تیم کوک و بقیه اعضای اپل که دیشب روی صحنه حاضر می شدن، چندین بار از کلمه «افتخار» استفاده کردن. این کلمه از «مفتخر بودن» سرچشمه میگیره؛ گویی شخصی به شما بگید: «باعث افتخارمه که اینجا، در کنار شما هستم.» کوک می گفت: «باعث افتخارمه که محصول جدید رو به شما معرفی کنم.»

«افتخار» چیزی بود که اپل شب گذشته، در سان فرانسیسکو به نمایش کشید. به مک بوک جدید و ساعت اپل نگاه کنین، پنداری این اجناس واسه آدمایی طراحی گشته ان که بیشتر از قابلیتای سخت افزاری و نرم افزاری، به جلوه مد و زیبایی اونا اهمیت میدن؛ اپل عقیده داره داشتن هر کدوم از این اجناس، یه «افتخار» است.

تو یه کنفرانس، تماشاگر ارائه سرویسا، اخبار و اجناس زیادی بودیم؛ از همکاری HBO با اپل گرفته که باعث می شه شبکه های کابلی کم کم با کاربران خداحافظی کنن، تا مک بوک جدید با رنگ طلایی و فقط یه پورت و عمر باتری کمی کمتر از مک بوک ایر. از طرف دیگه تماشاگر حضور یه ساعت هوشمند بودیم که فقط کارای یه اسمارت فون رو برامون تکرار می کنه اما ، روی دستمون قرار گرفته و البته قیمتی بین ۳۵۰ تا ۱۷.۰۰۰ دلار داره.

داشتن ساعت اپل، یه «افتخار» حساب می شه.

اپل سال هاست که تلاش می کنه در میان بقیه شرکتایی که در بخش تکنولوژی فعالیت می کنن، خود رو به عنوان برندی لوکس معرفی کنه. میشه گفت شب گذشته، اپل به شکل کامل به هدف خود رسید. تولیدات یه شرکت لوکس، دقیقا همین مشخصات رو دارن؛ کالاهایی از جنس طلا، رنگ طلایی، ظریف و نازک بودن در کنار زیبایی و به کار گیری مواد اولیه ای تقریبا کم یاب.

گویی در ساختهایی اپل، همه چیز بهتره. استیل، فقط استیل نیس؛ استیل مخصوص اپله. حتی یه میز هم، فقط یه میز ساده نیس، میزی با طراحی خاص واسه به رخ کشیدن ساعت لوکس و دست کم ۱۰.۰۰۰ دلاریست.

همه افراد، اجناس با کیفیت رو دوست دارن اما موردی که بیشتر از همیشه در کنفرانس دیشب دیده میشه، تلاش اپل واسه رهسپاری از یه «شرکت تکنولوژیک» به طرف «برندی با اجناس لوکس» بود. در ادامه با سایت ما همراه باشین.

فلسفه بزرگ ترین خرید اپل به نام Beats، روز به روز بیشتر قابل فهم می شه؛ اپل این شرکت رو واسه هدفون هاش نخرید اونو واسه الگوی بینظیرش به تصرف خود در آورد. Beats قادر بود تا هدفونا رو به زیبایی طراحی کرده، در اونا کیفیتی مثال زدنی جا بده و در آخر هم با قیمتی بالا به فروش برسونه. Beats اولین برندی بود که با محصولاتش، تکنولوژی و مد (زیبایی) رو به شکل صحیحی با همدیگه ترکیب نشون داد. اپل این الگو رو در مقایسی بسیار بزرگ تر، با ساعت اپل انجام داد. اما این فرمول جوابگو میشه؟

تکنولوژی به فصل تازه ای رسیده.

به سراغ سوال بزرگ تری بریم؛ کنفرانس دیشب، ما رو راضی به خرید Apple Watch کرد؟ واسه کاربرانی که از قبل تصمیم داشتن پیش سفارش خود رو به ثبت برسانند، بله؛ اما واسه دسته ای که با کمی دودلی به تماشای این مراسم نشستند، باید بگیم که تیم بازاریابی اپل با ذکر خصوصیاتی که در سپتامبر گذشته هم عنوان شده بودن، خیلی نتونست عملکردی مناسب داشته باشه. در هر صورت، کاربران زیادی همین حالا در Apple.com چرخ میزنن و پیش خود فکر می کنن که نمونه ارزون رو انتخاب کنن یا ساعت استیل رو.

آینده این ساعت نامشخص و روی یه دوراهی بسیار متفاوت قرار داره؛ یا به طور کامل شکست می خوره یا ما واسه رابطه با دوستان، خونواده، همکاران و کارفرماینان خود، تا ۵ سال آینده مجبور به خریدش میشیم.

پیشرفت این اجناس مثل اسمارت فونا نیس؛ حال فصل جدیدی از دفتر تکنولوژی رو ورق می زنیم و به جایی رسیدیم که دیگه مشخصات سخت افزاری یه محصول، تعیین کننده نبوده و حرف اول رو زیبایی و مواد به کار رفته در ساخت میزنن.

اپل استاد فروش اجناس «نو» است.

این فصل تازه از تکنولوژی البته بهای زیادی داره؛ هر سال باید صدها دلار واسه «به روز» بودن بپردازیم؛ پنداری به روز کردن هرساله گجتای الکتریکی، حالا به موضوعی حیاتی تبدیل شده. سهام داران اپل از شرایط فروش آیپد و اینکه به چه دلیل خریداران به سراغ نسلای بالاتر نمی رن، شدیدا ناراضی هستن. اونا می گن به چه دلیل آیپد نمی تونه به اندازه آیفون، پول ساز باشه؛ اپل از فروش آیپد درسی بزرگ گرفته و مطمئن باشین که کاربران رو به شکل هرساله راضی می سازه تا ساعت خود رو بروزرسانی کنن.

بیشتر اجناس اپل، واسه چند سال عملکردی مناسب دارن و میشه از اونا خوب کار کشید، اما این شرکت تو یه مورد استادی بی نظیره: خیلی راحت به ما می قبولاند که گجت جدیدتر رو ابتیاع کنیم؛ گجتی که از محصول فعلی ما، ظریف تر و قشنگتر تر شده، طراحی و کارکرد بهتری هم داره.

بزرگترین آرزوی بلندپروازانه هر شرکت تکنولوژیک بزرگی مانند فیسبوک و گوگل و بقیه شرکتای سیلیکون ولی، اینه که بتونن درصد بالایی از کاربران رو به خود، اجناس و سرویس هاشون جلب کرده و در اونا حس «وفاداری» رو ایجاد کنن. اپل، تونسته در اندازه بسیار بزرگی این مهم رو به آخرسر رسونده و پتانسیل خرید رو در مشتریان خود، همیشه زنده نگه داره.

در آخرین کنفرانس اپل، هیچ «تساوی گری» نبود؛ حالا در مرحله ای جدید قرار گرفتیم. همونجوری که وال استریت ژورنال در ماه گذشته خبر داد، اپل حالا خواستنی ترین برند لوکس در چینه. شرکت مورد بحث در شب گذشته، به گمانه زنیای دو ساله خبرگزاریا پایان داد و به شکل قطعی خود رو به عنوان برندی «لوکس» واسه تموم جهان معرفی کرد.

دیروز واسه اولین بار، الگوی جدید کار و کاسبی اپل به نمایش گذاشته شد؛ الگویی که قشر پولدار جوامع رو به شکلی دقیق، هدف گرفته. ۱۰.۰۰۰ دلار، نقطه ابتدایی قیمت گذاری ساعت طلایی؛ بله، اهالی کوپرتینو فکر میکنن به دست کردن بهترین نمونه از ساعت اپل که گویی از آینده اومده، یه «افتخار» است.