سئو و بهینه سازی سایت

سئو

کاربران چیجوری از موتورهای جستجوگر استفاده می کنن؟

رامین محمودی

۱۶

۰

۰ ۰۰۰۰

سرفصلای راهنمای کامل سئو و بهینه سازی سایت

اصول مقدماتی سئو

موتورهای جستجو چیجوری عمل میکنن؟

به چه دلیل بازاریابی موتورهای جستجو لازمه؟

طراحی و پیشرفت سایت براساس اصول سئو

تحقیق کلمات کلیدی

چیجوری تجربه کاربری و محتوا بر رتبه سایت تاثیر می گذارن؟

افزایش محبوبیت و تعداد بک لینک ها

وسیله ها و خدمات موتورهای جستجو

باورهای نادرست درباره موتورهای جستجو

فصل ۱۰ – پیگیری و آزمایش موفقیت

 

یکی از مهم ترین عناصر واسه ایجاد روش هدف دار بازاریابی در مورد سئو، فهم و درک افکار مخاطبانه. بعد از اینکه فهمیدین بازار هدف شما به دنبال چه چیزیه، می تونین خواسته های مشتریان خود رو برآورده کنین و اونا رو به عنوان یه مشتری دائمی نگه دارین.

قبلاً بارها در مقالات جور واجور به این نکته اشاره کردیم که باید واسه کاربران خود محتوا تولید کنین، نه موتورهای جستجوگر! معمولاً سه نوع کوئری جستجو وجود دارن که آدما به دنبالشون می گردن:

  • جستجو واسه انجام دادن یه کار، کوئری دوطرفه: من می خوام کاری انجام دهم. این کوئری معمولاً واسه انجام دادن یه فعالیت استفاده میشن. مثلاً می خواین یه بلیط هواپیما بخرین یا به یه آهنگ گوش بدید. به این نوع کوئری Transactional Queries می گن.
  • جستجو واسه دونستن چیزی، کوئری اطلاعاتی: من به اطلاعاتی نیاز دارم. این کوئری در مواردی مثل پیدا کردن نام یه برند یا بهترین رستوران تو یه منطقه استفاده میشن. به این نوع کوئریا، Informational Queries می گن.
  • جستجو واسه رفتن به محلی خاص، کوئری ناوبری: من می خوام به یه مکان خاص در اینترنت بروم. این کوئری معمولاً واسه پیدا کردن یه سایت در اینترنت استفاده میشن. مثلا سایت آپارات یا فیسبوک. به این نوع کوئریا، Navigation Queries می گن.

بعد از اینکه بازدید کننده، کلید واژه مورد نظر خود رو در باکس جستجو وارد می کنه و به سایت مورد نظر می رسه، اون چیزی رو که به دنبالش بود رو پیدا می کنه؟ این اولین و اصلی ترین سوالیه که موتورهای جستجوگر تلاش می کنن هر روز میلیاردها بار به اون جواب بدن. اصلی ترین مسئولیت موتورهای جستجو، نمایش یافته های مربوط به جستجوی کاربرانه. پس از خودتون سوال کنین مشتری هاتون به دنبال چی هستن و مطمئن شید نیازای اونا رو برطرف می کنین.

همه این موارد با کلمات کلیدی که تو یه باکس کوچیک تایپ می شه، شروع می شه.

چگونگی استفاده کاربران از موتورهای جستجوگر، طی این چند سال تغییرات بسیاری کرده، اما اصول اولیه واسه به کار گیری موتورهای جستجو هنوزم مثل گذشته س. بیشتر فرآیندای جستجو، مثل مراحل زیر میشه:

    1. پیدا کردن جواب مناسب، راه حل یا اطلاعات

راه حل

  1. چینش این نیازها تو یه کلمه، جمله یا عبارت که به اون کوئری می گن.
  2. وارد کردن کوئری در موتور جستجوگر
  3. جستجو واسه پیدا کردن جواب مناسب در بین یافته های جستجو
  4. کلیک روی یه نتیجه جستجو
  5. بررسی خلاصه واسه پیدا کردن یه راه حل یا پیدا کردن یه لینک به اون
  6. اگه نتیجه راضی کننده نباشه، کاربر به صفحه یافته های جستجو برمیگرده و لینک دیگری رو مرور می کنه.
  7. ممکنه کاربر جستجوی دیگری رو براساس کوئریای جدید انجام بده.

قدرت واقعی بازاریابی درون گرا در سئو

به چه دلیل باید زمان، انرژی و منابع خود رو روی سئو سرمایه گذاری کنین؟ وقتی که نگاهی به کاربرد موتورهای جستجو میندازین، اطلاعات جالبی رو از تحقیقات زیاد به دست میارید. ما بعضی از تحقیقات و داده های گذشته که در رابطه و مهم هستن رو بررسی کردیم تا بتونیم کاربرد موتورهای جستجو رو بهتر بفهمیم و قدرت سئو رو بهتر درک کنیم.
سرمایه گذاری

تحقیقات انجام شده به وسیله comScore در اکتبر سال ۲۰۱۱ نشون میده گوگل پرچمدار موتورهای جستجوئه:

  • تحقیقات نشون میده در آوریل ۲۰۱۱، ۶۵٫۴% جستجوها در آمریکا به وسیله گوگل انجام شده. این در حالیه که کاربران، ۱۷٫۲% از یاهو و ۱۳٫۴% از مایکروسافت (بینگ) استفاده کردن. البته در دنیای واقعی، اندازه ورود ترافیک از موتور جستجوگر گوگل، بیشتر از این ارقامیه که میبینیم.
  • مردم آمریکا به تنهایی تو یه ماه، ۲۰٫۳ میلیارد جستجو انجام دادن. این وسط سهم گوگل ۱۳٫۴ میلیارد جستجو، یاهو ۳٫۳ میلیارد، مایکروسافت ۲٫۷ میلیارد، Ask Network حدود ۵۱۸ میلیون جستجو و AOL LLC حدود ۲۷۷ میلیون جستجو بوده.
  • کل جستجوهایی که به وسیله گوگل انجام شده برابر ۶۷٫۷% از همه کوئریای جستجوست. این در حالیه که بینگ تنها ۲۶٫۷% از همه جستجوها رو به خود اختصاص داده —> مشاهده تحقیق

تحقیقات Forrester نشون میده از آگوست ۲۰۱۱، میلیاردها دلار خرج بازاریابی آنلاین شده:

دلار

  • هزینه های صرف شده روی بازاریابی آنلاین تا آخر سال ۲۰۱۶، به ۷۷ میلیارد دلار می رسه.
  • این مقدار حدود ۲۶% از بودجه کل تبلیغاته. —> مشاهده تحقیق

 

  • ۷۶% از افراد شرکت کننده در نظرسنجی، از موتورهای جستجو واسه پیدا کردن اطلاعات محلی استفاده کردن. این در حالیه که ۲۴% از اونا از کتابای راهنما استفاده کردن.
  • در سی روز گذشته، ۶۷% از کاربران از موتورهای جستجو واسه پیدا کردن اطلاعات محلی استفاده کردن. ۲۳% جواب دهندگان گفتن که از شبکه های اجتماعی آنلاین به عنوان منبع رسانه محلی استفاده کردن. —> مشاهده تحقیق

در آگوست سال ۲۰۱۱، تحقیقات جدید به وسیله Pew اطلاعات زیر رو رو کرد:

  • تعداد کاربران اینترنتی که واسه کارای روزمره خود از موتورهای جستجو استفاده می کنن کم کم در حال زیاد شدنه. این مقدار به ۵۹% از افراد بالغی که از اینترنت استفاده می کنن، زیاد شده.
  • با این افزایش، تعداد آدمایی که در حال به کار گیری موتورهای جستجو هستن به ۶۱% می رسه. —> مشاهده تحقیق

آمارهای سایت StatCounter Global 5 نشون میده کدوم موتورهای جستجوگر بیشترین ترافیک رو به سایتا ارسال می کنن:

  • گوگل ۹۰٫۶۲% از ترافیک رو به خود اختصاص داده.
  • یاهو ۳٫۷۸% از ترافیک رو به خود اختصاص داده
  • بینگ، سهم ۳٫۷۲% از این ترافیک داره.
  • Ask Jeeves سهم ۰٫۳۶% داره.
  • موتور جستجوی Baidu هم ۰٫۳۵% از ترافیک ارسالی رو به خود اختصاص داده. —> مشاهده تحقیق

مطالعه انجام شده به وسیله Slingshot SEO، نقش اندازه کلیک واسه رتبه های برتر رو نشون میده:

  • لینک اول در یافته های جستجوی گوگل ، حدود ۱۸٫۲% از کل ترافیک حاصل از کلیک رو دریافت می کنه.
  • لینک دوم حدود ۱۰٫۱%، لینک سوم حدود ۷٫۲% و لینک چهارم حدود ۴٫۸% رو به خود اختصاص داده.
  • لینک اول در یافته های بینگ هم حدود ۹٫۶۶% اندازه کلیک داشته.
  • مقدار میانگین کلی اندازه کلیک واسه ۱۰ نتیجه برتر ۵۲٫۳۲ درصد واسه گوگل و ۲۶٫۳۲ درصد واسه بینگ بوده. —> مشاهده تحقیق

همه این داده های تحقیقاتی باحال نشون میده که جستجو در وب و بازاریابی موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخورداره. از داده های بالا میشه یافته های زیر رو به دست آورد:

    • جستجو بسیار، بسیار محبوبه. به کار گیری موتور جستجو در هر سال نزدیک به ۲۰% رشد داشته و امروزه، تموم کاربران اینترنت در آمریکا و میلیاردها نفر در جهان از موتورهای جستجو استفاده می کنن.
    • جستجو می تونه حجم باورنکردنی از فعالیت اقتصادی آنلاین و آفلاین رو به خود اختصاص بده.

اقتصاد

  • به دست آوردن رتبه بالاتر در یافته های موتورهای جستجو واسه دیده شدن سایت، خیلی مهمه.
  • قرار گرفتن در بالاترین نتیجه جستجو، نه فقط مقدار زیادی ترافیک واسه سایتا جفت و جور می کنه، بلکه باعث افزایش اعتماد مشتریان به سایت یا شرکت می شه.

نکته: یادگیری قوانین و قوانین سئو واسه رسیدن به این اهداف لازمه.

نظر شما در این باره چیه؟ دسته بندیای دیگری واسه کوئریای جستجو هست؟ نحوۀ تعامل کاربران با موتورهای جستجو با مطالب موجود در این مقاله فرق داره؟ خوشحال میشیم نظرات و پیشنهادات شما رو در این مورد بدونیم. هم اینکه، درصورتی که در مورد آموزش سئو سوالی دارین می تونین اون رو با ما در میان بذارین.