریای این چنینی، بیشتر شهرهای آمریکایی زیر ساخت کافی واسه به پرواز در آوردن خودروها رو دارن. در آمریکا ۶۰۰۰ سکوی فرود هلیکوپتر هست که خیلی از اونا شخصی هستن. کافیه از دید مالی همه چیز مشخص شه تا مشکلی از این واسه پیش نیاد.

مارک مور، از مدیران بخش فناوری ناسا میگه که یکی از مشکلات اصلی سیستمای حمل و نقل، از دست دادن زیرساخت لازمه اما ایشون نگاه مناسبی نسبت به گزارش ۹۹ صفحه ای اوبر داشت و اونو تشویق کرد.

هولدن توقع داره که Uber Elevate کمی بیشتر از ۵ سال دیگه شروع به کار کنه و مسافرین رو در خطوط هوایی جدید منتقل کنه. اما به چه دلیل مشتریان لازم نیس با انتخاب گزینه پرواز مبلغ بیشتری بپردازند؟ ، اینم یکی از دلایلیه که این شرکت حالا بیشتر از ۷۰ میلیارد دلار ارزش داره.

و اما اگه بخواین فاصله کوتاهی که هواپیماها نمی رن رو طی کنین چیجوری؟ نگرانی نیس، اتومبیلای خودران تا اون زمان جای راننده ها رو می گیرن.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *