اگه با link building آشنا نیستین، مطلب link building چیه رو بخونین.

با تغییرات گوگل و تغییر راهنماییای گوگل در بخش راهنمای مدیران وب سایتا google webmaster guideline ، باورهای غلط و رایجی بوجود اومد و دلیل اون این بود که گوگل به روشنی مواردی رو نوشته بود که شاید در نگاه اول و با  نگاه بی دقت، نشون از بد بودن بک لینک بود.واسه مطالعه این قوانین به مقاله بایدا و نبایدای لینک سازی مراجعه کنین(منتشر کردن این مطلب به زودی).

شاید گوگل حق داشته باشه که این جور بنویسین.چون کافیه گوگل بنویسه بک لینک خوبه! اون وقت تو یه روز، کل وب دنیا پر از لینک اسپم می شه! (الان هم شده!)

اما باورای غلط چه باور هاییه:

۱- بک لینک کلا بده و سایت شما نباید بک لینک دریافت کنه وگرنه رتبه شما آسیب می بینه.

۲-بک لینک زیاد بده.بک لینک باید کم باشه (کم و زیاد خود تعریف داره!)

۳- سایت x با بک لینک بالا اومده.پس به زودی افت می کنه!

۴- با بک لینک خیلی راحت میشه سایت رو به بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل آورد!

۵- بک لینک فالو خوبه و بک لینک نوفالو به هیچ دردینمی خوره.

۶- بک لینک نوفالو خوبه و بک لینک فالو خطرناکه!

۷- بک لینک دیگه اثری در رتبه سایت نداره.

۸- فقط با بک لینک سایت بالا میاد!

 

گوگل در راهنمای خود اعلام کرده که بجای لینک سازی، محتوای مناسب تولید کنین تا بقیه خودشون شما رو لینک کنن.اما واقعیت اینه که حتما با محتوای خوب، بقیه خود به خود شما رو لینک نمی کنن! درباره این موضوع به طور مفصل در مقاله های نخریدن بک لینک، بایدا و نبایدای لینک سازی ، به اون پرداختیم(این مقالات در زمان نوشتن این نوشته منتشر نشده ان و تا آخر ماه جاری منتشر می شن).

هر کدوم از باورهایی که در بالا مشاهده کردین باورهای بی پایه و غلطیه که در بین وب مستران یا طراحان سایت آماتور ، نفوذ کرده.در ادامه به رد کردن این باورای غلط می پردازیم:

این مطلب را هم بخوانید :
اصول ساخت Page به ازای هر Keyword

۱- بک لینک بد نیس! اعتبار هر سایت از بک لینکش بدست میاد. یه سایت بدون بک لینک، سایت فوق العاده ضعیفیه! اگه الان سایتی بدون بک لینک، رتبه خوبی داره، موضوع اون سایت بی رقابت یا کم رقابته و یا بسیار قدیمیه و در موضوع خود سایت پیشکسوته (مقاله قوانین نانوشته گوگل رو بخونین.انتشار به زودی) و یا امکان برتری رقبا بر اون خیلی زیاده!

۲- بک لینک زیاد بد نیس! حالا کیفیت از کمیت مهم تره! بله! بک لینک زیاد و بی کیفیت بده! اما بک لینک زیاد و باکیفیت به چه دلیل باید بد باشه؟ کلا بک لینک زیاد بد نیس! مگه اینکه بی کیفیت باشن.بک لینک کم و بی کیفیت هم بده!(مقاله بک لینک با کیفیت چه بک لینکیه) (انتشار به زودی) رو بخونین.

۳– با موراد بالا، طبیعیه، که اگه سایتی با بک لینک بالا بیاد و کمتری چیزای on page seo و محتوا رو داشته باشه، بالا میاد.به چه دلیل نیاد؟و به چه دلیل افت کنه؟

۴- به این سادگیا هم نیس که صرف ایجاد یا خرید بک لینک، سایت به بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل راه یابد! لینک سازی در سطوح رقابتی شدیدا پیچیده و سخته و باید یه متخصص بروز این کار رو بکنه.صرف ایجاد یا خرید لینک با عبارتی که دوست دارین با ان در گوگل بالا بیایید، سایت رشد نمیکنه حتی ممکنه افت کنه و اخطار هم بگیرین!اینجاس که بعضیا با ضربه خوردن از بک لینک و لینک سازی، کلا این باور رو پیدا می کنن که بک لینک بده!اما واقعیت اینه که این افراد لینک سازی رو بلد نیستن (دست کم در سطح رقابت سایت خودشون) و دچار خطا می شن.لینک سازی پیشرفته و بدون خطر، موضوعی شدیدا گسترده و وسیع و دارای صدها احتمال و فاکتوره و چیزی نیس که تو یه جمله بشه اونو آموزش داد.هم اینکه در ایران، افراد بسیار کمی هستن که به لینک سازی بدون خطر و تضمینی مسلط هستن.دقیقا همینجاست که اشخاصی نا آگاه با لینک سازی بد، صاحبان وب سایتا رو از سئوکاران نا امید می کنن.

این مطلب را هم بخوانید :
تأثیر CTR (نرخ کلیک) و تحلیل های اشتباه!

۵- بک لینکای نوفالو بسیار به درد بخور و موثر هستن (مقاله اثر بک لینکای نوفالو رو بخونین)

۶- بک لینک فالو خطرناک نیس! اگه همه بک لینکای سایت شما فالو باشه ، بله، خطرناکه!

۷-فقط با بک لینک سایت بالا نمیاد! درسته که بک لینک مهمه اما همونطور که در آموزش بهینه سازی داخلی سایت (On Page Seo) گفته شد، محتوا و بهینه سازی داخلی سایت، پایه های سئو هستن و مانند چرخ اتومبیل عمل میکنن.یه اتومبیل بدون چرخ حرکت نمی کنه! پس بک لینک، محتوا و بهنیه سازی داخلی فایده نداره.

۸- بک لینک و لینک سازی بازم اصل اساسی سئو هستش.گوگل گفته و تلاش کرده که مهم بیشتر به محتوا و رضایت کاربر، اهمیت تعداد بک لینک رو کم کنه.اما بازم بک لینکا مهم هستن و مهم خواهند موند.(در مقاله لینک بیلدینگ هر روز مهم تر می شه به این موضوع پرداخته شده).شاید در سال ۲۰۰۸ میلادی، بک لینکا ۹۰ درصد سئو رو معنا می بخشیدند.اما حالا لینک سازی به ۱۰ درصد نرسیده! شاید این عدد از ۹۰ درصد به ۶۰ یا ۷۰ درصد (فرض کنین ۵۰ درصد!۵۰ درصد عدد کمی نیس!) اهمیت در سئو رسیده باشه و عوضش فرایندای اون سخت تر شده.حالا لینک سازی شدیدا سخت تر از دو سال پیشه و بازم در حال سخت تر شدنه!

 

پس بریم سراغ لینک و بقیه موارد رو از یاد ببرم؟

 همه موارد یاد شده به معنی فاصله گرفتن از محتوا و جذب کاربر نیس.منظور این نیس که به لینک سازی حمله بیاریم و محتوا رو از یاد ببرم.هم اینکه منظور این نیس که پیشنهادای گوگل رو ندیده بگیریم.موارد گفته شده، فقط جهت ایجاد زاویه دید باز تره.شعار من همیشه اینه که در سئو هیچی مطلق نیس چون همه عوامل به هم پیچیده شده.ممکنه در شرایطی واقعا اثر لینک سازی کمتر از ۵۰ درصد باشه و ممکنه گاه ها بیشتر از ۹۰ درصد باشه.در این مقاله تلاش نکردم که فرمول و اعداد مطلقی به کار ببرم.