اگه مطالب گذشته سئو روز رو درباره محتوا و مطلب نخوندید،اول لینکای در رابطه در پایین همین صفحه رو مطالعه ای داشته باشین.

توی این پست، اصلا نمی خوام درباره اهمیت محتوا یا شدت اهمیتش حرف بزنم.چون تو پستایی که اشاره کردم، قبلا دربارش صحبت کردیم!

هدف من در این پست، جواب این سوال هست: “محتوا یعنی چه؟” . منظور از محتوا در سئو چیه؟

 

محتوا چی نیس؟

محتوا، حتما مطلب آموزشی نیس! مقاله نیس! این فکر اشتباه رو از ذهنتون پاک کنین که محتوا یعنی مطلب و مقاله درج کردن!

محتوا فقط متن(TEXT) نیس!

محتوا ایجاد صفحات جور واجور نیس!

 

محتوا چی هست؟

محتوا میتونه تصویر، فیلم و صدا و کلا Multi Media ، اینفوگرافی، متن آموزشی، محصول فروشی، راهنمای خرید، لیست اجناس و خدمات، لیست آگهی، لیست آیتمای جور واجور(مثلا لیست تخفیفای رستورانا) و هر نوع اطلااعاتی باشه که شما در اون موضوع، قصد رسیدن به درآمد دارین.

یعنی، محتوا با در نظر گرفتن موضوع سایت شما، هر چیزی می تونه باشه.اگه یه سایت فروشگاهی هستین، مشخصات کامل اجناس و ویژگیای فنی و نظرات کاربران، چه در صفحات خود محصول، و چه در صفحات لیست اجناس، محتوا نامیده میشه!

لطفا این تصور باطل رو از خودتون دور کنین، که واسه یه سایت فروشگاهی، شروع به تولید مقاله آموزشی کنین!! خیلی مواقع، کاربر فقط دنبال قیمت و لیستی از اجناس هست و نیاز به مقایسه مشخصات اجناس داره.در این صورت شما اگه مطلب آموزشی به خورد کاربر بدین، کاربر رو دفع کردین!

هیچ وقت یادتون نره که بیشتر کاربران به دنبال مطالعه مطلب نیستن و حوصله مطالعه مطلب رو ندارن! کاربر، به محتوای به درد بخور نیاز داره که محتوای به درد بخور، همیشه مطلب آموزشی و مقاله و خبر نیس!حتی همیشه تولید ویدیو نیس! هم اینکه، محتوایی که شما در سایتتون قرار میدید، باید برابر با بازار هدف شما باشه.اگه شما یه فروشگاه اینترنتی دارین، و محتوایی در وب سایتتون قرار بدین(به جز اجناس فروشی) که هیچ کمکی به خرید کاربر و افزایش فروش شما نکنه، به طور کامل بی معنا و بی فایدست و این یعنی شما اصلا معنی “محتوا” رو در سئو متوجه نشدید!

 

 

محتوا کجا باید قرار بگیره؟

بسیاری اوقات، مدیران وب سایتا، تصور می کنن، هر چقدر به تعداد صفحات بیشتری، محتوا تولید کنن(با فرض کیفیت بالا)، نتیجه بهتری در سئو می گیرن! اگه شمام اینطور فکر می کنین فکرتون صد درصد از بیخ و بن غلطه! اجازه بدین واسه شما مثالی بزنم!

فرض کنین یه فروشگاه اینترنتی واسه فروش گیفت کارت دارین و صفحه فرود کاربران(Landing Page) هم، صفحه لیست گیفت کارتای شماس.به بیان دیگه، صفحه ای که Conversion Rate و درآمد واسه شما داره و قراره در گوگل رتبه بگیره، همون صفحه لیست شکلای جور واجور گیفت کارتای شماس.این صفحه رو به نشانی seorooz.net/giftcard در نظر بگیرین.

حالا اگه شما، ۱۰۰ نوع محتوای با کیفیت درباره گیفت کارت در صفحاتی غیر از seorooz.net/giftcard قرار بدین، کاری انجام دادین، که هیچ کمکی به سئو و افزایش فروش شما نمیکنه! چون صفحه ای که باید محتوا داشته باشه، همون صفحه ای باید باشه که قرار هست رتبه و ورودی گوگل بگیره، و همون صفحه هست که کاربر بازدید کننده، تبدیل به مشتری میشه، یا دست کم، نقطه شروع Conversion Rate شما، همون صفحه seorooz.net/giftcard هست.

پس تموم تمرکز محتوایی شما، باید روی صفحه ای باشه که قرار هست، در یافته های جستجوی گوگل رتبه بگیره.نه اینکه تعداد زیادی صفحه با URL جور واجور بسازین به این بهونه که دارین محتوا تولید می کنین! چون سیستم رتبه بندی گوگل و هر موتور جستجویی، براساس صفحه (Page) هست.یه موتور جستجو، با URL سر و کار داره و تلاش میکنه بهترین و به درد بخور ترین URL رو در یافته های، با جستجوی کلمات کلیدی، نمایش بده.این شمائید که با انجام On Page SEO ، تولید محتوای مناسب و Off Page SEO، تعیین میکنین که یه موتور جستجو، کدوم URL از دامنه شما رو در یافته های نشون بده و رتبه خوبی براش در نظر بگیره.

ولی به صورت کلی شما می تونین، در صفحات دیگه هم تولید محتوا کنین.اما تمرکزتون باید روی محتوای Landing Pageایی باشه که واسه شما Conversion Rate داره.

 

شاخص کیفیت محتوا دقیقا چی هست؟

شاخص کیفیت محتوا، برطرف کردن نیاز کاربر هست که این حتما ربطی به Bounce Rate نداره.ممکنه کاربر در گوگل سرچ کنه اندازه دلار، و وقتی وارد سایت شما شد، اندازه دلار رو ببینه و صفحه رو ببنده.اینجا اگه توقع داشته باشی کاربر، داخل سایت شما گشت و گذار کنه، در حال گول زدن خودتون هستین و به این معنی هست که اصلا مفهموم User Engagement در وب سایتا رو درک نکردید! اندازه استاندارد Bounce Rate به ازای هر Query (جستجوی کلید واژه در گوگل) ، متفاوت و قابل تغییر هست.به خاطر همین هست، که شما نباید درگیر اعداد و ارقام بشین.باید درگیر افزایش بازدهی و فروش یا درامدزایی وب سایتتون بشین.

مثلا، یه فروشگاه اینترنتی، وقتی در دسته گوشی سامسونگ، فیلترای جستجوی زیادی، مثل رنگ،سیستم عامل،اندازه صفحه نمایش،محدوده قیمت و … قرار داده باشه، که کاربر ، خیلی راحت بتونه، به محصول مورد نظرش برسه، و دربارش اطلاعات به درد بخور(مخصوصا قیمت و مشخصات) به دست بیاره، معنی کامل یه محتوای به درد بخور هست.توی این مثال، محتوا یعنی لیستی از اجناس، و امکانات جستجوی مناسب و مشاهده ویژگیا و قیمت اجناس!

اینجاس که همه کسائی که معنی محتوا رو به درستی متوجه نشدن(اگه مثلا فروشگاه اینترنتی داشته باشن)،به جای اینکه همون صفحات فروشگاه رو کامل تر کنن و امکانات جستجو و مشخصات دقیق و کامل و قیمت درج کنن، یه وبلاگ درست می کنن، و مطالب زیادی درباره شرکت سامسونگ، گوشیای روز دنیا و … می نویسند و بعد از یه مدت، میگن نتیجه نگرفتیم!هر چی محتوا میذاریم فایده ای نداره! یه بار هم از خودشون نمی پرسند، که تولید مقاله درباره گوشیای نسل آینده، واسه من فروشگاه دار که می خوام، اینترنتی گوشی عصر حاضر و موجود در بازار رو بفروشم، چه کمکی می کنه؟این افراد فقط این رو شنیدند که پست بزن! مطلب اختصاصی بزن!همین کلیشه های همیشگی!

نتیجش هم میشه یه دنیا محتوای بدرد نخور که فقط حجم اینترنت رو اشغال کردن.یه وقتی مشکل گوگل، لینکای اسپم بود.الان مشکل بزرگتری داره.یعنی محتوای اسپم!

 

نتیجه و جمع بندی:

۱- محتوا بخش از سئوست.ولی محتوا به معنی مطلب آموزشی و مقاله نیس! به معنی تولید روزانه N عدد پست اختصاصی نیس!به معنی به روز کردن اطلاعاتی که احتیاجی واسه به روز شدن ندارن نیس!مگه اینکه سایت شما فقط یه سایت تولید مقاله یا خبری باشه!

۲-محتوا حتما متن نیس! عکس، صدا، فیلم، اینفوگرافی، لیست اجناس، مشخصات و ویژگیای محصول و هر گونه اطلاعات مفیدی که در جهت با هدف تجارت شماس یعنی محتوا!

۳-محتوای اصلی باید واسه صفحه ای (URL) ایجاد شه که Landing Page شماس و قرار هست در گوگل رتبه بگیره.

۴-محتوا باید در جهت و مربوط به موضوع سایت و کار و کاسبی و درامد زایی شما باشه.یعنی علاوه بر به درد بخور بودن واسه کاربر، باید در درامد زایی و فروش و اندازه تبدیل شما(Conversion Rate) اثر داشته باشه.

۵-محتوا همیشه نباید زیاد باشه! محتوا همیشه باید به درد بخور باشه.محتوای کم و مفیدی که نیاز کاربر رو در سایت برطرف می کنه، بهتر از محتوایی زیادی هست که کاربر رو خسته می کنه و از هدفش دور می کنه.

۶-شما نمی تونین نظر ۱۰۰ درصدی بازدید کنندگان و کاربران رو جلب کنین.باید این حقیقت رو قبول کنین که آدمای جور واجور با اهداف جور واجور وارد سایت شما میشن که خیلی از اونها، به دنبال محتوایی نیستن که در سایت شما قرار داره.در نتیجه، ملاک شما، باید بازار هدف شما باشه و نباید توقع داشته باشی هر کاربری وارد سایت شما شد، شروع به گردش در صفحات سایت شما کنه.

۷-واسه فهم بهتر موتور جستجو، صفحات شما باید دارای یه دست کم متنی باشه.یعنی اگه از تصویر، فیلم، صدا و … استفاده می کنین، حتما از متن(Text) هم استفاده کنین و صفحات شما به شکلی باید باشه که واسه یه موتور جستجو قابل فهم باشه.مثلا، محتوای اصلی سایت شما، نباید داخل Iframe یا فایل Flash باشه و یه موتور جستجو بدون اجرای javascript روی صفحات شما باید به محتوای شما دسترسی داشته باشه.یعنی صفحات شما Ajax Base و Jquery Base نباشه.

توجه: درباره مورد ۷، به این معنی نیس که Iframe و فلش و jquery و Ajax به طور کامل واسه سئو ضرر دارن.مهم اینه که محتوای اصلی سایت شما، نباید وابسته به اجرای javascript باشه یا داخل آی فریم و فایل فلش باشه.شما می تونین واسه بنرای تبلیغاتیتون یا هر چیزی که محتوای اصلیتون نیس از آی فریم یا فلش استفاده کنین.همین که یه مرورگر به ازای هر URL(که شامل یه موضوع منحصر به فرد هست)، بدون اجرای javascript ، و بدون اجرای فایلای فلش، و بدون مشاهده محتوای داخل آی فریم، بتونه محتوای اصلی شما رو بخونه، کافیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *