مقاله رایگان با موضوع همدلی اجتماعی

د و از وضعیت روانی و اجتماعی خویش ناراضی هستند و در این زمینه، خود را سرگردان و آشفته می یابند، از طریق برقراری روابط پنهان و یا حتی آشکار با جنس مخالف، درصدد کسب رضایت و یا به عبارت دیگر، به دنبال یافتن شرایطی هستند که برای آن ها اطمینان خاطر و رضایتمندی بیشتری فراهم کند و پناه گاهی برای جبران کمبود محبت خود فراهم سازند. اما اطمینان خاطری که برخی از دختران و پسران از طریق برقراری دوستی بین خود جستجو می کنند هیچ گاه حاصل نمی شود زیرا این روابط پنهانی و به دور از چشم خانواده صورت می گیرد”.( نسرین صفری ، 1390)
همچنین برخی دیگر از دختران از این‌که پسری به او و یا خانواده آن‌ها آسیبی برساند می‎ترسند و ممکن است به همین دلیل به برخی از خواست‎های پسر پاسخ گویند. در گرایش های منتهی به دوستی بین دختران و پسران، از آنجا که مقاومتی بسیار قوی از طرف پدر یا مادر یا جامعه برای ممانعت از برقراری این دوستی‏ها وجود دارد، این گونه دوستی‏ها با مخاطرات روانی گوناگونی از جمله اضطراب و تشویش همراه است. وجود افکار دیگری چون احساس گناه، نگرانی از تهدیداتی که توسط پسر برای فاش کردن روابطش با دختر صورت می‏گیرد، یک تعارض درونی و اضطراب مستمر را به دنبال خود دارد. بنابر این وجود چنین دلهره‏ها و اضطراب‏هایی که گاهی لطمه‏های جبران ناپذیری بر جسم و روان انسان دارد، از جمله آسیب‏های این گونه روابط است.
در مورد ارتباط میان دختر و پسر ضرب المثلی وجود دارد که دختر را به پنبه و پسر را به آتش مانند می کند که بدون شک در صورت نزدیک شدن آن دو به یکدیگر، پنبه شعله ور می شود. این ضرب المثل به عنوان یک گزاره رفتاری و یک الگوی اجتماعی در میان افراد جامعه وجود دارد. خانواده ها با این گزاره رفتاری به تربیت و خط دهی فرزندان اهتمام می ورزند در حالی که این سخن به معنای نادیده گرفتن اراده و اختیار انسان و پایین آوردن شخصیت والای انسانی افراد در حد جمادات است که امری غیر صحیح و به دور از دلیل می باشد.
آنچه مهم می نماید این است که باید رفتار ها و ارتباطات دارای مرز و همراه با رعایت اصول برخاسته از شرع باشد که در این فرض، ارتباط هیچ منعی ندارد. در تربیت فرزند مهم این است که معرفت بخشی مناسب و به جا انجام پذیرد، یعنی والدین باید تلاش کنند نوجوان و جوان خود را در خود نگهداری، بصیرت لازم ببخشند، یعنی لازم است والدین علت نهی و یا امر خود را در مورد رفتار های مختلف بیان کنند تا فرزند در یک سردرگمی تربیتی قرار نگیرد.
“3 – وعده ازدواج . یکی از بهانه های ارتباط بین پسران و دختران وعده ازدواج از ناحیه پسراست و معمولا با این وعده ها پسران با دختران ارتباط پیدا می کنند. در حقیقت، دختر و پسر با طرح مسئله «ازدواج» با یکدیگر رفاقت کرده، سعی می کنند نیازهای عاطفی همدیگر را برآورده کنند، اما اکثر این وعده ها در حد خیال بافی می مانند و جامه عمل نمی پوشند زیرا خانواده ، چنین افرادی را در حد لازم پخته و شایسته برای ازدواج نمی یابند. طرح مسئله «ازدواج» از سوی پسر اگر هم صورت گیرد، با مخالفت خانواده اش روبه رو می شود و حتی اگر پسر به خواستگاری دختر نیز برود، خانواده دختر چنین ازدواجی را نمی پسندند”.(همان)
بنابراین، وجود فکر ازدواج در بین دختران و پسران تنها نوعی ساز و کار دفاعی برای ایجاد رضایت خاطر و رهایی از اضطرابی است که در نتیجه عملِ بر خلاف قواعد و هنجارهای خانواده و جامعه صورت می گیرد.

در مجموع این گونه انگیزه ها و روابط باعث می‏شود که دو طرف بخصوص در مقطع دبیرستان تمام فکر و توجه و تمرکز خود را صرف دیدارها و ملاقات‏های حضوری و تلفنی خود بکنند و این بزرگترین مانع برای رشد و ترقی علمی است زیرا تحصیل دانش نیازمند تمرکز نیروهای فکری وروحی است. دل ‏مشغولی و اضطرابی که در اثر این گونه پیوندها پدید می‏آید بیشتر باعث اُفت تحصیلی نوجوانان و جوانان می شود.
اما همانطور که غریزه میل به جنس مخالف در نهاد همه انسانها به صورت فطری و خداداد وجود دارد، عفت و حیا هم به صورت خداداد در درون ابنا بشر نهاده شده که انسان را از لغزش ها به دور نگه دارد.
عفت و حیا برای زن سرمایه ارزنده‎ای به شمار می‎آید و بزرگترین مانع برای فریب و لغزش و انحراف زن است. عفت و حیا از خصوصیات روحی زن و سرمایه سلامتی اخلاقی و روانی او و حتی موجب سلامت جامعه و پاکدامنی مردان است. لذا امام صادق (ع) می‌فرمایند: حیا ده سهم است که نه سهم در زنان و یک سهم در مردان است و در روایت دیگری می‌فرمایند: لا ایمانَ لمن‏ْ لاحیاء لَهُ ، کسی که حیا ندارد ایمان ندارد .  در فرموده‎ای از امیر مؤمنان (ع) نیز می‎خوانیم: الحیاءُ ثمره العِفّه ، حیا میوه پاکدامنی است.
چارچوب نظری تحقیق:
نظریه استفاده و رضایتمندی و خشنودی :
فرضیه اصلی این نظریه می گوید که مخاطبان ، کم و بیش ، فعالانه دنبال محتوایی هستند که به نظر می رسد به بیشترین حد ، خشنود کننده باشد. درجه این خشنودی بستگی به نیازها و علائق فرد دارد. نیازها و انگیزه ها، استفاده و بهره وری را به پیش می رانند و خوشنودیها بر مبنای انتظار و ارزش گذاری، سنجیده می شوند. افراد هر قدر بیشتر احساس کنند که محتوای واقعی نیاز آنان برآورده می کند ، احتمال اینکه آن محتوا را انتخاب کنند بیشتر است.
نظریه استفاده و رضایتمندی بر این حقیقت متکی است که هر کدام از افراد جمعیت مخاطبان به صورت فعال با پیامها برخورد می کنند و به صورتی فعال و نه انفعالی پیامها را با توجه به محتوایشان انتخاب می کنند. این انتخاب از مخاطبی به مخاطب دیگر تفاوت کرده و بر اساس ساختار ، علایق ، نیازها و شخصیت افراد و ارزشهای اعتقادیشان متغیر است. (ویندال ، 1376)
این نظریه را ابتدا بلاملر و کاتز مطرح کردند که چندی بعد دنیس مک کوییل با طبقه بندی انگیزه ها(فهرست رضایتمندی فردی) به چهار گروه ، این نظریه را کامل کرد و آنرا در دو الگوی شناختی و فرهنگی ترسیم کرد.
فعالیت پژوهشی و نظری دنیس مک کوییل و همکارانش از مهمترین تحقیقات در زمینه روشن کردن چگونگی بهره گیری مردم از رسانه های همگانی در برآوری نیازهای انسانی است. مک کوییل مفهوم گریز را نقطه آغازین کار خود قرار داد زیرا در آن زمان نیز همچون اکنون مردم می گفتند که به خاطر گریز از مسائل وقت خود را با رسانه ها می گذرانند . اما گریز را می توان به شیوه های فراوانی تفسیر کرد. می توانیم گریز را فراری از واقعیت ، نوعی درنگ و تاخیر و یا گریز از مسئولیت برشماریم. اما رسانه ها مردم را نه به فرار وا می دارند و نه باعث فرار آنها می شوند. مردم خود برمی گزینند که از برخی شرایط یا ذهنیت ها به سپهرهای دیگر زیستی بگریزند. آنها این کار را به دلایل زیادی می کنند. مک کوییل و همکارانش بر آن شدند گونه های مختلف گریز و انگیزه های گوناگونی را مشخص سازند که مردم را به گریز برمی انگیزند. چندی بعد مک کوایل توانایی گریز را ، ارضای رسانه ای تعبیر کرد.( لال ، 1379)
عناصر الگو :
در این تحقیق از نظریه استفاده و خشنودی بهره برده شده است . اعتقاد به مخاطب سرسخت که منفعل نیست و در شرایط مختلف دست به گزینش خواهد زد. مخاطب با توجه به نیاز خود و در راستای ارضای نیاز و انتخاب رسانه دست به ابتکار عمل خواهد زد و تنها به آن چیزی توجه می کند که به آن علاقه مند است و یا نیازی را از او بر طرف می کند .
در اثر نظریه استفاده و خشنودی تغییر کاملا قاطعی در کیفیت توجه به مخاطب روی داد. همان طور که قبلا اشاره شد نخستین بار الگوی این رویکرد را بلاملر و کاتز در ارائه کردند.
نیازها و انگیزه ها :
بحث فراگرد استفاده و خشنودی معمولا با نیازهای اساسی فرد شروع می شود . در تدوین های اولیه این الگو کم و بیش نیازها را با نیازهای مربوطه برابر می دانستند . انگیزه ها از نیازها ناشی می شوند وجنبه های کنشی آنها را تشکیل می دهند. در باب انگیزه ها ، طبقه بندی های گوناگونی پیشنهاد شده است. یکی از معروف ترین آنها طبقه بندی مک کوییل است که ابعاد زیر را در بر می گیرد.
1_ اطلاع رسانی و آگاهی: شامل آگاهی و جهت گیری در مورد وقایع و رویدادهای جامعه ، ارضای کنجکاوی و علاقه ، فراگیری و خودآموزی و کسب احساس امنیت.
2_ هویت شخصی: شامل کسب خودآگاهی، یافتن الگوهای رفتار، تقویت ارزشهای شخصی و همذات پنداری با دیگران.
3_ یکپارچه سازی و کنش متقابل اجتماعی: شامل همدلی اجتماعی ، آگاهی از شرایط دیگران، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط با دیگران، پر کردن جای یک همراه واقعی در زندگی، آگاهی از چگونگی ایفای نقش خود و ایجاد پایه ای برای کنش و تعامل متقابل اجتماعی.
4_ تفریح و سرگرمی و فراغت : شامل آرامش، دوری از مشکلات روزمره، پر کردن وقت، کسب لذت درونی و تخلیه عواطف و ارضای نیازهای جنسی.(مک کوییل ، 1382)

مطلب مرتبط :   مقاله سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای درحال توسعه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

یکی از نتایجی که از این گونه طبقه بندی ها به دست می آید این است که انگیزه های گوناگونی برای استفاده از رسانه ها وجود دارد. تصور رایج ولی غالبا نادرستی که در میان برنامه ریزان ارتباطی وجود دارد این است که افراد مخاطب، بنا به دلایلی که فرستنده در نظر دارد به پیام ها روی می آورند. این نکته نشان می دهد که سنجش موفقیت ارتباط بر حسب عرضه صرف ، کاری اشتباه است زیرا انگیزه های شخصی ممکن است فرد مخاطب را به گزینش جنبه ها و معناهایی وادارد که مورد نظر فرستنده نبوده است.
الگوی شناختی رضایتمندی و خشنودی :
مخاطبان را ادراک آنان، از آنچه می تواند نتیجه مصرف پیامی معین باشد، هدایت می کند. در بهترین حالت ، دریافت پیام باید خشنود کننده باشد. خشنودی ( ارضای نیاز) می تواند بلافاصله یا با تاخیر صورت گیرد.
نظریه استفاده و خشنودی عمدتا متوجه خشنودی هایی بوده که نتیجه استفاده اند و کمتر استفاده را فی نفسه به عنوان هدف در نظر گرفته است. با وجود این برخی از محققان میان خشنودی محتوایی و خشنودی فراگردی تمایز قائل می شوند . اولی یعنی خشنودی محتوایی ، نتایج استفاده از رسانه ها که در آن خود پیام ها خشنود کننده اند. در مقابل، خشنودی فراگردی ، به جای اینکه حاصل محتوا باشد ، حاصل فراگرد ارتباط است.در چنین حالتی استفاده کننده برای شرکت در فراگرد استفاده ارزش بیشتری قائل است تا برای دریافت پیامهایی معین. مثال خشنودی محتوایی، ‌استفاده از رسانه ها برای هدایت خویش در وضعیتی پیچیده یا برای پیدا کردن موضوعی است که بتوان بعدا درباره آن با دیگران بحث کرد . خشنودی فراگردی ، وقتی روی می دهد که نفس استفاده از رسانه های جمعی به عنوان یک فعالیت مورد نظر باشد. تماشای تلویزیون در میان جمع، صرف نظر از محتوای برنامه ها ، می تواند لذت بخش باشد.( مک کوییل ، 1380)
مک کوییل ضمن تشریح این موضوع، معتقد است که در پژوهش درباره استفاده و خشنودی باید بین انواع شناختی و فرهنگی محتوا و استفاده از رسانه ها تمایز قائل شویم.
جدول شماره 1- الگوی شناختی استفاده و خشنودی مک کوییل
1
2
3
4
انگیزش
علایق
آگاهی
رضایت
علاقه و
کنجکاوی عام
که بر حسب
ذوق شخصی
فرق می کند و
موجب گزینش
و در نظرآوردن
محتوای در
دسترس رسانه ها
می شود تا به
برخورداری از سود یا
استفاده، نظیر راهنمایی،
نظارت ،کاربرد ،
مبادله اجتماعی ،
جهت گیری و
غیره ، بینجامد.
جدول شماره 2- الگوی فرهنگی استفاده و خشنودی مک کوییل
1
2
3
4
انگیزش
فرهنگ 1
فرهنگ 2
رضایت
انتظار کلی
و مشغولیت،
که بر حسب
سلیقه شخصی
فرق می کند
و منجر می شود
به گزینش و
در نظر آوردن
تجربه تخییلی
تهییج ، شگفتی،
بیداری ، اندوه،
تقویت ارزش و
همدلی
( ویندال ، 1376)
روشن است که الگوی شناختی بیشترین شباهت را با الگوی اصلی استفاده و خشنودی دارد، به طوری که در آن رضایت (خشنودی ) معمولا به لحاظ زمانی و مکانی به عمل استفاده یا مصرف محتوای رسانه ها ربطی ندارد.
الگوی شناختی، استفاده از رسانه ها را به جنبه هایی از زندگی روزانه مثل آگاهی از محیط ، کمک گرفتن برای انتخاب ، و… پیوند می دهد. الگوی فرهنگی ، در مقابل، به خشنودی ها و تجارب فوری ناشی از مصرف تاکید می کند. این نوع تجارب کمتر به عناصری بیرون از عمل خواندن ، شنیدن و دیدن وابسته اند.جدا کردن استفاده شناختی از فرهنگی درس هایی به برنامه ریزان ارتباطی می دهد.
نخست اینکه برنامه ریز باید آگاه باشد که افراد به دلایل مختلف به ارتباط روی می آورند. این دلایل لزوما با نیت فرستنده منطبق نیستند.
دوم آنکه بسیاری مواقع برنامه ریزان بر الگوی شناختی تکیه می کنند، حتی اگر رفتار مخاطب استفاده از الگوی فرهنگی را ایجاب کند. این نکته که فرد به ارتباط گوش و چشم می سپارد ضرورتا حاکی از نگرش مثبت شناختی نیست. فردی که در یک اجتماع سیاسی حاضر شده، ممکن است عمل وی صرفا از نیاز به حضور در جماعت و تجربه احساس تعلق و وابستگی ناشی شده باشد. برای برنامه ریز کاملا آسان است که حضور شخص را نشانه ای از تمایل وی به گوش سپردن به پیام سیاسی که در آن اجتماع ارائه می شود تفسیر کند.
سوم آنکه میان الگوی شناختی و راهبرد محتوی _ توزیع از یک سو ، و الگوی فرهنگی و راهبرد پردازش از سوی دیگر، پیوندهای جالبی وجود دارد. رویکرد عقل گرایانه بر الگوی شناختی و راهبرد محتوی _ توزیع ، هر دو ، تاکید می ورزد. همچنین همانگونه که انگیزه های گیرنده و خشنودی های وی در الگوی شناختی تا حد زیادی با خود فعل ارتباطی پیوندی ندارد ، نتایج مورد نظر در راهبرد محتوی_ توزیع هم از عمل مصرف جدا هستند. در مقابل راهبرد پردازش عملا مبتنی بر اندیشه ای است که می گوید ارتباط هم برای برنامه ریز و هم برای مشارکت کنندگان فی نفسه ارزش دارد.
چهارم آنکه برنامه ریزان اغلب الگوی شناختی و فرهنگی را در عمل با هم ترکیب می کنند. برنامه ریز ارتباطی ممکن است از طریق تاکید بر پاداش های فرهنگی ، افراد را ترغیب کند تا در جریان ارتباط حضور یابند و چون به پیام، چشم و گوش سپردند آنگاه تلاش کند تا آنان را به پیامهای دیگری که بازتاب الگوی شناختی اند، علاقه مند نماید. (ویندال ، 1376)
رویکرد استفاده و خشنودی نکته بسیار مهمی را به ما یادآوری می کند : افراد از رسانه ها برای مقاصد بسیار متفاوتی استفاده می کنند . تا حدود زیادی استفاده کننده ارتباط جمعی تحت کنترل قرار دارد. رویکرد استفاده و خشنودی می تواند پادزهر تاکید بر مخاطب منفعل و تاکید متقاعد سازی باشد که در خیلی از تحقیقات پیشین غلبه داشته است .
پژوهش تجربی برای آزمون اصول نظریه استفاده و خشنودی، تاکنون نتایج مختلفی داشته است. برایانت و زیلمان شواهدی یافتند مبتنی بر اینکه آزمودنی های مضطرب ، برنامه هایی با محتوای آرام بخش را انتخاب می کنند در حالی که آزمودنی های بی حوصله ، محتوای مهیج را با محتوای آرام بخش را انتخاب می کنند که این موضوع این اندیشه را تایید می کند که تماشاگران ، محتوای رسانه ها را برای تامین رضایت هایی که در پی آن هستند انتخاب می کنند .
اما در آزمایش استنفورد و ریکومینی به آزمودنی ها، جهت یابی ها، نظارت ، سرگرمی و هدایت شخصی معرفی شد. سپس آنها در معرض انواع محتوای تلویزیونی قرار داده شدند. در این آزمایش در حالتی که محتوی برنامه با جهت گیری بیننده هماهنگ بود‌، رضایت بیشتری دیده نشد. همچنین الیوت و روزنبرگ در تکرار مطالعه کلاسیک برلسون در مورد اعتصاب روزنامه ها ، مشخص کردند خوانندگانی که از روزنامه خود محروم شده اند برای تامین خدماتی که ممکن است از دست داده باشند ، چندان به رسانه های دیگر روی نمی آورند.
الیوت و روزنبرگ نتیجه گرفتند که بخش زیادی از استفاده از رسانه ها ممکن است صرفاً از روی عادت باشد . مطالعه استون نیز حاکی از اهمیت عادت در توضیح استفاده از رسانه هاست.(مهرداد ، 1380).
با وجود این نتایج غیر یکدست ، رویکرد استفاده و خشنودی ممکن است اقبال این را داشته باشد که از جایگاه

مطلب مرتبط :   مقاله با موضوع مشاهده و انتقال