فایل پایان نامه : فناوری اطلاعات-دانلود کامل پایان نامه

آن‌ها فیلم‌های پر طرفدار و برنامه‌های تلویزیونی معروف فیلم‌برداری می‌شوند امروزه تعداد زیادی از گردشگران را جذب می‌کنند مثلاً فیلم شجاع دل در اسکاتلند تنظیم شده است و اشاره‌ای به تاریخ اسکاتلند نیز دارد ولی در ایرلند فیلم‌برداری شده و مکان فیلم‌برداری آن سبب افزایش گردشگران ایرلند و کسب سود بسیار برای آن کشور شد.
توجه به قدرت فیلم و تلویزیون در ارتباط با گردشگری روز به روز در حال افزایش است زیرا قادر است مکان‌هایی را که در مسیر نقشه گردشگران نمی‌باشد معرفی و جذاب نماید به همین دلیل بسیاری از این اماکن سعی می‌کنند که کمپانی‌های فیلم سازی را برای فیلم برداری در آن اماکن و موقعیت‌ها جذب نمایند. آنان فهمیده‌اند که هر نوع فیلم یا سریالی که در مکان‌های مورد نظر آنان فیلمبرداری شود می‌تواند سبب جذب گردشگران شود. بدین ترتیب درآمد قابل توجهی در این مکان‌ها و همچنین توسعه گردشگری و یا توسعه هر نوع اقتصاد دیگر امکان پذیر می‌گردد.
2-10. فناوری اطلاعات و گردشگری
مطالعات اخیر مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری بیانگر آن است که فناوری نشان داد که بعضی از اطلاعات و ارتباطات، این صنعت را متحول کرده است. به عقیده پون چالش‌های عمده‏ای که صنعت گردشگری با آن مواجه است، به رابطۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنعت گردشگری بستگی دارد. او تغییرگردشگری سنتی به گردشگری جدید را مطرح کرد. فناوری در زنجیره ارزش صنعت گردشگری دارای نقش استراتژیک (راهبردی) است. اینکپن و شلدون خصوصیات اصلی ساختار صنعت گردشگری را آزمون و اثر فناوری‏های نوین را در صنعت بررسی کردهاند. کاربرد فناوری اطلاعات در زمینه‏های مختلف هواپیمایی، هتلداری، حمل و نقل ریلی و جاده‏ای از عوامل مهم شکل‌گیری سیستم توزیع جهانی به شمار می‌روند. ورثنر (1999) در تشریح ساختار صنعت گردشگری از مفاهیم فناوری اطلاعات (سختافزار، نرم افزار)، مدیریت اطلاعات، شبکۀ هوشمند، همگرایی سیستم و تجارت الکترونیکی استفاده کرده است.
جنیفر (2005) نشان داد که اینترنت وفناوری اطلاعات و ارتباطات صنعت گردشگری را در چین به تدریج تغییر داده است. آنها با بهره گرفتن از مبانی نظری در خصوص فناوری اطلاعات و گردشگری الکترونیکی، اثر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را در صنعت گردشگری در چین آزمون نمودند.
چهار ویژگی مهم را می‌توان به عنوان دلایل تجویز گسترش استفاده از فناوری اطلاعات، برای رونق صنعت گردشگری مطرح نمود:

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

نخستین ویژگی، پایین بودن متوسط سرمایۀ لازم برای ایجاد هر شغل در حوزه‏های مرتبط با فناوری اطلاعات در این صنعت است. به ویژه با توجه به کمبود شدید منابع سرمایه‌گذاری در کشور از یک سو و زیاد بودن تعداد متقاضیان اشتغال از سوی دیگر، این ویژگی بسیار اهمیت می‌یابد. در واقع، گسترش شغل‌های مرتبط با اینترنت، باعث می‏شوند تا بدون نیاز به سرمایه‏گذاری‌های هنگفت، بتوان تعداد قابل توجهی شغل جدید در این صنعت ایجاد نمود و چنین مسئله‌ای به خصوص برای کشورهایی که با کمبود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در این بخش مواجه هستند، می‌تواند بسیار با اهمیت تلقی گردد.
ویژگی دوم این است که با رشد سریع تقاضا در سطح دنیا برای خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات از قبیل تبلیغات، بازاریابی، برنامه نویسی، خدمات امنیت شبکه و تولید محتوا برای سایت‌های اینترنتی درگردشگری، گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در این بخش ضروری به نظر می‌رسد.
ویژگی مهم دیگری که باعث تأثیر مثبت توسعۀ فناوری اطلاعات روی صنعت گردشگری می‌شود، عبارت است از: نقش مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در کاهش هزینه توسط تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی و ادارات دولتی در ارائه خدمات به گردشگران؛ مثلاً از طریق خدمات الکترونیکی، متوسط زمان لازم برای حضور آنها در محل کار کاهش می‌یابد. چنین روندی منجر به صرفه جویی در هزینه‌های جانبی ناشی از حضور آنها در محل کار می‌شود.
امروزه، کشورهای در حال توسعه در حقیقت از سود ناشی از فرصت‌های به دست آمده صنعت گردشگری بهره نمی‌برند و این کشورهای توسعه یافته و ثروتمند هستند که با توجه به داشتن امتیازات فناوری، بیشتر اطلاعات و خدمات گردشگری کشورهای در حال توسعه را در اختیار می‌گیرند و سهم بالایی از سود را به کشورهای خود باز می‌گردانند. به طوری‌که در سال 2004میلادی، 85 درصد از سود صنعت گردشگری در آفریقا، 80 درصد از سود حوزه کارائیب، 70درصد از سود کشور تایلند و 40 درصد از سود کشور هندوستان به سمت کشورهای توسعه یافته برگشته است (تیموثی و نیاوپان، 1389).
استفاده از تکنیکهای واقعیت مجازی در توسعه گردشگری پایدار، نگرش جدیدی به گردشگری ایجاد کرد و بازدیدکننده مجازی را بوجودآورد. با به بوجود آمدن این مکان، فرد میتواند از مکانهای مختلفی از قبیل موزه، مناظر طبیعی، زیارتگاهها و آثار باستانی دور از دسترس، به طور مجازی دیدار کند. به همینسبب، واقعیت مجازی توانایی فراهمکردن تجربیاتی را دارد که فراتر از تواناییهای عادی هر شخص است و آن، انتقال از دنیای فیزیکی به دنیای تصویر و تصور است. در حقیقت، تکنولوژی، واقعیت مجازی، جغرافیای مجازی و مکا‌های مجازی و در نتیجه، گردشگری مجازی را به وجود
میآورد که دربردارنده تجربه واقعیت مجازی است. تأثیر واقعیت مجازی بر صنعت گردشگری به سرعت تحول تکنولوژی و نحوه آن، همچنین قیمت آن و میزان دسترسی به آن در درون جامعه بستگی دارد. در این نوع گردشگری، جنبه‌های خوب و دیدنی مکان، برجسته و جنبه‌های بد به حاشیه رانده میشود و نوعی گزینش‌گری و بازنمایی هدفمند اجرا میشود. هرچند گردشگری، با بهرهگرفتن از تکنولوژیهای جدید و واقعیت مجازی، سعی دارد بیشتر با حواس انسان درگیر شود، ولی در امتداد توسعه کمی، حواس انسان است (کریمی و همکاران، 1389: 4).
2-10-1. گردشگری الکترونیکی
سازمان جهانی گردشگری واژه گردشگری الکترونیکی را اینگونه تعریف میکند: واژه “گردشگری الکترونیکی” بمعنای کاربرد کسب و کار الکترونیکی در مسافرت و گردشگری است. گردشگری الکترونیکی یعنی دیجیتالی شده همه فرایندها و زنجیره های ارزش در گردشگری، مسافرت و میهمان پذیری و فراغت. نکته قابل توجه در این واژه آنست که گردشگری الکترونیکی بمعنای گردش یا سفر بصورت الکترونیکی نیست. اگر چه سفرهای مجازی نیز میتواند زیر مجموعهای از فعالیتهای مورد نظر این واژه باشد. بلکه مفهوم گردشگری الکترونیکی شامل کلیه اجزای کسب و کار (تجارت الکترونیک، بازاریابی الکترونیکی، مالی الکترونیکی، حسابداری الکترونیکی، مدیریت منابع انسانی الکترنیکی، تحقیق و توسعه الکترنیکی و تولید الکترونیکی) و همچنین راهبردهای الکترونیکی شامل برنامه ریزی و مدیریت الکترونیکی برای کلیه بخشهای صنعت است.
فناوری اطلاعات به عنوان یکی از اجزای محیط خارجی صنعت گردشگری میباشد که بگونهای میتوان آنرا واسط و رابط محیط درونی و بیرونی صنعت دانست. واژه گردشگری الکترونیکی را میتوان یک مفهوم میان رشته ای مشتمل بر سه جز زیر دانست که این سه جز در نمودار 1 نشان داده شده است (باهالیس، 2003: 77):
گردشگری
سیستمهای اطلاعاتی
کسب و کار الکترونیکی
گردشگری الکترونیکی

شکل 2-10 اجزای تشکیل دهنده گردشگری الکترونیکی
هافمن (2005) چند عامل را، علت اصلی یکپارچگی صنعت توریسم و فناوری اطلاعات
میداند:
نیازهای اقتصادی، بعلت وجود رقابت جهانی سازمانهای نیازمند دستیابی به حداکثر کارائی در سطح جهان هستند.
گسترش بسیار زیاد تکنولوژی و اینترنت در زندگی روزمره مردم و نیز پیدایش تلفنهای همراه نسل سوم
بهبود نسبت سود به سرمایه گذاری انجام شده در فناوری اطلاعات و یا بعبارتی افزایش پایایی تکنولوژی
افزایش توقعات و سطوح انتظار مشتریان، تمایل آنها برای درک ارزش افزوده بیشتر و آگاهی بیشتر آنها از محصولات رقبا
عواملی که با بهره گرفتن از بکارگیری فناوری اطلاعات سبب ارتقا سطح رضایت مشتری میشوند، شامل:
کاهش فاصله میان انتظارات و تجربیات حاصل از سفر، با بهره گرفتن از ابزار شبیهسازی مجازی قبل از سفر
امکان دسترسی به گزینههای بیشتر وحق انتخاب متنوعتر
درک بهتر سازمانها از نیازهای مشتریان بر اساس ویژگیهای آنها و داده کاوی
ارائه قیمتهای متنوع و تا حد زیاد بسته به نظر مشتری (مدلهای جدید کسب و کار امکان قیمتگذاری را از سوی سازمان بسمت مشتری تغییر داده است مانند)
خدمات شخصی سازی شده، مثل سرگرمیها و یا پذیرایی شخصی در اتاق یا بهنگام پرواز
کاهش کاغذ بازی و امکان انجام امور تکراری و خسته کننده بوسیله فناوری اطلاعات (ترخیص مسافر و ارائه فاکتور از طریق ارسال پیامهای کوتاه، چک کردن اتاق بوسیله تلویزیونهای مدار بسته، در هنگام تحویل اتاق)
شناخت سابقه مشتری
هماهنگی میان واحدها امکان ارتقا سرویسدهی را فراهم میکند
برطرف شدن مشکلات مکالمهای بر اساس ترجمه همزمان از زبانهای متداول بازار هدف
تفکیک کردن مشتریان بر اساس سبک زندگی، نگرش و خواستههایشان و نه صرفاً وضعیت دموگرافیک آنها
چهار دسته محرک را برای بکارگیری سیستمهای الکترونیکی در صنعت گردشگری از سوی سازمانها مهم شناخته است که این محرکها و اجزای تشکیل دهنده هر یک از این محرکها، در جدول 2-2 ذکر شده است:
جدول 2-2 محرکهای سازمانها برای بکارگیری سیستمهای الکترونیکی
هزینه ها
بازار
قوانین و دولت
رقابت
ارتقای کارایی
هزینه توزیع پایین
کاهش هزینه نیروی انسانی
مینیمم سازی موارد تلف شده
امکان قیمت گذاری پویا
ارضای درخواستهای پیچیده

انعطاف در زمان انجام عملیات
امکان فروش در دقیقه آخر
حمایت از موارد خاص
متمایز اطلاعات درست
امکان بازاریابی ارتباطی با مشتریان
عکس العمل سریع در مقابل تغییرات
محصولات بهم پیوسته
مدیریت درآمدها
هوشمندی سازمان
تحقیقات بازاریابی
عدم محدودیت قانونی
آزادی
حمایت دولت
مدیریت شبکه عرضه کنندگان
ایجاد زنجیره ارزش افزا
منعطف
کسب دانش
ابزار استراتژیک
مانع ورودی برای تازه واردان
از دیدگاه عملیاتی کامپیوترها حجم وسیعی از عملیات سازمانی یک واحد گردشگری را بر عهده دارند. این فعالیتها عمدتاً شامل رزرواسیون، صدور بلیط، صدور صورتحساب، نگهداری اطلاعات مشتری، امور اداری، منابع انسانی، حسابداری، انبار، تحقیقات بازاریابی و بازارشناسی، مدیریت بحران و وقایع غیر منتظره، امکان بکارگیری استراتژی قیمتگذاری داینامیک، شخصیسازی کالا و خدمات ارائه شده به هر یک از مشتریان، کنترل عملکرد و فرایندهای کسب و کار و پرسنل و مقایسه آن با استانداردها و دریافت بازخوردها و ارتباطات میان بخشی میباشد.
2-11. پیشینه تحقیق
2-11-1. پیشینه داخلی
نوری و ﻧﻮروزی آوارﮔﺎﻧﻲ (1386) در ارزﻳﺎﺑﻲ ﺗﻮان ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺑـﺮای ﺗﻮﺳـﻌﻪ ﺗﻮرﻳﺴﻢ از طریق رسانه های الکترونیکی در دﻫﺴﺘﺎن ﭼﻐﺎﺧﻮر ﭼﻨﻴﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻧﺎﻣﺒﺮده دارای ﺗﻮانﻫﺎ و ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﻣﺘﻨﻮع ﻣﺤﻴﻄﻲ و ﭘﺪﻳﺪهﻫﺎی ﻃﺒﻴﻌﻲ و اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺟﺎذب ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﺳﺖ. اﻳـﻦ ﺑﺮرﺳـﻲ ﻧﺸـﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺳﻄﺢ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﻮرﻳﺴﻢ (ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻔﺮج ﮔﺴﺘﺮده و ﺗﻔﺮج ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ) از ﺗﻮان ﺑﺎلاﻳﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.
جهان تیغ (1388) در پژوهش خود به «بررسی نقش اینترنت در تبلیغات گردشگری شهر تهران مورد بررسی سالهای 1387 و 1386 (از دیدگاه کارشناسان تبلیغات گردشگری شهر تهران)» پرداخته است. این پ‍ژوهش، با تکیه بر نقش اینترنت، در حوزه تبلیغات گردشگری شهر تهران به بررسی وضعیت جذب گردشگر و اثربخشی تبلیغات گردشگری از دیدگاه کارشناسان تبلیغات گردشگری شهر تهران پرداخته است. برای انجام این پژوهش از روش پیمایشی، استفاده شده است. نمونه آماری این پژوهش، شامل 400 نفر از کارشناسان تبلیغات گردشگری شهر تهران میباشد، که در واحدها و بخشهای تبلیغات گردشگری شهر تهران مشغول به کارند و از طریق روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. مهمترین نتایج پژوهش حاضر عبارت است از: – بیشترین استفاده کارشناسان تبلیغات گردشگری شهر تهران در این تحقیق به ترتیب میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی در تبلیغات گردشگری، عبارت است از: 1- مطبوعات و روزنامه‌ها، 2- اینترنت، 3- نشریات تخصصی.
ابراهیمی و همکاران (1389) در مطالعه ای تأثیر تبلیغات بر جذب گردشگران در شهر اصفهان را بررسی کردند. همچنین تأثیر رسانه های تبلیغاتی استفاده شده در صنعت گردشگری شهر اصفهان را تبیین کردند. علاوه بر آن رسانه های مناسب برای استفاده در صنعت گردشگری در این تحقیق شناسایی شد. نتایج تحقیق آنان نشان داد که ابزار تبلیغاتی استفاده شده در اصفهان برای جذب گردشگران بینالمللی تأثیرگذار نبوده است و میتوان از 5 روش کتاب راهنما، تبلیغات اینترنتی، تلویزیون، بروشور و روزنامه استفاده کرد که میزان تأثیر این ابزار برای مناطق، جنسیتها، سنین و تحصیلات مختلف متفاوت است.
ثانوی گروسی (1389) در پژوهشی به «بررسی موانع جذب گردشگر با تأکید بر گردشگری الکترونیک (مطالعه موردی مشهد مقدس» پرداخته است. هدف این تحقیق بررسی موانع جذب گردشگر با تاکید بر گردشگری الکترونیک است. امروزه گردشگری به عنوان پردرآمدترین صنعت روز دنیا مورد توجه در اکثر کشورهای جهان میباشد. از آنجا که ایران یکی از ده کشور مستعد صنعت گردشگری در جهان به حساب میآید اما متاسفانه در ردهبندی جهانی جایگاه مناسبی ندارد لذا توجه به این موضوع کاملا منطقی به نظر میرسد. در این پایان نامه ابتدا سعی شده است مبانی نظری مرتبط با بحث گردشگری الکترونیک بیان شود. در انتهای فصل دوم به بررسی سایتهای گردشگری کشورهای فرانسه، آلمان، چین و ترکیه پرداخته شده است. این تحقیق از نظر روش و ماهیت تحقیق توصیفی – تحلیلی است و از نظر مقاصد تحقیق کاربردی میباشد. برای بررسی فرضیات تحقیق سه جامعه آماری مسئولین، گردشگران و سایتهای گردشگری مورد استفاده قرار گرفتند که برای ارزیابی نظرات این سه گروه از 3 ابزار مصاحبه، پرسشنامه و مشاهده استفاده گردید. در نهایت پس از تجزیه و تحلیل داده ها تمام فرضیات پژوهش رد شد که نشان دهنده این موضوع است که تمام فرضیات از جمله موانع جذب گردشگر به صورت الکترونیکی به شمار میرود.
فرخزاد (1389) در پژوهشی به بررسی «برآورد عوامل موثر بر جذب گردشگر در کشورهای منتخب» پرداخته است. در این تحقیق عوامل موثر بر جذب گردشگری و تقاضای گردشگری و سهم هر یک از آنها در کشورهای با بیشترین گردشگر ورودی و استخراج شاخص‌ها و متغیرهای مهم و اثرگذار در جذب گردشگران در کشورهای منتخب بررسی شده است. از طرفی برای ارائه سیاست‌گذاری مناسب در مورد گردشگری در ایران، این کشور هم در نظر گرفته شده است. در این راستا از آزمون‌های F و هاسمن برای ارائه مدل مناسب و سپس برازش ضرایب متغیرها استفاده شده است.
بقال‌آذردوست (1389) در تحقیقی به بررسی «ارزیابی عوامل موثر در تقاضا برای گردشگری شهری» پرداخته است. هدف این پژوهش آشنایی با ویژگیهای صنعت‌ گردشگری شهری به طور اخص تبریز، شناخت جاذبه‌ها، توان‌های طبیعی و عوامل موثر در کشش‌پذیری تقاضای گردشگری شهری و شناخت نقش تاسیسات گردشگری موجود در کشش‌پذیری گردشگری شهری است و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد گردشگران از امکانات گردشگری تبریز رضایت در حد مطلوب دارند، تصویر ذهنی گردشگران از تبریز بعد از مسافرت به این شهر بهتر می‌شود و گردشگران تمایل به مسافرت مجدد به تبریز را دارند.
پذیرایی ‌جهرمی (1389) در پایان نامه کارشناسی ار شد خود به بررس «تاثیر توانهای محیطی جزیره هرمز در ارتقاء صنعت گردشگری» پرداخته است. هدف پژوهش بررسی توان‌های محیطی جزیره هرمز در توسعه گردشگری است و به روش میدانی انجام شده‌است. نتایج نشان می‌دهد جزیره هرمز ظرفیت توسعه بسیاری از شاخه‌های گردشگری نیازمند به زیرساخت‌های کلان را ندارد و اکوتوریسم و ژئوتوریسم بهترین و باکیفیت‌ترین نوع گردشگری برای توسعه جزیره هرمز

Author: مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *