بهینه سازی لینک های داخلی

لینکای داخلی یکی از موارد مهم On Page Seoه.به کار گیری لینکای داخلی مخصوصا واسه سایتای محتوا محور، مهم بیشتریه.

از نظر علمی به چه دلیل لینک داخلی مهمه؟

وقتی خزنده گوگل، وارد صفحه از سایت شما می شه، و به محتوای مثلا درباره آموزش بهینه سازی داخلی سایت می رسه، لینکای دیگری در وسط متن شما به بقیه صفحات سایتتون می بینه که به طور کامل به مطلب “آموزش بهینه سازی داخلی سایت” ربط داره.پس خزنده وارد اون لینک می شه و محتوای اون لینک رو هم بررسی می کنه.نتیجه اون اینه که خزندها خوب ساختار سایت شما و درک می کنن و همه مطالب شما رو به سرعت بررسی و فهرست (index) می کنن و شما ربات و خزندها رو به مدت طولانی تری در سایت خود مشغول می کنین و بیشتر به خزیدن واردارشان می کنین!

مثل همین اتفاق روی کاربر میفته.وقتی کاربر مطلب “آموزش بهینه سازی داخلی سایت” رو میبینه، در همون بین، چند لینک دیگه که واسه اون خوبه رو میبینه، و دست کم اون اینه که اونا رو تو یه تب جدید باز می کنه تابعد از مطالعه مطلب، اونا رو بخونه.در نتیجه شما کاربر رو هم مشغول و جذب می کنین و در نتیجه علاوه بر اینکه bounce rate سایت شما کم میشه(بهتر می شه) ،سایت شما از انجا که کاربر بیشتر در سایت شما گشت و گذار کرده، در خاطر کاربر باقی می مونه و در برندینگ و معروفیت سایت شما شدیدا موثره.

 

هم اینکه Bold کردن لینکای داخلی و یا با رنگ جدا کردن، طوری که تو یه نگاه، بشه تشخیص داد، که کدوم عبارت ها و کلمات لینک هستن، در اندازه افزایش کلیک روی لینکای داخلی اثر گذاره.

به کار گیری لینکای به درد بخور پر طرفدار مثل دسته محبوب و گروه هایی که کاربران زیادی به دنبال اون هستن، نمایش مطالب تصادفی، نمایش راه صفحه فعلی به صورت لینک و منظم (navigator – اینکه کاربر حالا در کجا قرار داره: خونه > آموزش پایه سئو…) و از همه مهم تر، لینکای مطالب در رابطه در پایین هر مطلب، از دیگر روشای ایجاد لینکای داخلیه.

 

یکی از امتیازات مهم دیگه لینکای داخلی، انتقال اعتبار بک لینکای شماس.فرض کنین همین صفحه به عنوان مطب به درد بخور یا هر به هر دلیل دیگری در صفحه ای از سایتی دیگه لینک شده.در نتیجه این صفحه یه امتیاز/اعتبار از سایتی دیگه گرفته.حالا لینکای داخلی که در همین صفحه هستن، هم به دلیل بک لینکای این صفحه، مهم بیشتری می شن و در نتیجه، اعتباری که از بک لینکای این صفحه به این صفحه منتقل شده، بین لینکای داخلی این صفحه هم تقسیم می شه.هم اینکه از اونجا که رباتا و خزندها به خاطر بک لینکای این صفحه، بیشتر وارد این صفحه می شن، لینکای داخل این صفحه هم، به همون اندازه توسط رباتا بازدید می شه.اگه هم پیج رنکا به روز شن، لینکای داخلی، نقش مهمی رو در پیج رنک گرفتن صفحات داخلی و در نتیجه صفحه اصلی، اجرا می کنن.(پیج رنک اول از بیرون سایت به داخل سایت منتقل می شه و بعد از لینکای داخلی، به همه صفحات پخش می شه).

اما چه وقتی لینک ندیم؟

کاربر رو خسته نکنین! به صورت به طور کامل طبیعی لینک داخلی بدین.اگه یه بار یه کلمه یا عبارت در رابطه رو لینک کردین، دیگه واسه بار دوم و سوم در همون پاراگراف چه نیازیه که لینک باشه؟به صورت کلی هیچ فرمولی وجود نداره که چقدر لینک در صفحه شما باشه.قانون اون طبیعی بودنه.اگه واقعا می خواد که که عنوانی رو در مطلب خود بیشتر از یه بار لینک کنین، این کار رو بکنین.لینک داخلی رو واسه کاربر بسازین نه واسه موتور جستجو و گوگل و کلا خزندها.همون اندازه ای که لینکای داخلی شما واسه کاربر به درد بخور و غیر آزار دهنده باشن، موجب رضایت خزندها هم هستن.

من در سایتای ایرونی که کار طراحی سایت انجام میدن(سایتای طراحی سایت)، خیلی دیدم که کلمه “سایت” رو به عنوان لینک داخلی، به صفحه اصلی سایت خودشون میدن و این کار رو هم در هر جای متن تکرار می کنن و فکر می کنن که کار اصولی دارن انجام میدن.این کار فقط و فقط over optimization هست و هیچ فایده ای هم نداره.کلمه “سایت” به هیچ دردی نمیخوره! اونم به صفحه اول! لینک داخلی همونطور که گفتم، باید طبیعی و به جا باشه و تکراری هم نباشه.(مگه اینکه واقعا به خاطر کاربر، تکرار به درد بخور باشه).

اگه تا کنون لینکای داخلی رو بی اهمیت می دونستین بهتره تجدید نظر کنین.اثر لینکای داخلی ممکنه محسوس نباشه اما وقتی در کنار فاکتورای دیگه سئو قرار میگیره اثر خود رو به صورت غیر مستقیم نشون میده.

Author: حمیدی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *