برچسب و محتوای تکراری – ضرر های تگ در سئو

 

بدیش اینه بعد از گذشت سالها، تصور خیلی از افراد درباره Tag (برچسب) در سیستمای مدیریت محتوا و وبلاگا، در سالای گذشته باقی مونده و حتی روی تگ یا برچسب، خیلی وسواس به خرج داده میشه!توی یکی دو ماه گذشته، در کامنتا و ایمیلا، خیلی از ما درباره برچسب و تگ گذاری سوال پرسیده شد که به دلیل مفصل بودن جواب، نمی تونستیم جواب جامعی بدیم.قل از مطالعه این مطلب و بقیه مطالب سئو روز، ذهنتون رو از همه باورا و عادتای عادی در سئو دور کنین.

تگ، سالهاست از نظر سئو کهنه و بی اعتبار شدست و جز دردسر و حذف ایندکساتون، هیچ فایده ای نداره.مگه در شرایط و با رعایت اصول خاص!برچسبا، خونخوارای رتبه و ایندکس سایت شمان! به خاطر بحث Duplicate Content (ایجاد شدن محتوای تکراری).

اصلا برچسب چه کاربردی داره و به چه هدفی ساخته شده؟

اصل و پایه وجود برچسب و تگ، به معنی کلمات کلیدی پستا و صفحات سایت شماس.اما نه کلید واژه واسه موتور جستجو! بلکه واسه جستجوی داخلی سایت شما!

تگ از نظر فنی دقیقا چیجوری عمل می کنه؟

تگا، یه صفحه با URL جدید که اون URL ، دقیقا همون عبارت تگ هست، ایجاد می کنن و باعث میشه وقتی در داخل سایت، اون عبارت جستجو میشه، از تگا واسه نمایش یافته های جستجوی داخلی سایت، استفاده بشه.مثلا در این پست در سئو روز، درباره تگ و برچسب و محتوای تکراری صحبت شده و ما میخوایم اگه کاربر در داخل سایت سئوروز، کلمه Duplicate Content رو جستجو کرد، لینک این پست، در یافته های جستجوی داخلی سایت ما، نشون داده بشه.در این صورت ما از تگ، استفاده می کنیم.

وقتی از برچسب(تگ) استفاده می کنین، محتوای برابری با محتوای پست اصلی به وجود میاد.یعنی یه صفحه با URL متفاوت که مثل همون محتوا رو داره.مثلا، این مطلب، یه صفحه با عنوان “برچسب و محتوای تکراری – ضررای تگ در سئو” هست که اگه براش برچسب “Duplicate Content” رو وارد کنیم، باعث میشه همین محتوا این بار با URL این تگ یعنی (duplicate-content) ایجاد بشه.این یعنی Duplicate Content که گوگل یکی از URL ها رو حذف می کنه.به طور خلاصه یه صفحه جدید که کلید واژه مورد توجه ما مثل در URL اون هست و محتواش هم، همون محتواست ساخته میشه و باعث میشه در جستجوی داخلی سایت ما، اون کلید واژه وارد شده در برچسب، موثر بشه.

به چه دلیل نباید تگ و برچسبا رو ابزاری واسه افزایش رتبه و ورودی گوگل بدونیم؟

سالها قبل که سئو اینقدر پیچیده نشده بود و گوگل به اندازه امروز هوشمند نبود، از همین تگا که واسه جستجوی داخلی بودن، به خاطر سئو و افزایش رتبه استفاده کرده میشد.اون زمان، وجود کلید واژه در URL شدیدا مهم بود و بحث Duplicate Content (محتوا یا ایندکسای تکراری یه سایت) مطرح نبود و رقابت و هوشمندی و اطلاعات در سطح وب، در کل دنیا، به اندازه امروز نبود.به خاطر همین وقتی از تگ استفاده می کردین، واسه گوگل، اگه مورد پسند نبود، بد هم نبود که با صفحاتی که URL اونها شامل کلمات کلیدی بود و به یه محتوا اشاره داشت، مواجه می شد و در بسیاری مواقع منتهی به نتیجه می شد.

اما الان دیگه اون زمان گذشته و انقدر فاکتورای سئو، زیاد و گسترده و سخت تر شدن که گوگل و یه موتور جستجوی قوی، با دیدن کلید واژه در URL ذوق نمی کنه .چه برسه به اینکه محتوای تکراری (Duplicate Content) هم ایجاد شده باشه! به کار گیری تگ، بدون آگاهی و درج کلمات کلیدی هر پست در تگا، یه جور از Over Optimization هست.یعنی میاید ابروشو درست کنین، می زنید چشمشم کور می کنین!

از تگ چیجوری استفاده کنیم که ضرر نداشته باشه؟

هر جوری که دوست دارین استفاده کنین اما با این خط قرمز که محتوای تکراری ایجاد نشه! همین!

چیجوری می تونیم از تگ استفاده کنیم که محتوای تکراری ایجاد نشه؟

اصلا تگ غیر تکراری یا منحصر به فرد ایجاد نکنین.مثلا، اگه در سئو روز، ۸ آموزش مربوط به گوگل وب مستر تولز (سرچ کنسول) وجود داشته باشه و در عین حال، صفحه ای مربوط به گوگل وب مستر تولز که همه مطالب مربوط به “آموزش گوگل مستر تولز” رو نشون بده، وجود نداشته باشه(مثل دسته آموزش “گوگل وب مستر تولز”)، واسه همه این ۸ مطلب، می شه از برچسب “آموزش گوگل وب مستر تولز” استفاده کرد.به بیان بهتر، به کار گیری برچسب، واسه وصل کردن صفحات به هم دیگه می تونه به درد بخور باشه.اما تگی که کلا یه بار در کل سایت به کار رفته، بدترین و الکی ترین و بی معنا ترین تگ هست و اگه شما اینطور از تگا استفاده می کنین به این معنی هست که وجود Tag رو به درستی درک نکردید.

 

اگه شما واسه هر پست، با کلمات کلیدی دلخواهتون که دوست دارین، تو گوگل بالا بیاد، تگ بسازین و noindex یا canonical به صفحه اصلی اون مطلب هم نباشن، در حال ایجاد صفحات با محتوای تکراری هستین و دست کم ضررش ، تلف شدن وقت شما و موتور جستجو هست و بیشترین حد ضررش، آسیب دیدن سایت شما به خاطر وجود صفحات با محتوای تکراری خیلی زیاده که به صورت کلی موجب حذف ایندکسای تکراری و کاهش رتبه صفحات مشابه میشه.

کلمات کلیدی شما در عنوان، Meta Description و محتوای شما وجود دارن.لازم نیس واسه تک تک کلمات کلیدیتون تگ بسازین که منتهی به ایجاد صفحات تکراری بشه!

نکته خیلی مهم:

بسته به تنظیمات قالب و فنی و ساختار ظاهری وب سایتا، بعضی سایتا، قسمت بزرگی از محتوای تگ رو به صورت لیستی نشون میدن.یعنی بخش زیادی نوشته های خود مطلب در صفحه تگ هست که با کلید ادامه مطلب، وارد صفحه اصلی اون مطلب میشه. در عین حال، در بعضی از سایتا، فقط بخش کمی از مطلب (مثلا سه خط) از محتوای هر پست مربوط به اون تگ هست و مطالب به شکل خیلی خلاصه و تیتر وار در صفحات تگ، لیست میشن.در صورت نبود رعایت نکات بالا، در حالت اول، خطر به وجود اومدن Duplicate Content به خاطر شباهت زیاد محتوای صفحات تگ با خود مطلب اصلی، خیلی بالا میره.در حالت دوم هم، به دلیل کوتاه و خالی بودن یا بی ربط شدن صفحه تگ، به کلید واژه، موجب به وجود اومدن صفحات زیاد ضعیف و بی کیفیت از نظر موتور جستجو میشه.

اگه جزو کسائی بودین که مشکل ایندکس نشدن درست صفحاتتون رو داشتین و صفحات برچسب به جای مطلب اصلی یا برعکس در یافته های جستجوی گوگل نشون داده می شد، حالا دیگه دلیل ایندکس نشدن صفحاتتون و مشکلاتی که خودتون با دست خودتون واسه سایتتون ایجاد می کردین رو فهمیدین.امیدوارم دیگه با باورای نا با آگاهی و اشتباه و بی پایه سئو مثل “واسه هر مطلب N تعداد برچسب با کلمات کلیدی بذاره”  یا  “واسه هر مطلب بیشتر از N تعداد کلید واژه در قسمت برچسبا قرار نده” خداحافظی کنین. چون اصلا مشکل این نیس که تگ زیاد بذارید یا کم بذارید!

Author: حمیدی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *