کارخانه های خودروسازی سالیان زیادی تلاش می کردن تا خودرویی بسازن که بتونه سقف موسوم به ۱۰۰ mpg رو بشکنه: خودرویی که میتونه ۱۰۰ مایل رو فقط با یه گالن سوخت یا برابر متریک اون، ۱۰۰ کیلومتر رو با کمتر از ۲.۵ لیتر بپیماید. رسیدن به اینجور نقطه ای به معنی سه چیزه: کاهش وزن خودرو، بیشنه کردن آیرودینامیک و بهبود بهره وری مصرف سوخت.

در سال ۱۹۹۹ / ۱۳۷۸، مهندسان فولکس واگن با ساخت مدل Lupo 3L به این نقطه نزدیک شدن؛ خودرویی ۳ سیلندر که مصرف سوخت اون تنها ۳ لیتر گازوئیل به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بود. اما مسئولان فولکس واگن که راضی نشده بودن، از مهندس برجسته صنعت خودروسازی، اولریچ هاکنبرگ که سابقه کار واسه بنتلی و بوگاتی رو در کارنامه خود داشت، درخواست کردن تا سقف ۱۰۰ mpg رو بشکنه. حالا هاکنبرگ و گروهش نه فقط موفق شده ان این سقف رو بشکنن، بلکه نتیجه ای بسیار چشمگیرتر و خارق العاده به دست آورده ان: خودروی XL1 جدید تونسته در آزمایش ها  رکورد ۲۶۱ mpg  برابر ۰.۹ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر رو بزاره.

گروه طراحی تقریبا تموم قسمت های خودرو رو از صفر طراحی کرد. واسه کاهش وزن و افزایش قدرت، اونا بعضی از بخش های فولادی مانند شاسی رو با فیبر کربن جانشین کردن. واسه کاهش نیروی پسا، آیینه های بغل رو حذف کردن و بدنه ای بسیار صاف و کم زاویه ای طراحی کردن. با داشتن خودرویی سبک تر و لغزنده تر، موتور گازوئیلی ۲ سیلندر ۸۳۰ سی سی خودرو در کنار موتور الکتریکی ۲۰ کیلواتی میتونه فقط با به کار گیری یه دبه گازوئیل ۲۰ لیتری، خودرو رو بیشتر از ۱۶۰۰ کیلومتر به پیش حرکت بده.

مسئولان VW می خوان تعداد محدودی از این خودرو رو واسه فروش در اروپا تولید کنن. به دلیل قوانین ایمنی آمریکا، واردات XL1 به این کشور کمی دردسر داره؛ اما هاکنبرگ عقیده داره که بازدهی افسانه ای موتور XL1 راه ورود این خودرو رو به بازار آمریکا تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیست باز می کنه.

فولکس واگن XL1

  • مصرف سوخت: ۰.۹ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر (۲۶۱ mpg)

  • وزن: ۷۸۷ کیلوگرم

  • توان موتور: ۴۷ اسب بخار موتور گازوئیلی، ۲۷ اسب بخار موتور الکتریکی

  • بیشترین حد سرعت: ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *