این روزا خیلیا قید خرید خودروی صفر رو زده ان و به دنبال خرید خودرو کارکرده هستن. اما بازار خودروهای کارکرده خیلی بی خطر نیس و بعید نیس بعد از خرید فهمیده باشین خودرو شما سابقه تصادف داشته.

به نقل از مهر ، تجربه خرید ماشین دست دوم ممکنه واسه بعضی خیلی تجربه باحالی نبوده باشه. مثلا واسه بعضی از افراد پیش آمده که بعد از خرید یه ماشین به عنوان خودروی بی رنگ فهمیده باشن ماشین از چند جا رنگ شده، حتی ممکنه از وسط نیمه شده و از اون بدتر چپ کرده باشه؛ اما وقتی از این موضوع باخبر میشین که دیگه کار از کار گذشته س و شما اگه پشت گوش تون رو دیدید می تونین فروشنده ماشین رو هم ببینین و گیر بندازید. مثل این اتفاقات کم نیستن و سود برنده اصلی اون یه سری از دلالا و سارقانی ان که از این روش حسابی پولای کلان به جیب زده ان و دیگه ضرردیدها نمی تونن اونا رو پیدا کنن. حتی اگه امکان پیدا کردن اونا رو هم داشته باشن زنده کردن پولشون به این سادگیا نیس و باید چندین ماه زمان و هزینه اضافه تر صرف کنن تا مال از دست رفته رو اگه بتونن بر گردونن.

در این گزارش به سراغ دو نفر از خبره هایی که در مورد خرید و فروش ماشینای تصادفی و دست دوم هستن رفتیم. آقای صالح پهلوان کسیه ۱۱ سال می شه در این مورد کار می کنه و بیشتر از ۵ ساله سایتی با عنوان «پارکینگ تصادفات» راه اندازی کرده و در اونجا به صورت آنلاین به کار خرید و فروش اتومبیلای تصادفی مشغوله و گاراژ ماشین هاش در جایی بین محمودآباد و فریدون کنار قرار داره. اون در این سایت عکسایی از بخشای تصادفی ماشین میذاره و بعد از اون تصویری از همون خودرو بعد از تعمیر هم در سایت قرار میده و از این روش مشتری با اطلاع از اینکه اون خودرو قبل از تعمیر چیجوری بوده تصمیم به خرید میگیره. عمو حسین هم ۲۰ سالی می شه در این مورد مشغول به کاره و چند سالیه که کارش رو در محدوده گاراژهای طرشت دنبال می کنه. اون هم با در نظر گرفتن تجربه چندین ساله اش خوب در این مورد کاربلد شده.

راهنمای خودرو دسته دوم تصادفی نخرید

با در نظر گرفتن تجربه های این دو نفر در اول شما رو با روشی که ممکنه در زمان خرید ماشینای دست دوم، تصادفی، بدون رنگ و… کلاه بذارن آشنا می کنیم و در بخش دیگری از این گزارش به شما میگیم در زمان خرید این دسته از ماشینا چه کارایی باید بکنین تا خیالتون راحت باشه در زمان خرید اصلا سرتون کلاه نرفته.

مشتری هایی ماشین تصادفی چه کسائی هستن؟

۱. مشتری هایی اصلی این ماشینا صافکار، نقاش، جلوبندی ساز و مکانیکا هستن. اونا این ماشینای تصادفی رو می خرن و بعد از تعمیر دوباره به خریداران ماشینای دست دوم میفروشن. خریدار ماشینای دست دوم به طور کامل می دونن که ماشین در زمان تصادف چیجوری بوده و کجای ماشین ضربه خورده و اون وقت بعد از تعمیر، قیمتی براساس اندازه خسارتی که به ماشین وارد و موجب اوفت قیمت شده رو محاسبه می کنن و معامله انجام میشه.

۲. دسته دیگه خریدار این ماشینا، اونایی هستن که میخوان ماشین مدل بالا داشته باشن اما پول اون رو ندارن. پس اونا مشتری ماشینای تصادفی مدل بالاند. این مشتریا می تونن ماشینای مدل بالایی که تصادف کردن رو با قیمت پایین تر جفت و جور کنن و با کمی هزینه اون رو دوباره سرپایش کنن. با این کار یه ماشین مدل بالا با قیمت پایین تر دارن و به طور کامل راضی هستن.

۳. نوع دیگه مشتریا هم دلالایی هستن که از راه خرید این نوع ماشینا حسابی سود می کنن. مخصوصا اونایی که باهدف کلاه ورداری وارد می شن. بعضی از دلالا اونقدر در این مورد مهارت دارن که نه فقط می تونن سر خریدار رو کلاه بذارن بلکه می تونن سر فروشنده رو هم خیلی راحت آب خوردن کلاه بذارن.

۴. سارقان، مشتری هایی دیگه این ماشینای تصادفی هستن. اونا با خرید این ماشینا از راه روشای جور واجور سر مشتری هایی بخت برگشته شون رو کلاه می ذارن که به بعضی از روشای سارقان و دلالا در ادامه می پردازیم.

راهنمای خودرو دسته دوم تصادفی نخرید

روشی که از راه اون سرتون کلاه میره

۱. یکی از عادی ترین روشی که دلالا در این مورد بسیار تخصص دارن «مشکی بازی» است. شما در زمان خرید یه خودرو می تونین به مناطقی مانند طرشت، خاک سفید تهرانپارس، چیتگر، اسلام شهر، شهریار، شهرک گلستان و… برید. در زمان خرید شما، یه عده نقش «مشکی باز» دارن و شما رو موقع انتخاب و خرید ماشین دوره و انگار نقش بازی می کنن و می گن ماشین بسیار خوبیه و حتی واسه اون حاضر هستن قیمت بالاتری پرداخت کنن. یعنی انگار طوری جو سازی می کنن که خریدار تصورش بر این میره که ماشین خوبی گیرش اومده. شما می بینین ظاهر ماشین شکیله اما از درون اون که وضع خوبی نداره و تجربه تصادف شدید داشته خبر ندارین. «مشکی باز»ها اینجا وارد می شن و شما براساس جویی که هست حاضر میشین همون قیمتی که خریدار به شما گفته پرداخت کنین. «مشکی باز»ها نقش دیگری که دارن کاری می کنن شما در اون زمان فکر بردن ماشین واسه کارشناسی رو هم از سرتون بیرون کنین.

۲. فروشنده های کلاه بردار ماشین تصادفی روش دیگری که دارن تعویض سریع ماشین مقابل محضره. طوریکه روح خریدار از این تعویض خودرو بی اطلاع می مونه. یعنی اونا ماشین رنگ نشده به شما نشون میدن و وقتی که وارد محضر میشین رنگ شده رو با ماشین رنگ نشده عوض می کنن. حتی با سرعت کامل پلاکا رو هم جا به جا می کنن. شما در محضر از همه جا بی خبر بدون اینکه به شماره شاسی، شماره موتور و … توجه کرده باشین پول رو پرداخت می کنین و در زمان تعویض پلاک می بینین ماشین دوتیکه، نیم به نیم و رنگ داره یا اتاقش عوض شده. در این زمان سند هم باطل می شه چون در قانون جدید ماشینایی که شاسی اش عوض شده باشه، نیمه شده باشه و بدون اطلاع و هماهنگی راهنمایی و رانندگی اتاقش تعویض شده باشه باطل می شن. حتی اگه قیمت ماشین ۲۰۰ میلیون باشه دیگه می شه لاشه و اسقاطی و بدیش اینه در این شرایط شما وقتی می فهمید چه کلاهی سرتون رفته که هیچ کاری هم از دستتون برنمیاد.

۳. یه سری سارقا هستن که به شکل به طور کامل قانونی ماشین تصادفی به طور کامل فشرده شده رو می خرن و دقیقا عین همون ماشین تصادفی اما سالم اش رو سرقت می کنن. در همین زمان از اسناد و مدارک اون ماشین تصادفی در زمان فروش ماشین سالم استفاده کرده و به اصطلاح دو تا یکی می کنن و خریدار در زمان تعویض پلاک میفهمه که ماشین سرقتیه. اما دیگه نمی تونه اون دزد رو پیدا کنه.

راهنمای خودرو دسته دوم تصادفی نخرید

روشی که موجب می شه سرتون کلاه نره

۱. اگه هیچ تخصصی در مورد خرید ماشین دسته دوم ندارین هیچ وقت به تنهایی سراغ خرید نرید و حتما با یه کار بلدِ ماشین دسته دوم این کار رو بکنین. کار بلد در این مورد هم تنها صافکارها و نقاشا هستن. حتی مکانیکا و جلوبندی سازا هم نمی تونن در این مورد به شما کمکی کنن. این دو قشر خوب می تونن تشخیص بدن کجای ماشین نیم به نیم شده، کجایش رنگ شده، از کجا برش خورده و…

۲. اگه کسی به عنوان صافکار یا نقاش سراغ ندارین الان مراکزی به عنوان کارشناسی رنگ هست که حتما قبل از خرید می تونین ماشین رو به اونجا ببرین. این کار رو قبل از ثبت سند و پرداخت پول انجام بدین و این موضوع رو پشت گوش نیندازند. یکی از نقشای «مشکی باز»ها همینه که شما رو از رفتن به کارشناسی باز می دارن. پس حسابی مراقب باشین.

۳. در زمان خرید اصلا به «مشکی باز»ها و کسائی که دوره تون می کنن توجه نکنین و شش دانگ حواستون رو روی ماشینی قرار بدین که می خواین اون رو جفت و جور کنین. بدیش اینه به دلیل زیاد شدن دلالا، مشکی بازه ها و سارقان؛ کار خرید و فروش ماشینای دست دوم خیلی سخت شده.

۴. ماشین باید در اداره راهنمایی کارشناسی شه که مبلغی در اونجا جهت کارشناسی می گیرن و به شما خواهند گفت خودروی مورد توجه شما چه نقطه ضعفایی داره و اگه شاسی اون عوض شده باشه یا هر تغییر دیگری در اون اتفاق افتاده که برخلاف قوانینه در اونجا به طور حتم مشخص خواهدشد. این رو بدونین که عوض کردن اتاق ماشین حتما باید با هماهنگی راهنمایی و رانندگی و نامه از شرکت سازنده خودرو باشه پس حتما به این نکته توجه کنین.

۵. وقتی که می خواین ماشین رو به اسم بیرنگ بخرین از فروشنده بخواین که حتما این موضوع در قولنامه ذکرشود. به هر حال کار از محکم کاری عیب نمی کنه. از طرف دیگه در این زمان بهترین روش اون هستش که قولنامه سه برگی باشه. یه برگ واسه خریدار، یه برگ واسه فروشنده و یه برگ هم به اداره آگاهی.

راهنمای خودرو دسته دوم تصادفی نخرید

۶. معمولا خریدارها وقتی میفهمن سرشون کلاه رفته که در تعویض پلاک هستن. بهترین کار اینه که در این زمان خریدار و فروشنده با هم وارد شماره گذاری و بعد از شماره گذاری و تعویض پلاک وجه پرداخت شه. در این صورته که در زمان حضور در محضر خیالتون راحت هستش که ماشین خریداری شده همون ماشینیه که انتخاب کردین.

۷. بدیش اینه کسائی سرشون کلاه می رن که در تلاش هستن با قیمتی کمتر یه خودروی دست دوم بخرن. در این شرایط اونا وقتی می بینه که یه خودور قیمت کمی داره یا تحت تاثیر جو مشکی بازی قرار میگیره سریع وارد معامله و خرید می شن و بدون توجه به نکاتی که در بالا به اون گفته شد پول پرداخت می کنن. همین اتفاق هم باعث می شه سرمایه شون به باد بره و دلالا خیلی راحت از اینجور ویژگی سوء استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی می گیرن. پس لطفا موقع خرید صبور باشین و نکات ایمنی جهت جلوی گیری از کلاه ورداری رو رعایت کنین.

ایمن ترین خودروهای ارزون قیمت جهان

بهترین خودروهای سنتی تاریخ

noindex خبرگزاری مهر