تفاوت پوشه و ساب دامین در سئو و استدلال غلط

سلامی دوباره به همه سئوروزیا و همه خوانندگان خاموش و خوانندگان و کاربران فعال همیشه سبز سئو روز. از اونجایی که بیشتر از دو ماه هست که فعالیت ما از نظر قرار دادن آموزش کم شده،جا داره واسه کاربران جدید سئو روز، که مطالب قبلی رو مطالعه نکرده بودن اشاره دوباره ای واسه یاداوری مطالعه پست توضیحاتی درباره مطالب سئوروز داشته باشیم.دوستائی که به ما لطف زیادی دارن در این مدت پیگیری می کردن که به چه دلیل انقدر به روز رسانیامون کم شده.در جواب به دلیل مشغله های شخصی و کاری و ازدیاد زیادتر از اندازه پروژه ها.به هر حال عذر ما رو قبول کنین.من و آقای مهدی زاده از به روز نبودنمون(نه به خاطر پادشاه بودن محتوا) و بقیه ایرادای سایت سئوروز، خوشحال نیستیم! حالا بریم سر اصل مطلب.

این که ساب دامین یا پوشه واسه سئو بهتره، جزو عادی ترین سوالات بهینه سازی هست .خیلی خلاصه در چند جمله کوتاه:

پوشه به صورت کلی بهتره.اگه فاکتورای بهنیه سازی سایت رو مطالعه کرده باشین، فاکتورای زیادی در سطح دامنه هستن.وقتی صفحه ای بوجو میاد، از فاکتورای در سطح دامنه هم، بهش سهم میرسه و فاکتورای در سطح دامنه مستقیما در رتبه صفحات اون دامنه تاثیر گذارن.اما وقتی روی ساب دامین می برید، دارین این بچه ها رو (صفحات) از سهم ارث پدریشون (دامنه) محروم می کنین.شما با به کار گیری تکنیکای زیادی و لینکای داخلی، می تونین تا حدودی ارزش و نزدیکی ساب دامینتون رو به دامنه نزدیک کنین و به گوگل بفهمونید که این ساب دامین، بخشی از همین دامنه از نظر اعتبار و رتبه هست. به کار گیری ساب دامین رو فقط موقعی که محدودیت فنی دارین یا کلا خیلی خیلی فرق در موضوع و پایه سایت شما هست (نه بخاطر اضافه کردن یه دسته و گروه بی ربط به دسته فعلی) یا اصلا دوست دارین و از سر عشق و علاقتون به ساب دامین، میخواید روی ساب دامین تمرکز کنین، پیشنهاد می کنم.

روشن تر و شفاف تر : حتی اگه موضوع شما بی ربط به موضوعات قبلیتون هست، بازم پوشه بهتره.اما اگه سایت فروش جم کلش دارین و میخواید سایت ورزشی بزنین، ساب دامنه بسازین.واقعا جاهایی که ایجاد دامنه جدا و جداگونه، مناسب هست، به کار گیری ساب دامین هم می تونه مناسب باشه.ولی اگه یه سایت خبری تفریحی هستین که همه موضوعات توش هست، و کلا پایه و ساختار سایت، براساس موضوع خاصی نیس، پوشه مناسب هست.

 

مورد تأسف باری که بارها گفته شده اینه که اگه موضوع متفاوتی رو ایجاد می کنین، از ساب دامین استفاده کنین وگرنه پنالتی میشین!

کم مونده گفته بشه هرکی سایت بزنه پنالتی میشه! هیچ پنالتی در کار نیس.اما جدا از پنالتی، دلیل آوردن کسائی که میگن واسه موضوعات غیر در رابطه از ساب دامین استفاده کنین، اینه که، گوگل گیج میشه و موضوع محتوای شما رو خوب تشخیص نمیده و بحث تراکم کلمات کلیدی و … سایت شما به هم میریزه.

اما باید بگم اینطور نیس.تراکم کلمات کلیدی در سطح صفحه معنی داره.نه در سطح دامنه.تراکم کلمات کلیدی همه صفحات با هم (در سطح دامنه)، فقط یکی از فاکتورای احتمالی موثر و ضعیف در رتبه هست که با شرایط متفاوت و بسته به سابقه فعالیت و موضوع هر صفحه و اندازه رقابت هر کدوم از موضوعات اون دامنه، نقش اجرا می کنه.هیچ قانونی وجود نداره که سایتا موضوعات مختلفشون باید در ساب دامین باشه.در ادامه با هم بررسی می کنیم که به چه دلیل این حرف علمی و کارشناسی نیس.

از شما چند سوال می پرسم و حقیقت رو با سوال ، بیشتر واسه شما روشن می کنم:

یه سایت گردشگری رو فرض کنین که موضوعش تور چین و مالزی هست.اگه این سایت بخواد بحث صادرات و واردات به چین و مالزی رو به دسته خودش اضافه کنه و با فرض اینکه اصلا واسه موضوع متفاوت، ساب دامین خوبه، چه تصمیمی باید بگیره؟ساب دامین رو انتخاب کنه یا پوشه؟ تور و مسافرت به مالزی و چین، چقدر به صادرات و واردات چین و مالزی در رابطه هست؟ چون داخل هر دو موضوع، کلمه “چین” و کلمه “مالزی” هست باید توی یه گروه قرارشون بدیم؟یا باید بحث صادرات و واردات رو با تور و مسافرت تطبیق بدیم؟گوگل و یه موتور جستجو این تطبیق رو انجام میده؟ از LSI Keyword استفاده میکنه؟

مثال دیگه ای میزنم.یه سایت Web.2 رو در نظر بگیرین.مثل تالار گفتگو.همونطور که می دونید موضوعات هم متفاوت هستن.تالارای گفتگویی که از نرم افزارای دکوراسیون داخلی تا بهینه سازی و سئو(!) در زیر بخش IT قرار دادن.اونها هم باید ساب دامین درست کنن؟نرم افزارای طراحی دکوراسیون از نظر مفهومی و حقیقی از نظر شما در دسته نرم افزار هستن یا در دسته طراحی دکواسیون؟از نظر موتورای جستجو چیجوری؟ اصلا موتورای جستجو دسته بندی دارن؟آگر دارن چیجوری دسته بندی می کنن؟

فرض کنین در تالار گفتگو مخصوص IT (فناوری اطلاعات) ،بخشای گرافیک و انیمیشن سه بعدی، دو بعدی و وب، طراحی سایت و سئو، شبکه و سرور و هاستینگ ، زبانا و فناوریای برنامه نویسی و … هست.در این شرایط چیکار باید کرد؟

همه سوالای بالا واسه این بود که به این فکر کنیم، که شاخص علمی و فنی چی هست؟ گوگل متوجه میشه که هاستینگ و سرور مجازی و بحث Rendering و نورپردازی در گرافیک سه بعدی، با هم رابطه دارن و همه یعنی IT ؟ و اگه متوجه میشه، چه دلیلی هست که گوگل علاقه داشته باشه این دو رو در پوشه یه دامنه یا در ساب دامین ببینه؟

اگه علمی بخوایم صحبت کنیم، صحبت سر همین شاخص هست.وقتی شاخصی نیس، دلیل آوردن و نسخه پیچیدن برگشت به منابع(نه دلایل و حقیقت)، بی معناست!

دلیل آوردن غلط و یه بعدی دیگه ای هست و اونم اینه که، چون سایتای تخصصی در یافته های جستجوی گوگل، نتیجه بهتری گرفتن، پس، بهتره واسه هر ساب دامین، یه موضوع تخصصی داشته باشین.این حرف نه فقط واسه ساب دامین، بلکه واسه دامنه جدا هم فت و فراوون استفاده میشه.

اما به چه دلیل این دلیل آوردن غلط هست؟علتش همه جانبه نبودن دلیل آوردن هست که به دلیل وسیع نبودن محدوده دید و داده های نا کافی، نتیجه گیری غلط به وجود میاد که در مطلب تناقضای سئو، این موضوع رو باز کردیم.

اینکه سایتای تخصصی روی دامنه یا ساب دامین جدا، رتبه بهتری گرفتن، دلیلی بر این نیس که اگه ساب دامین یا دامنه موضوعش اختصاصی و محدود تر باشه واسه سئو و رتبه گوگل بهتره.به خاطر این که:

سایتای تخصصی، محوریت و دقیق شدن و فوکوس کردن وانرژی و هزینشون روی یه موضوع هست و با قصد و تلاش و هزینه خیلی بیشتری، کارشون رو شروع می کنن و ادامه میدن.پس نتیجه زحماتشونو میبینن.اما اگه به همین اندازه که یه سایت با موضوع تخصصی و محدود، تلاش و هزینه می کنه، یه سایت با موضوعات بیشتر و جور واجور روی یه دامنه، هزینه و تلاش کنه، همونقدر و حتی بیشتر، می تونه نتیجه واسه تک تک موضوعاتش نتیجه بگیره و چه بسا که این اتفاق هم افتاده. اما از اونجایی که آدمایی که سایتی راه اندازی می کنن و دقیق شدن و فوکوس کردن وتخصص و هزینه و تلاش کافی روی همه موضوعات وب سایتشون ندارن و تلاش و هزینشون بین همه موضوعاتشون تقسیم میشه ،نتیجه کافی نمی گیرن و به اشتباه اینطور برداشت می کنن، که گوگل و موتورای جستجو، از تخصصی نبودن خوششون نمیاد.

وقتی همین افراد بعد از شکست خوردن، شروع به کار روی سایتی با موضوع تخصصی می کنن، این بار تلاش دوبرابر و هزینه بیشتری می کنن و همه این تلاش هاشون متمرکز بر اون موضوع تخصصی جدیدشون هست.پس این بار خیلی بهتر نتیجه می گیرن و اینجاس که این تجربه غلط شکل می گیره که موضوعات تخصصی باید روی دامنه یا ساب دامین جدا باشن و وب مستر، حاصل سالها تلاشش چیزی نیس جز تجربیات و نتیجه گیریایی که ربطی به سئو نداشتن ولی به سئو ربط داده شدن! یعنی همون تجربیات غلط بوجود اومده پیرمرد ۷۰ ساله که در پست تناقضای سئو بحث شد.

در نتیجه، فاکتورای در سطح دامنه که یه موضوع قطعی و ثابت شده هست و روی صفحات زیر مجموعه پوشه موثر هست رو نباید از یاد برد و به دلایل واهی و بی پایه دل بست.شاید شما سوال کنین که اگه سایتی صفر باشه و هنوز دامنش اعتباری پیدا نکرده چیجوری؟ جواب بازم همین هست.به مرور، اعتبار صفحات شماس که به دامنه شما قدرت و اعتبار میده.قسمت بزرگی از روند انتقال اعتبار و قدرت، از صفحات دامنه به دامنه انجام میشه و در آخر، دامنه قدرت به دست اومده رو بین صفحات داخلی پخش می کنه و این چرخش تا وقتی که سایت هست، ادامه داره.

 

Author: حمیدی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *