سئو و بهینه سازی سایت

سئو

فاکتورهای رتبه بندی در موتور جستجوگر بینگ

رامین محمودی

۱۴

۰

۰ ۰۰۰۱

بیشتر آدما به سئوی سایتشان در موتور جستجوی بینگ یا فاکتورهای رتبه بندی در اون توجهی ندارن و فقط و فقط روی گوگل تمرکز می کنن. حتی خیلی از افراد نمی دونن موتور جستجوی بینگ چیه؟

با این حال، طی چند سال گذشته، بازار موتور جستجوگر بینگ به آرومی در حال زیاد شدنه چون مایکروسافت تلاش می کنه در بخش موتورهای جستجوگر گوگل رو به رقابت بکشه.

اگه به تغییراتی که در این ماه اتفاق افتاده توجه کرده باشین یا اخبار اونو شنیده باشین، متوجه میشین که تغییر اساسی در بخش موتورهای جستجو اتفاق افتاده که این تغییر همه افراد رو تحت تاثیر خود قرار میده.

بیگ بینگ اتفاق افتاده

من می خواد به طور رسمی از واژه بیگ بینگ (به جای بیگ بنگ!!!) واسه نشون دادن روزی استفاده کنم که یه تغییر ساده در مرورگرها دنیای جستجو رو واسه همیشه عوض کرد. مرورگر موزیلا نسخه ۳۴ فایرفاکس خود رو در اول دسامبر ۲۰۱۴ منتشر کرد.

این وسط یه تغییر بیشتر از بقیه موارد بخش موتورهای جستجو رو عوض کرد.

فایرفاکس، موتور جستجوی پیش فرض خود، یعنی گوگل رو حذف کرد و به جای اون از موتور جستجوی یاهو استفاده کرد. این موضوع وقتی اتفاق افتاد که بینگ یافته های جستجوی یاهو رو پشتیبانی می کرد. هم اینکه فایر فاکس موتور جستجوی پیش فرض خود در روسیه رو از گوگل به یاندکس عوض کرد. این اتفاق به این معنیه که ممکنه تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس هم کشورای دیگه موتور جستجوی خود رو از گوگل به دیگر موتورهای جستجو تغییر بدن.

این موضوع دقیقاً معنیش چیه؟

، اجازه بدین مستقیماً به سراغ اصل مطلب بریم. طی یه شب، اندازه سهم جستجوی ایالت متحده آمریکا از موتور جستجوی یاهو در کاربران جدید مرورگر فایر فاکس از ۹٫۶۴% به ۲۹٫۴% زیاد شد. به خاطر همین، طی ۲۴ ساعت به کار گیری گوگل هم از ۸۲٫۱۴% به ۶۳٫۴۶% کم شد.

این تغییر بزرگیه که باید به اون توجه کنین. یادتون باشه که این تاثیر در عرض ۲۴ ساعت بعد از منتشر کردن به روزرسانی ایجاد شد. این موضوع معنیش اینه که هنوز میلیونا نفر از مردم جهان مرورگر فایرفاکس خود رو بروزرسانی نکرده ان.

ترافیک حاصل از موتور جستجوی بینگ با ارزشه؟

بیشتر افراد فکر می کنن که ترافیک حاصل از بینگ ارزش زیادی نداره، نمی تونه بازدید کننده رو به مشتری تبدیل کنه و کاربران اینترنت از این روش خرید نمی کنن. این عقیده اصلا غلطه. بخاطر این تلاش می کنیم در این مقاله داده های موجود در مورد ترافیک بینگ رو واسه سایت Matthew Woodward مورد بررسی بذاریم.

این داده ها همه اطلاعاتی که شما نیاز دارین رو در اختیارتون قرار میده. ترافیکی که از موتور جستجو بینگ بدست میاد:

  • اندازه پرش (Bounce Rate) پایینی داره.
  • از صفحات بیشتری بازدید می کنه.
  • زمان بیشتری رو روی سایت صرف می کنه.
  • تعداد عضویت در خبرنامه بیشتری داره.
  • کلیک روی لینکای حامی هم بیشتره.

قبل اینکه قضاوتی در این مورد داشته باشیم باید نگاهی به داده های موجود بندازیم.

ویژگی بزرگ سئو بینگ

بهترین چیزی که یه تغییر بزرگ به دنبال داره اینه که آدما از تغییر بدشون میاد. تغییر، آدم رو از موقعیت امنی که واسه خود ساخته خارج می کنه و اونا رو مجبور به اتخاذ تصمیماتی می کنه که قبلاً از انجامشون ترس داشتن.

به خاطر همین، واسه اون دسته از آدمایی که از تغییر استقبال می کنن، فرصتی استثنایی به وجود میاد. از سال ۱۹۹۸، کارشناسان سئو تنها روی گوگل تمرکز داشتن و تقریبا ۱۶ ساله که گوگل اصلی ترین موتور جستجوگر در جهان هستش و همۀ کارای مربوط به سئو واسه به دست آوردن رتبه بالا در نتاسج جستجوی گوگل انجام می شه.

لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن ۴.۰ گوگل

همین امر باعث شده که یافته های حاصل از موتور جستجوی گوگل، حتی واسه آدمایی که مهارت بالایی در سئو دارن، بسیار رقابتی باشه. این وسط موتورهای جستجویی مثل بینگ شدیدا ندیده گرفته شدن و بیشتر افراد فکر می کنن که اگه شما رتبه بندی خوبی در گوگل داشته باشین در بینگ هم رتبه خوبی دارین.

اما اصلا این جوری نیس. الگوریتمایی که در این دو موتور جستجو به کار رفته ان بسیار متفاوتند. اگه یافته های موجود واسه یه کبمه کلیدی برابر رو در هر دو موتور جستجو مقایسه کنین، متوجه این فرق میشین.

بخاطر این باید تفاوتای کلیدی این دو موتور جستجو رو بشناسین تا بتونین از امتیازات موتور جستجوگر بینگ به نفع خود استفاده کنین.

بازاریابی موتور جستجوگر بینگ – وسیله ها و منابع رایگان

قبل اینکه بخوایم وارد مبحث سئو در بینگ شیم بهتره با وسیله ها و منابع بازاریابی در بینگ آشنا شید. بر خلاف گوگل، مایکروسافت تعداد زیادی وسیله و منابع رایگان به درد بخور ایجاد کرده که میشه از اونا خوب استفاده کرد. براساس ابزارهایی که این شرکت ارائه کرده میشه نتیجه گرفت که موتور جستجوی بینگ بسیار سئو دوسته.

راهنمای سئو بینگ واسه وبمسترها

قبل از هر کاری باید راهنمای بینگ واسه وبمسترها رو بخونین تا بتونین سرعت انجام کارا رو به بیشترین حد برسونین. این راهنما مانند راهنمایی که در گوگل هست پیچیده و آسونه و می تونین خیلی راحت اونو بخونین.

وبمستر تولز بینگ

وبمستر تولز بینگ بسیار فوق العاده س. اگه هنوز سایت خود رو راه اندازی نکردین بهتره همین حالا این کار رو شروع کنین. وبمستر تولز بینگ شامل وسایل بسیار جالبیه که شامل جستجو کننده بک لینک هم هستش. شما می تونین به دقت کلیدواژهایی که در اون رتبه بندی شدین رو ببینین، ایندکسای سایت رو ببینین، مشکلات موجود رو شناسایی کنین و کارای دیگری هم انجام بدین.

بک لینک

تحلیل گر سئو در بینگ

تحلیل گر بینگ یا Bing Website Analyzer هم ابزاری عالی واسه تشخیص اینه که همه صفحات سایت از سئوی بینگ پیروی می کنن یا خیر. کافیه نشانی سایت خود رو وارد کنین. بعد از وارد کردن نشانی لیستی از پیشنهادات رو دریافت می کنین که می تونین براساس اون رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوی بینگ و یاهو رو بهتر کنین.

مجموعه وسایل سئوی مایکروسافت

یکی از ابزارهایی که زیاد در میان افراد شناخته شده نیس مجموعه وسیله سئوی مایکروسافت یا همون Microsoft SEO Tool Kit است. این مجموعه، شامل اپلیکیشنای دسکتاپیه که سایت شما رو واسه پیدا کردن مشکلات سئو بررسی می کنه. به کار گیری اون بسیار ساده و آسونه. شما می تونین این مجموعه وسیله رو به صورت رایگان مورد استفاده بذارین.

مشکلات

وبلاگ وبمستر بینگ

درست مثل گوگل، یه وبلاگ واسه وبمسترهای بینگ هست که باید اونو بخونین و در اون عضو شید. بعضی از پُستایی که در این وبلاگ منتشر می شه بسیار باحال و سرگرم کننده س.

وبلاگ کیفیت جستجو در بینگ

تصور کنین که مت کاتز و بقیه اعضای تیم ضد اسپم گوگل وبلاگی رو منتشر کنن که در اون همه کارایی که در حال انجام و بررسی اون هستن رو با کاربران به اشتراک بذارن. این دقیقا همون کاریه که بینگ  در وبلاگ کیفیت جستجو Search Quality Blog انجام داده. در این وبلاگ بینش بسیار عجیبی در مورد دنیای جستجو ارائه شده.

تماس با تیم وبمسترهای بینگ

یکی از بهترین وسیله ها، توانایی تماس با وبمسترهای بینگه. پس اگه سایت شما مشکلی داشته باشه یا به هر دلیلی به کمک این افراد نیاز داشتین می تونین خیلی راحت و مستقیما با تیم وبمسترهای بینگ تماس برقرار کنین.

مشکلی

عوامل مهم رتبه بندی در بینگ

تفاوتای کلیدی بین رتبه بندی در موتور جستجوی گوگل و بینگ چیه؟ در ادامه با ما همراه باشین تا همه این موارد رو با هم مرور کنیم.

تعامل کاربران

یکی از قوی ترین سیگنالا در بینگ، تعامل کاربران با یه سایته. تعامل قوی کاربران در سایت باعث افزایش رتبه بندی شما در موتور جستجوی بینگ می شه. اونا این موضوع رو از راه واژه شناخته شده ای با عنوان Pogosticking اندازه گیری می کنن که در اون فردی جستجویی رو انجام میده، روی یافته های جستجو کلیک می کنه و بعد دوباره به یافته های جستجو برمیگرده چون نتیجه دلخواهش رو به دست نیاورده.

این گزینه یه سگینال منفی واسه موتورهای جستجو حساب می شه. اگه افراد خیلی از راه یافته های جستجو از سایت شما بازدید کنن و دوباره به یافته های حاصل برگردن، به این معنیه که کاربران تعامل خوب و قوی با سایت شما نداشتن.

الگوریتم پنگوئن گوگل بروزرسانی شد!

با این حال اگه کاربران از راه موتورهای جستجوگر وارد سایت شما شن و دیگه به یافته های جستجو برنگردند یا در سایت شما دیدگاه ثبت کنن، این فعالیت یه سیگنال قوی واسه موتورهای جستجوگر حساب می شه.

اندازه کلیک یا CTR

بینگ هم اندازه کلیک رو از راه صفحات یافته های جستجوی خود اندازه گیری می کنه و از این داده ها به همراه داده های مربوط به تعامل کاربران واسه بهتر شده های استفاده می کنه. مثلا اگه فرض کنیم که همه شرایط برابر بوده، اگه رتبه ۱ در یافته های جستجو اندازه کلیک ۲۰% و رتبه ۲ اندازه کلیک ۴۰% رو به دست آورده باشه، معنیش اینه که موقعیت ۲ در رابطه تر بوده.

بخاطر این باید عناوین و توضیحات خود رو طوری بنویسین که با همه مواردی که تو ذهن یه فرد هست منطبق باشه. پیشنهاد می کنیم این کار رو از راه کلمات کلیدی انجام بدین.

سیگنالای شبکه های اجتماعی

بحثای زیادی در مورد تاثیر سیگنالای شبکه های اجتماعی در رتبه بندی گوگل هست. میشه با اطمینان گفت که سیگنالای اجتماعی یکی از فاکتورهای رتبه بندی مهم واسه گوگله. این موضوع واسه موتور جستجوی بینگ هم صادقه.

پس به جای اینکه به بحثای افراد در این باره گوش کنین بهتره سیگنالای اجتماعی رو به عنوان یه بخش اصلی از راه هدف دار سئوی خود بذارین. این موضوع می تونه روی رتبه بندی شما در گوگل و بینگ اثر داشته باشه.

با اینحال بینگ پُستایی که در فیسبوک و توییتر هست رو مستقیما در یافته های جستجوی خود نمایش میده که از یافته های معمولی متمایزه. بینگ تاکید بیشتری روی سیگنالای اجتماعی داره. بخاطر این باید بتونین از این گزینه به نفع سایت خود استفاده کنین.

مالکیت فکری بینگ

گوگل قابلیتی رو با عنوان مالکیت فکری معرفی کرده که به افراد اجازه میده محتوایی که نوشتن رو در اختیار افراد بذارن. پس گوگل می تونه از این روش متخصص بودن افراد در بخشای جور واجور رو مشخص کنه. این موضوع هنوزم هست. بینگ هم توانایی حق تالیف خود رو ایجاد کرده. یافته های موجود در موتور جستجوگر بینگ موارد زیر رو نشون میده:

  • خلاصۀ لینکداین شما
  • بقیه پروفایلای اجتماعی
  • امتیاز Klout
  • موضوعات موثر
  • دو مورد از لحظات موثر توییتر در ۷ روز گذشته
  • دو مورد از پستای موثر اینستاگرام در ۹۰ روز گذشته

شما می تونین از توانایی صفحات پیوسته بینگ (connected pages) هم به نفع خود استفاده کنین.

بک لینک از اهمیت کمتری برخورداره

توجه به این نکته خیلی مهمه که بک لینکا در بینگ نسبت به گوگل از اهمیت کمتری بهره مند هستن. اگه یافته های جستجوی بین بینگ و گوگل رو مقایسه کنین متوجه میشین که رتبه های بالاتر در  بینگ بک لینکای بسیار کمتری دارن. با اینحال بینگ هم از بک لینکای Editorial که در داخل محتوا درست می شن و بک لینکای طبیعی استفاده می کنه.

انکر تکست داخلی خیلی مهمه

بینگ نسبت به گوگل تاکید بیشتری روی به کار گیری انکر تکست داره. پس اگه دوست دارین واسه واژه ای مثل Blue Widget در بینگ رتبه داشته باشین، به لینکی نیاز دارین که از انکر تکست Blue Widget استفاده کرده باشه.

بینگ مانند گوگل در برابری کلمات کلیدی خوب و تخصصی عمل نمی کنه. پس با اینکه گوگل می تونه خوب مترادفا و بافت متنی دور و بر کلمات کلیدی رو تشخیص بده اما بینگ در این موضوع کمی ضعیف عمل کرده.

با این حال خطری که اینجا هست بهینه سازی زیادتر از اندازه انکر تکست هاست. بخاطر این باید مطمئن شید که لینکای موجود از سایتایی به دست اومده ان که اعتبار بالایی دارن. این کار به شما کمک می کنه رتبه بندی خوبی در بینگ داشته باشین و در عین حال دچار جریمه گوگل نشید.

کلید واژه در دامنه

وجود کلمات کلیدی در نام دامنه به شما کمک می کنه رتبه بندی بهتری در بینگ داشته باشین. با اینکه وجود کلمات کلیدی در نام دامنه لازم نیس اما می تونه کارساز باشه. با اینحال گوگل فیلتری واسه Exact Match Domain Names (EMD یا همون معرفی دامنه با کلید واژه) داره پس بهتره از دامنه ای استفاد کنین که شامل کلید واژه س اما دقیقاً با اون موافق نیس.

اعتبار صفحه

موضوع دیگه ای که باید به هنگام مقایسه یافته های جستجو به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اینه که بینگ ارزش زیادی واسه بک لینک قائل نیس اما اعتبار صفحه (Page Authority) از اهمیت بالایی برخورداره. بخاطر این رتبه بندی یه دامنه جدید در بینگ خیلی سخت تر از گوگله.

داشتن یه دامنه قدیمی به شما کمک می کنه یافته های بهتری در بینگ داشته باشین. پس اگه دامنه ای داشته باشین که شامل کلمات کلیدی ربط داره می تونین رتبه خوبی در بینگ به دست بیارین. اگه تنها یه دامنه قدیمی دارین موقعیت قوی تری دارین.

چیجوری انکر تکست (متن لینک) رو بهینه سازی کنیم؟

پیج رنک در بینگ یه موضوع بی ربطه

پیج رنک، اندازه گیری Authorityه که در روزای اولیه گوگل ایجاد شد. این موضوع به اندازه روزای ابتدایی، در رابطه نیس و چند وقتیه که بروزرسانی نشده. با اینحال، باید حواستون باشه که پیج رنک گوگل ارتباطی با سئوی سایت در موتور جستجوی بینگ نداره.

چگالی کلید واژه و محتوا

بینگ سایتایی رو بهتر می دونه که محتوای منحصر بفرد زیادی دارن. بینگ واسه سایتایی که محتوای تعاملی بسیار دارن ارزش زیادی قائله. درست مانند پردازش زبون در انکر تکستا، روند برابری در محتوا هم اعمال می شه.

باید کلیدواژهای خاصی واسه بینگ داشته باشین تا بتونین واسه اون رتبه بندی خوبی به دست بیارین. در بینگ، بهتره روی یه صفحه واسه هر کلید واژه تمرکز داشته باشین اما مراقب جریمه های گوگل باشین. بینگ هم تلاش می کنه محتوای تکراری رو به هنگام ایندکس کردن حذف کنه. محتوای تکراری شناسایی شده و  از لیست یافته های جستجو حذف می شه.

ساختار سایت و کدهای اون

بینگ پیشنهادات جالبی در مورد ساختار سایت و کدهای اون داره. قبل از هر کاری باید محتوای شما خوب سازماندهی شده باشه. یعنی هیچ محتوایی نباید بیشتر از سه کلیک از صفحه اصلی دور باشه (این یعنی کاربر نباید واسه پیدا کردن محتوای لازم خود، بیشتر از سه کلیک بکنه).

هم اینکه باید از جریان ساختاری خاصی پیروی کنین. مثلا می تونین از ساختار زیر ایده بگیرین:

SEO > Link Building > Blog Networks or Garden > Furniture > Chairs

بهینه سازی Onsite

بهینه سازی داخلی واسه بینگ هم مانند گوگله. باید مطمئن شید از عناوین متا و تگ توضیحاتی استفاده می کنین که شامل کلمات کلیدی مورد توجه شماس. موتور بینگ تاکید بسیار زیادی روی تگ عنوان داره اما باید تعامل کاربران رو هم مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

شما باید تنها یه تگ H1 در هر صفحه داشته باشین و بعد از تگای H2 و H3 واسه صحبت در مورد موضوعات بعدی استفاده کنین. هم اینکه، توجه به این نکته لازمه که در بعضی از موارد بینگ توضیحات متای شما رو با تگ H1 جانشین می کنه. پس با هدینگای خود خلاقانه رفتار کنین.

قرارداد HTTPS بخشی از عامل رتبه بندی در بینگ نیس

گوگل تازگیاً اعلام کرده که HTTPS به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده میشن هر چند یه سیگنال ضعیف حساب می شه. این وسط بینگ اعلام کرده که HTTPS بخشی از عامل رتبه بندی این موتور جستجو نیس.

جریمه های موتور جستجوی بینگ

اطلاعات زیادی در مورد جریمه های موتور جستجوی بینگ در دسترس نیس اما چیزی که ما میدونیم اینه که اونا نسبت به گوگل مهربون تر هستن.

فیلتر اسپم در بینگ

تیم کیفیت ایندکس در موتور جستجوی بینگ؛ مقالات کمی رو در مورد کارایی که اونا به دنبالش هستن رو منتشر کردن. عنوان بعضی از این مقالات رو مشاهده می کنین:

  • فیلتر کردن لینکای کم کیفیت در یافته های موتور جستجوی بینگ
  • فیلتر کردن وب اسپم
  • فیلتر کردن اسپم MGC

مدیران بینگ تلاش می کنن تحقیقات موردی واقعی رو به همراه جزییات دقیق از هر به رورسانی در اختیار افراد بذارن. بهتره به موضوع لینکای خارجی هم توجه کنین و مطمئن شید که به سایتای در رابطه لینک می دید.

بینگ این موضوع رو بسیار مهم می دونه و سایتای متخلف رو جریمه می کنه. لینک کردن دوطرفه هم ممکنه شما رو به دردسر بندازه اما اگه تجربه کافی در رتبه بندی سایت در گوگل رو داشته باشین از این کار هم دوری می کنین.

چیجوری فهمیده که سایت دچار پنالتی بینگ شده؟

بررسی پنالتی بینگ بسیار آسونه. تنها کاری که باید انجام بدین، به کار گیری وبمستر تولز بینگ و کلیک روی وسیله Summaryه. در مرحله بعد باید به بخش Site Status برید. اگه Blocked: Yes رو مشاهده کردین می تونین مطمئن شید که سایتتون جریمه شده.

واسه بیگ بینگ آماده هستین؟

انفجار بزرگ (بیگ بینگ) اتفاق افتاده و به خاطر آخرین به روزرسانیای فایرفاکس، بازار بینگ به سرعت در حال رشد و پیشرفته. در عرض ۲۴ ساعت، به کار گیری گوگل از مقدار ۸۲% به ۶۳% نزول کرد. این در حالی بود که به کار گیری بینگ به عنوان موتور جستجوگر پیش فرض  از ۹% به ۲۹% زیاد شد.

این اعداد و ارقام واسه هیچکی باورکردنی نبود. این تاثیر از تغییر موتور جستجوگر پیش فرض در ایالت متحده آمریکا اندازه گیری شده. جای تعجب و حیرت زدگی نیس که به روزرسانی فایر فاکس در بقیه کشورها هم بتونه جای بینگ و گوگل رو عوض کنه.

با امید به اینکه این مقاله تونسته باشه به بعضی از سوالات شما در مورد آموزش سئو جواب داده باشه. اگه در مورد سئو سوالی دارین یا با مشکلی مواجه شدین می تونین سوال خود رو از راه بخش دیدگاه ها با ما در میان بذارین تا کارشناسان نوین پس از بررسی سوال به شما پاسخی کامل ارائه بدن.