سئو و بهینه سازی سایت

سئو

به چه دلیل بازاریابی موتورهای جستجو لازمه؟

رامین محمودی

۷

۰

۱ ۰۰۰۱

سرفصلای راهنمای کامل سئو و بهینه سازی سایت

اصول مقدماتی سئو

موتورهای جستجو چیجوری عمل میکنن؟

کاربران چیجوری از موتورهای جستجوگر استفاده می کنن؟

طراحی و پیشرفت سایت براساس اصول سئو

تحقیق کلمات کلیدی

چیجوری تجربه کاربری و محتوا بر رتبه سایت تاثیر می گذارن؟

افزایش محبوبیت و تعداد بک لینک ها

وسیله ها و خدمات موتورهای جستجو

باورهای نادرست درباره موتورهای جستجو

فصل ۱۰ – پیگیری و آزمایش موفقیت

 

یکی از جنبه های مهم سئو اینه که باعث می شه درک سایت تون واسه کاربران و رباتای موتور جستجو آسون شه. هرچند موتورهای جستجو به شکل عجیبی باهوش و خبره شدن، اما هنوزم نمی تونن یه سایت رو مانند آدما ببینن. پروسه سئو به موتورهای جستجو کمک می کنه موضوع هر صفحه رو خوب بفهمن و تشخیص بدن که محتوا یه سایت واسه کاربران خوبه یا خیر.

باهوش

یه بحث عادی علیه سئو

ما بعضی وقتا جملاتی مثل جمله زیر رو می شنویم:

هیچ مهندس باهوشی، موتور جستجویی نمی سازه که سایتا رو جهت ایندکس شدن و رتبه بندی، مجبور به پیروی از قوانین و اصول خاصی کنه. هر فرد تقریباً باهوشی به دنبال سیستمی میشه که بتونه در هر سایتی و با هر نوع ساختاری بخزد، کدهای پیچیده و غیر قابل درک رو موشکافی کنه و روشی رو واسه ارائه یافته هایِ در رابطه پیدا کنه. هیچکی موتور جستجویی که تنها بتونه وب سایتای بهینه سازی شده به وسیله بازاریابان غیر معتبر رو شناسایی کنه رو نمی خواد.

موشکافی

اما صبر کنین…

فرض کنین که شما تصویری از سگ خود رو به صورت آنلاین منتشر می کنین. شاید یه آدم اون تصویر رو با عنوان “سگ مشکی کوچیک که در پارک مشغول بازیه“، توصیف کنه. اما در طرف دیگه، حتی بهترین موتورهای جستجوی جهان هم در درک و تفسیر این عکس با رقابت مواجه می شن. ، حال سوال اینجاس که چیجوری میشه به موتورهای جستجو کمک کرد تا درک بهتر و روشن تری از تصاویر فرستاده شده داشته باشن؟ حالا خوبیش اینه سئو به وبمسترها کمک می کنه تا واسه درک بهتر یه محتوا، سرنخایی رو به موتورهای جستجوگر بدن. واقعا، اضافه کردن ساختارِ مناسب به محتوا واسه سئو، چیزی لازمه.

درک تواناییا و محدودیتای موتورهای جستجو به شما کمک می کنه تا ساختار محتوای سایت خود رو به شکلی بچینید که موتورهای جستجو قادر به هضم و درک اون باشن. میشه گفت بدون سئو، سایت شما واسه موتورهای جستجو نامرئی میشه.

محدودیتای فناوری موتورهای جستجو

همونطور که در فصل اول این راهنما، موتورهای جستجو چیجوری کار می کنن؟ توضیح دادیم، همه موتورهای جستجو براساس قوانین و اصول برابری کار می کنن. رباتای جستجوی خودکار، وب رو می خزند، لینکا رو دنبال می کنن و محتوای موجود رو تو یه پایگاه داده بزرگ به ثبت می رسونن (در واقع ایندکس می کنن). این کار از راه هوش مصنوعی انجام می شه، اما فناوری جستجوی مدرن، جوری که ما تصور داریم قوی نیس. هنوزم محدودیتای فنی زیادی هست که باعث ایجاد مشکل در رتبه بندی و ایندکس شدن سایت می شه. بعضی از این مشکلات عادی رو در ادامه مشاهده می کنین:

مشکلات

مشکلات موجود در خزیدن و ایندکس کردن

  • فرمای آنلاین: موتورهای جستجو در تکمیل فرمای آنلاین (مثل فرم ورود به صفحه) کارکرد خوبی ندارن. پس، اگه در پشت این صفحات، محتوایی وجود داشته باشه، از دید موتورهای جستجو مخفی می مونه.
  • صفحات تکراری: وب سایتایی که از سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده می کنن، بیشتر نسخه های تکراری از صفحات برابر ایجاد می کنن. این موضوع می تونه واسه موتورهای جستجوگری که به دنبال محتوای جدید هستن، دردسر ساز باشه.
  • بستن موتورهای جستجو: خطاهای موجود در کدهای راهنمای Crawling (فایل robot.txt) می تونه منتهی به بستن کلی موتورهای جستجو شه.
  • ساختار ضعیف لینکا: اگه ساختار لینکدهی تو یه سایت ضعیف باشه و موتور جستجو نتونه خوب اون رو درک کنه، ممکنه نتونه به همه محتوای موجود در سایت برسه. حتی اگه سایت به وسیله رباتا خزیده شه، محتوایی که به اون لینک داده نشده از نظر موتور جستجو کم اهمیت میشه.
  • محتوای غیر متنی: با اینکه موتورهای جستجو، در درک محتوای غیر متنی (محتوای غیر از HTML) ماهرتر شدن، اما هنوزم درک و فهم اینجور محتوایی واسه موتورهای جستجو سخته. محتوای غیر متنی شامل فایلای فلش، تصاویر، عکسا، فایلای ویدئویی و صوتیه.

مشکلات موجود در هماهنگی کوئری با محتوای موجود در سایت

    • واژه های غیر عادی: متنی که دارای کلمات و چینش نامتعارفه، کار مورتوهای جستجو رو مشکل می کنه. مثلا، ممکنه کاربران به جای کلمه یخچال، عبارت خنک کننده مواد غذایی رو جستجو کنن. در اینجور مواردی، موتور جستجوگر در پیدا کردن یافته های مربوط به مشکل روبرو می شه.
    • زبون و پیچیدگیای خاص اون: دو واژه، بلیط و بلیت رو در نظر بگیرین. اگه در املای کلمات شک دارین، بررسی کنین کاربران به چه شکلی این کلمه رو جستجو می کنه. بعد، اون کلمه رو به همون شکلی که جستجو می شه در محتوای خود بذارین.
    • هدف گیری مکانی نامتجانس: منظور از این گزینه هدف قرار دادن نادرست مخاطبان تو یه مکان خاصه. فرض کنین شما در سایت خود محتوایی به زبون فارسی ایجاد می کنین، در حالیکه بیشتر بازدیدکنندگان سایت شما از کشور ژاپن هستن.

کشور ژاپن

  • سیگنالای متنی متفاوت: فرض کنین عنوان پُست وبلاگ شما، بهترین رستورانای تهران است، اما محتوای پُست وبلاگتان در مورد آخرین سفری که به آمریکا داشتین و رستورانای آنجاست. اینجور محتوایی سیگنالای مختلفی رو به موتور جستجو می فرسته .

مطمئن شید که محتوای شما دیده می شه

اجرای نکات فنی واسه پیشرفت سایت و منطبق کردن اون با موتور جستجو، چیزی خیلی با اهمیته، اما بعد از اینکه مراحل اصولی و فنی رو انجام دادین باید محتوای خود رو بازاریابی کنین. موتورهای جستجو فرمولی واسه امتحان کیفیت محتوای شما ندارن. عوضش، فناوری جستجو روی دو ملاک ربط داشتن و اهمیت تکیه می کنه. موتورهای جستجو این دو ملاک رو با دنبال کردن رفتار کاربران اندازه می گیرن. رفتاریایی مانند ورود به سایت، عکس العمل کاربران نسبت به سایت، قرار دادن دیدگاه و لینک دادن به محتوا از اصلی ترین مواردی هستن که به وسیله موتور جستجوگر اندازه گیری می شن. پس تنها تولید محتوای عالی و منتشر کردن اون کافی نیس. شما باید محتوای موجود رو به اشتراک بذارین تا کاربران درباره اون گفتگو کنن.

وجود رقابتی موتورهای جستجو

اگه نگاهی به صفحه یافته ها در موتورهای جستجو زیر بندازید، متوجه میشین که بازاریابی موتورهای جستجو عمری بسیار طولانی داره و تا سالیان سال پیش ما میشه.

به صورت میانگین، در صفحه یافته های موتورهای جستجو ده مکان یا موقعیت هست. صفحاتی که در این جاها قرار می گیرن براساس رتبه، مرتب می شن. هر چقدر موقعیت سایت شما در صفحه یافته های بالاتر باشه، اندازه کلیک بهتری به دست میارین و می تونین بازدید کننده بیشتری جذب کنین. نتایجی که در جایگاه های اول، دوم و سوم قرار می گیرن، ترافیک بیشتری نسبت به بقیه صفحات به دشت می کنن. اصلاً مهم نیس آینده موتورهای جستجو چیجوری تغییر می کنه، چیزی که باید روش زوم بشه اینه که همیشه رقابتی واسه به دست آوردن این موقعیتا و جلب توجه کاربران وجود داره.

سئو همیشه در حال تغییره

وقتی که بازاریابی جستجو، در اواسط دهه ۹۰ میلادی کار خود رو شروع کرد؛ ایندکس دستی محتوا، متا تگ کلمات کلیدی و Keyword Stuffing (استفاده زیادتر از اندازه کلمات کلیدی در متن) چیزی عادی حساب می شد. در سال ۲۰۰۴، قرار دادن لینکای زیاد به همراه انکرتکست، خرید لینک دیدگاه از وبلاگا و ساخت مزارع لینک واسه به دست آوردن ترافیک بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت. در سال ۲۰۱۱، بازاریابی رسانه های اجتماعی و جستجوی عمودی، روشی عادی جهت بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو حساب می شد. موتورهای جستجو در طول چند سال الگوریتمای خود رو تغییر دادن و بیشتر تاکتیکایی که در سال ۲۰۰۴ کار می کرد، امروزه به سئوی سایت آسیب جدی وارد می کنه.

آینده موتورهای جستجو مشخص نیس، اما در دنیای جستجو، تغییر همیشه وجود داره. بخاطر این، بازاریابی جستجو واسه افردی که به دنبال رقابت با بقیه سایتا هستن یه اولویت اصلی حساب می شه. بعضی از افراد ادعا می کنن که سئو واسه همیشه از بین رفته. همونطور که مشاهده کردین این بحث غلطه. وب سایتا واسه گرفتن موقعیت مناسب در موتورهای جستجو رقابت می کنن و آدمایی که علم و مهارت کافی در سئو داشته باشن می تونن رتبه وب سایتشان رو در یافته های جستجو پیشرفت بدن و از فایده هایی مثل ترافیک بیشتر و دیده شدن به وسیله کاربران لذت ببرن.

ایده

شما درباره آینده سئو چه نظری دارین؟ شما با همه نکاتی که در این مقاله به اونا اشاره شده، موافق هستین؟ یا شما جزو اون عده هستین که سئو رو چیزی غیر لازم می دونن؟ خوشحال میشیم نظرات و پیشنهادات خود رو با ما در میان بذارین. هم اینکه، اگه در مورد آموزش سئو سوالی دارین می تونین اون رو از راه دیدگاه ها به کارشناسان نوین منتقل کنین.

منبع: Moz