این روزا زیاد می بینم، که نرم افزار افزایش اندازه کلیک، به فروش گذاشته میشه و یه بحث تاریخی به نام تاثیر CTR ، دوباره بعد از چند سال، داره زیاد میشه.انگار زمان به عقب برگشته، و عقب گرد کردیم به چند سال پیش سئو و فاکتورای سئو!

اما مثل همیشه، نمی خوام، بگم افزایش CTR  فایده نداره و قصد هم ندارم بگم، فایده داره! بلکه یه رقابت منطقی رو وسط میکشم.بازم با من همراه باشین، تا تحلیل عمیق تر رو یاد بگیریم…

به صورت کلی و عامیانه، چند دسته تحلیل گر در سئو هست:

۱- کسائی که تا یچیزی میشنون یا میخونن میرن انجام میدن.

۲-کسائی که با دید بسته، تحلیل می کنن و بیشتر مواقع اشتباه می کنن و خودشون هم خبردار نیستن که اشتباه می کنن و در معمولا در بخش خودشون، آدمای مغروری هستن.

۳-کسائی که با دید باز، تحلیل می کنن، و بیشتر تحلیل هاشون درست از آب در میاد.

شما جزو کدوم دسته هستین؟اگه جزو دسته دوم باشین، به احتمال زیاد خودتون رو جزو دسته سوم می دونید!

حالا، با موضوع تاثیر CTR ، تحلیلمون رو عمیق تر می کنیم…

عده زیادی، فقط می دونند یا شنیدند که اندازه کلیک، در رتبه گوگل موثر هست.در همین بین، بعضی هاشون فکر می کنن، CTR خیلی مهم هست. و بعضیا فقط به عنوان یکی از چند صد عامل موثر بهش نگاه می کنن و بعضیا هم مثل من(محسن) و آقای مهدی زاده، اندازه کلیک رو در کنار بقیه فاکتورا و به شرط و شروطایی، موثر می دونند.هر چند همه فاکتورا اینجور هستن.

بعضیا هم نرم افزارایی تولید کردن، که با آی پیای جور واجور، و مانند یه آدم(نه ربات.یعنی User Agent از نوع بشر)، با کلید واژه مورد نظر، روی لینک سایت ما، کلیک می کنه، و در نتیجه CTR رو بالا می بره.

در آخر، بعضیا، با به کار گیری این نرم افزارا، هیچ جوابی نگرفتند، و به این نتیجه رسیدن که CTR خیلی تاثیری در رتبه بندی گوگل نداره و بعضیا هم، عقیده برعکسی پیدا کردن.

 

اما داستان چیه؟به چه دلیل نتیجه گیریا همیشه منتاقض هست؟همونطور که در پست تناقضای سئو گفتم، داده های غلط و کم منتهی به نتیجه گیریای غلط و کم میشه.و درباره CTR دقیقا چه اتفاقی میفته که ما ازش خبر نداریم و نتیجه گیریای اشتباه می کنیم؟

فرض کنین واسه سایت x.com  و کلید واژه “تور مسافرتی” با فرض رتبه فعلی ۸ صفحه اول گوگل، در ماه، سه هزار تا Impression هست و به شکل میانگین واسه سایتایی که در کلید واژه “تور مسافرتی” در صفحه اول گوگل هستن، یه محدوده عددی، CTR هست.مثلا لینک یه، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد.لینک دو بین ۲۰ تا ۴۰ درصد.و همینطور تا لینک ۱۰، مثلا بین ۲ تا ۵ درصد.

حالا اگه شما از یه نرم افزار به طبیعی ترین شکل ممکن واسه افزایش اندازه CTR صفحات سایتتون استفاده کنین، دقیقا این اتفاق می افته:

کلید واژه “تور مسافرتی” که در طول یه سال گذشته، به صورت میانگین ماهانه، ۳۰۰۰ تا Impression داشته، یهو، بعد از یه سال، Impression این کلید واژه، فقط تو یه ماه، به شکل غیر عادی و یهویی زیاد میشه.پس تا اینجای کار، ما یه افزایش Impression یهویی غیر عادی داریم.اما فرض رو بر این می گیریم، که این افزایش یهویی Impression ، از نظر الگوریتمی غیر عادی نیس.چون ممکنه با یه تبلیغ تلویزیونی در ایران، اندازه سرچ یه سری کلمات کلیدی به شکل یهویی زیاد یا کم بشه.

اتفاق بعدی که می افته، غیر عادی شدن CTR یه سایت نسبت به اندازه Impression هست.سوتی ماجرا دقیقا همینجاست.دقیقا به اندازه ای که impression زیاد شده، اندازه کلیک، هم دقیقا به همون اندازه واسه یه سایت(و حتی واسه همه سایتا) زیاد شده.و این چیزی که یه الگوریتم عقب مونده یه موتور جستجو، خیلی راحت می تونه بهش پی ببره.چون همیشه CTR تا حدی نسبت به Impression رشد می کنه و وقتی اندازه Impression یه کلید واژه ۱۰۰۰ بوده و اندازه کلیکش واسه سایت رتبه N ، سی درصد بوده، و حالا، اندازه Impression میشه ۲۰۰۰ و همه این ۲۰۰۰ تا Impression تبدیل به کلیک میشن، و CTR واسه یه سایت، همزمان با افزایش Impression میشه، ۹۰ درصد، به طور کامل مصنوعی و خیلی خیلی تابلو هست و طبیعیه که اثری نداشته باشه!

با همه این توضیحات، پس چیجوری، اندازه کلیک، می تونه در رتبه بندی اثر داشته باشه؟جواب: به این شکل که CTR خیلی طبیعی و متناسب با Impression ، زیاد بشه، و در عین حال در کنار فاکتورای دیگه باشه.

درباره اندازه متناسب CTR نسبت به Impression ، باید بگم، که تو هر موضوعی، همیشه کلیک، فاصله زیادی با اندازه دیده شدن یا همون Impression داره.مثلا، کلید واژه “تور مسافرتی” اگه ۵۰۰۰ بار در ماه جستجو بشه، سرجمع کلیکا روی سایتایی که با این کلمه در یافته های جستجوی گوگل هستن، ممکنه به ۵۰۰۰ نرسه و بیشترین حد اندازه CTR تک تک سایتای حاضر در یافته های هم، تا یه سقفی و بسته به رتبشون زیاد میشه.مثلا هیچ وقت سایتی که رتبه آخر صفحه اول رو داره، هر چقدر هم مشهور باشه، ۷۰ درصد کلیک خورد نداره.اینجاس که با نرم افزار افزایش CTR ، تحلیل و نتیجه گیری می کنیم و کلا به نتیجه اشتباه می رسیم که پس اصلا CTR موثر نیس! در حالی که، CTR طوری که ما زیادش کردیم موثر نیس! نه این که کلا موثر نباشه.

درباره اینکه گفتم، عامل CTR باید کنار بقیه فاکتورا باشه، هم باید بگم که وقتی، اندازه کلیک بالا باشه، ولی اندازه دفع کاربر به دلایل جور واجور مثل سرعت پایین سایت، بالا باشه، و یا CTR یه مدت بالا بره و بعدش به مقدار قبلی برگرده یا کمتر بشه و هم اینکه با Impression همخوانی نداشته باشه و خیلی فاکتورای دیگه، در این حالت، الگوریتم گوگل و هر موتور جستجوی خنگی(!)، تصمیمی می گیره، که ازون افزایش CTR صرف نظر کنه و در رتبه بندی واسه سایتی که اندازه کلیکش زیاد شده، تاثیر نده.ما هم به خاطر اینکه دید بزرگی نداشتیم و همه ابعاد رو در نظر نگرتفیم، نتیجه گیریای اشتباه می کنیم.