کلمات رمز باید مخفی نگه داشته شوند
هرگز کلمه ی رمز را به کسی غیر از والدین یا سرپرست تان نگویید. کلمه ی رمز برای حفاظت شخصی شماست و افشای آن به افراد غریبه میتواند واقعاً خطرناک باشد. اگر شخصی تماس گرفته و بگوید در خدمات آنلاین یا ISP (تأمین کننده های سرویسهای سرویس های اینترنتی) کار می کند و به کلمه ی رمزتان نیاز دارد، اسم و شماره تلفن و آدرس ایمیل او را بگیرید سپس با خدمات تماس گرفته و بپرسید که آیا چنین شخصی آن جا کار می کند و آیا اجازه دارد که کلمه ی رمز را بخواهد یا خیر.
رفتار اینترنتی داشته باشید
همان گونه که در حالت آفلاین با نزاکت رفتار می کنید، با افراد آنلاین نیز مؤدب رفتار نمایید. اگر شخصی با شما بی ادبانه و گستاخانه رفتار میکند پاسخ ندهید؛ افراد قلدر آنلاین درست مثل افراد قلدر آفلاین هستند. آنها میخواهند که شما واکنش نشان دهید (هرگز کارشان را تلافی نکنید).
هرگز ایمیلهای نا آشنا را باز نکنید
ایمیلهای ناآشنا را حذف نمایید. ایمیلهای رسیده از افراد غریبه را باز نکنید. این ایمیلها ممکن است حاوی دستور العملهای مغرضانه (ویروسها، WORM ،Trojans و غیره) باشند که برای کامپیوترتان مضر است. اگر تردید دارید، از والدینتان، سرپرستتان یا یک بزرگسال دیگر بپرسید.
بهتر است درباره آن چه می بینید صحبت کنید
در هنگام جست وجوی وب سایت، اگر چیزی پیدا کردید که دوستش ندارید، احساس ناخوشایندی به شما دست می دهد یا شما را می ترساند، کامپیوتر را خاموش کرده و درباره ی آن با یک فرد بزرگسال صحبت نمایید.
به خودتان استراحت دهید
به مدت طولانی آنلاین نباشید. وقتتان را با خانواده و دوستان خود به صورت آفلاین سپری کنید.
قراردادهای وب سایت را بخوانید
قراردادها و خط مشیهای کاربر در مورد وب سایتها، در جهت وضع دستورالعملهایی برای استفاده ی شما از وب سایت مفید هستند. این قراردادها را با والدینتان بخوانید و از آنان بخواهید که مفاهیم شان را برایتان توضیح دهند. این امر به شما و والدینتان کمک میکند تا مسائل امنیتی مربوط به اینترنت را درک کنید.
کپی کردن کار درستی نیست
محتوای موجودی یک وب سایت را به منظور استفاده ی دیگر کپی نکنید مگر این که مجوز مناسب را داشته باشید.
از خودتان محافظت کنید
هرگز با افرادی که به صورت آنلاین آشنا شده اید، ملاقات ترتیب ندهید مگر آن که والدینتان همراهتان باشند. اگر قرار است چنین دیداری انجام شود، حتماً در یک مکان عمومی و با حضور والدین یا سرپرست باشد.
به والدینتان آموزش دهید
زمانی را صرف آموزش فعالیتهای آنلاین به پدر و مادرتان کنید. سایت های مورد علاقه تان را به آنان نشان دهید و بگذارید هنگام استفاده از اینترنت شما را تماشا کنند.
والدین را در فعالیتهای آنلاین دخیل نمایید؛ آنها از این که بدانند شما هنگام استفاده از اینترنت در امنیت به سر می برید احساس خشنودی می کنند.
مراقب باشید
بعضی سایتهای رایگان «برنامه های گسترش ویروس» دارند که در حقیقت با وارد کردن یک ویروس به کامپیوترتان به آن آسیب می رسانند. هرگز از این سایتها بازدید نکنید و همچنین دوستانتان را نیز از انجام این کار منع کنید. اکثر مرورگرها می توانند این نوع سایتها را شناسایی و به شما اعلام کنند.
حفاظت از کودکان در برابر خطرات اینترنتی
به منظور حفظ کردن کودکان در اینترنت سه شیوه دفاعی وجود دارد: آموزش، نظارت و نرم افزارهای فیلترینگ کامپیوتری. مهمترین شیوه آموزش است. در این شیوه، شما با کودکان خود در مورد بایدها و نبایدها و دلایل آنها صحبت می‌کنید. در این صورت فرزندان شما در صورت دسترسی به اینترنت در مکان هایی غیر از خانه و یا حتی بدون استفاده از نرم افزار فیلترینگ نصب شده از خطرات اینترنت در امان می‌باشند.
نظارت به شما امکان مراقبت از فرزندان در هنگام استفاده از اینترنت را می‌دهد. با کنترل کردن آنها در هنگام استفاده از اینترنت، می‌توانید آنها را از خطرات احتمالی حفظ نمایید.
برنامه‌های نرم افزاری که به آنها نرم افزارهای کاربردی یا ابزاری نیز می‌گویند، خطرات احتمالی را که کودکان را تهدید می‌کند، کاهش می دهد. پنج نوع نرم افزار وجود داردکه می‌توانید از آنها استفاده کنید: نرم افزارفایروال و نرم افزار شناسایی، نرم افزار فیلترینگ وب سایت، فیلترینگ پست الکترونیکی و نرم افزار آنتی ویروس.
در هر مرحله از مراحل تحول کودک دو نوع تحول همگام با یکدیگر صورت می گیرد. تحول شناختی و اجتماعی و در این ارتباط همواره این سوال مطرح است که آیا بین این دو ارتباطی وجوددارد.؟ به طور کلی کودکان از چه زمانی قادر به تمایز بین درست از نادرست ،خوب از بد و هنجارها و ارزش های جامعه از ضد ارزش ها هستند؟وآیا رفتارهای اجتماعی کودکان را با توجه به مراحل شناختی و عقلی آنان می توان پیش بینی نمود.؟با پاسخ بدین سوالات و با در نظر گرفتن مراحل دگرگونی ساخت فکری کودک می توان رهنمودهای مناسب و صحیح را در اختیار والدین قرارداد.از طرف دیگر نهادهای اجتماعی و برنامه ریزان سایت های کودکان درجامعه می توانندبا آگاهی و برنامه ریزی مناسب و مدون با توجه به سن تحول کودک،به امر مهم اجتماعی کردن کودک اهتمام ورزند.در چند سال اخیر کامپیوتر و اینترنت به تدریج و تاحدی جای تلویزیون را گرفته اندو احتمال می رود که در آینده ای نزدیک نقش بیشتری از تلویزیون در زندگی کودکان داشته باشد. در صورتی که از این فناوری درست استفاده شود،اثرات مثبتی خواهد داشت.درحالی که تحقیقات بیانگر خطراتی ناشی از کاربرد بی رویه و غلط از آن است که تمام کاربران به ویژه کودکان را تهدید می کند.فناوری کامپیوتر به طور وسیع در جامعه گسترش پیدا کرده است و با تمامی جنبه های زندگی از مدرسه تا محل کار،خدمات بانکی،خرید و فروش و غیره تلفیق شده است. امروزه این فناوری نقش مهمی در زندگی کودکان ایفا می کند و این نقش به سرعت در حال افزایش است. به طوریکه تعداد کودکان 2تا11سال که کامپیوتر را در منزل استفاده می کننداز 48درصددر سال1996به 70درصددر سال2000صعود کرده است.