آزمایش فنی میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی ۲۰۱۷

فروش بالا و کاربردی بودن خودروهای شاس بلند دلیل شده تا بعضی سازندگان این جور خودروا به سمت عرضه مدلای هیبریدی از اس یو ویا هم روی بیارن. اما در این بازار رو به رشد اینطور که آمار به نظر می رسه میتسوبیشی اوتلندر PHEV یکی از پیشگامان و محبوب ترین خودروها هستش.

شاید این اندازه محبوبیت واسه یه خودروی پلاگین هیبریدی کمی نامعمول به نظر برسه اما اوتلندر پلاگین هیبرید در بازار اروپا موفقیت بالایی رو تجربه کرده و حالا می خوایم تست رانندگی رو که سایت مشهور کار ادوایس استرالیا از این خودرو منتشر کرده رو با هم مرور کنیم.

در بازار استرالیا درخواست واسه این خودرو بسیار بالاست طوری که هرساله حدود ۸۰۰ دستگاه از اون به فروش میره و به گفته مدیر میتسوبیشی استرالیا، این خودروساز از سال ۲۰۱۴ تا کنون موفق به فروش ۱۶۵۰ دستگاه از این خودرو شده.

هم اینکه این خودرو در بازار جهانی تونسته به فروش ۱۱۸ هزار دستگاهی دست پیدا کنه و به تنهایی ۱۵ درصد بازار کل پلاگین هیبریدهای جهان رو به خود اختصاص داده.

هرچند پلاگین هیبرید بودن این خودرو مهمترین فرق اون با بقیه خودروهای اس یو ویه اما اوتلندر PHEV نکات دیگری هم داره که پرداختن به اونا خالی از لطف نیس.

این خودرو پرفروش ترین اس یو ایشون پلاگین هیبرید در دنیاس و سیستم چهارچرخ محرک اونم برگرفته از سیستم چهارچرخ محرک میتسوبیشی لنسر EVOه و در ساخت اون از تجربه چند دهه ای که در میتسوبیشی پاجرو به دست اومده استفاده شده.

از طرفی دیگه به کار گیری پلتفرم اس یو ایشون در این خودرو هم اقدامی هوشمندانه از طرف میتسوبیشی بوده چون بازار خودروهای شاسی بلند این روزا در استرالیا و بقیه نقاط جهان بسیار داغه و مشتریان تمایل زیادی به خرید این کلاس از خودروها دارن و این همون دلیلیه که میتسوبیشی عزمشو جزم کرد خودروی پلاگین هیبرید خود رو در کلاس شاسی بلندها تولید کنه.

ضمن اینکه این پلتفرم بستر مناسبی واسه نشون دادن تکنولوژیای جدید رو در اختیار مهندسان میتسوبیشی قرار میده.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV دارای سه نوع حالت رانندگیه که در ادامه به اونا می پردازیم که همه اونا دارای بهره وری خیلی بالایی هستن. این حالتا شامل حالت تموم برقی EV، حالت هیبرید و حالت هیبرید موازی هستن.

در حالت تموم برقی که با نام EV شناخته می شه خودرو فقط با تکیه به موتور برقی خود حرکت می کنه و موتور بنزینی در صورت اتمام باتریا تنها نقش ژنراتور رو داره که در اینجور صورتی مصرف سوخت خودرو فقط به اندازه ۱.۷ لیتر در هر صد کیلومتر اول میشه.

این اندازه مصرف سوخت در نسل قبلی اوتلندر هیبریدی ۱.۹ لیتر بود که همونطور که مشاهده می کنین حتی در حالت تموم برقی هم مصرف سوخت این خودرو در مقایسه با قبل کم شده.

در حالت هیبرید و موقع رانندگی در اتوبان هم مصرف سوخت واقعی عددی بین ۵.۷ لیتر الی ۶ لیتره و انگار رسیدن به عددی کمتر از این ممکن نباشه مگه اینکه از حالت EV استفاده کنین.

میتسوبیشی اعلام کرده که به کار گیری حالت EV فقط در صورتی شدنیه که سرعت خودرو از ۵۴ کیلومتر بر ساعت تجاوز نکنه. شعاع حرکتی خودرو در این حالت هم چیزی حدود ۳۵ الی ۴۰ کیلومتره.

پس از طی این فاصله، موتور بنزینی وارد مدر می شه و به دلیل شارژ باتری، همونطوری که گفته شد، مصرف سوختی در حدود ۱٫۷ لیتر رو بوجود می آورد.

به لطف به کار گیری سیستم شارژر سریع امکان شارژ کردن ۸۰ درصد ظرفیت باتریا در عرض ۲۵ دقیقه رفاهم شده. هم اینکه امکان شارژ کردن باتریا در بین حرکت هم هست که یا از راه موتور درون سوز انجام می شه و یا به کمک سیستم بازیابی نیروی ترمز. این بدون معناست که اگه راه رفت و برگشت روزانه شما از منزل به محل کار حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر باشه شما می تونین بدون مصرف کردن هیچ سوختی هر روز با خودروی خود و فقط با کمک نیروی برق رفت و اومد کنین.

میتسوبیشی اعلام کرده که کل قدرت موتورهای الکتریکی اوتلندر هیبریدی برابر ۱۶۰ اسب بخاره که از این مقدار، موتور وصل به محور جلویی ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور و موتور وصل به محور عقب هم ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتون متر گشتاور رو تولید می کنن.

موتور بنزینی هم همون موتور ۲ لیتری چهار سیلندر مورد استفاده در نسل قبلیه و در این نسل هم بدون تغییر باقی مونده. این موتور می تونه ۱۱۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتون متر گشتاور رو تولید کنه. از اونجا که موتور بنزینی بیشتر در نقش ژنراتور اجرای نقش می کنه و با احتمال خیلی کم نیرویی رو به چرخا انتقال میده، میتسوبیشی از تجمیع ارقام مربوط به قدرت هر سه موتور دوری کرده.

این درحالیست که بقیه خودروسازان معمولا کل قدرت موتورهای بنزینی و دیزلی رو به عنوان بیشترین حد قدرت تولیدی خودرو به مصرف کنندگان اعلام می کنن.

تغییر وضعیت بین حالتای رانندگی هم در این خودرو به شکلی بسیار آروم و نامحسوس صورت میگیره و روشن و خاموش شدن موتور بنزینی رو هم موقع رانندگی نمیفهمید چون کارکرد اون بسیار نرم و بدون تنشه.

باک بنزین این خودرو هم ۴۵ لیتر ظرفیت داره و این بدون معناست که با در نظر گرفتن مصرف سوخت بسیار مناسب، شعاع حرکتی اون به طور کامل قابل رقابت با بقیه شاسی بلندهای دیگه در این کلاسه و هیچ نگرانی از واسه شعاع حرکتی اوتلندر پلاگین هیبرید وجود نداره.

این خودرو در دو تیپ LS و Exceed به بازار عرضه می شه که اولی ۵۰ هزار دلار و دومی ۵۵ هزار دلار قیمت دارن. در حالی که قیمت این خودرو در مقایسه با قبل زیاد شده اما در کنار اون میتسوبیشی لیست لوازم استاندارد این خودرو رو هم زیاد کرده طوری که اگه قیمت نسخه PHEV رو با نسخه معمولی این خودرو قیاس کنین خواهید دریافت که ارزش در برابر بهای پرداختی مدل هیبریدی بیشتر از نسخه عادیست.

یه نکته ای هم در مورد ظاهر اوتلندر هیبریدی هست و اون طراحی بسیار زیبای نمای جلویی خودروه. جلوپنجره این خودرو ترکیبی از قطعات کرومی و مشکی با زوایای تیزه و که نمای بسیار خشن و زیبایی رو ایجاد کردن و در عین حال ظاهری به طور کامل عادی و نرمال دارن و مثل خیلی از خودروهای هیبریدی و برقی موجود در بازار قیافه این خودرو نامعمول و عجیب نیس.

هر دو تیپ این خودرو دارای چراغای اصلی LED، چراغای مه شکن LED  و چراغای روشنایی در روز یا DRLایی از نوع LED هستن. به کار گیری لامپای LED در این خودرو محدود به بخش جلو نیس و چراغای عقب هم به طور کامل از نوع LED هستن. طراحی سپر عقب اوتلندر هیبریدی هم به طور کامل جدید و کمی متفاوت با نمونه استاندارده.

متریال استفاده شده در کابین اوتلندر از بهترین نوع به نظر می رسه و سیستم سرگرمی و رسانه ای خودرو هم با اپل کارپلی و اندروید اتو همخوانی داره.

این خودرو موفق شده که از موسسه ANCAP پنج ستاره ایمنی رو دریافت کنه و شرکت سازنده هم گارانتی ۵ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری رو به مشتریان ارائه میده.

صندلیای این خودرو هم بهینه سازی شدن و حالا در پشت فرمون اوتلندر راحتی بیشتری رو میشه تجربه کرد ضمن اینکه صندلیای جدید حفاظت بهتری رو هم از بدن به عمل میارن.

فضای کابین اوتلندر هم در این نسل کلا جادار، راحت و لوکسه و این خود یکی از دلایلیه که خریداران رو به خرید این خودرو تشویق می کنه.

از نظر عایق بندی کابین، اوتلندر نمره خوبی رو دریافت می کنه و در سرعت ۱۰۰ کیلوتر بر ساعت تنها صدای تایرها اونم به اندازه جزیی به داخل کابین نفوذ می کنن.

واسه حفظ سکوت و آرامش کابین این خودرو از شیشه های جدید و نازک تر، مواد عایق صوتی، خطوط آیرودینامیک روی بدنه و بعضی تغییرات آیرودینامیکی دیگه استفاده شده و سازنده تلاش کرده تا داخل کابین خودرو تا جایی که امکان داره ساکت باشه.

مدل هیبریدی اوتلندر مثل نسل قبلی فقط به صورت ۵ نفره عرضه می شه و خبری از نسخه ۷ نفره نیس اما عوضش خریداران این خودرو فضای جاداری رو به همراه یه صندوق بار بسیار بزرگ واسه ۵ نفر در اختیار دارن.

حتی وقتی که یه شخص قد بلند روی صندلی جلو نشسته باشه بازم سرنشینان عقبی فضایی مناسبی در اختیار دارن. در داخل درها و کنسول هم فضاهایی واسه قرار دادن اشیا تعبیه شده و خروجی برق هم واسه شارژ گجتای الکترونیکی هست هرچند در کنار اهرم تعویض دنده هیچ پورت USB تعبیه نشده و واسه شارژ کردن گوشی باید از پورت موجود در کنسول زیر دستی استفاده کنین.

موقع رانندگی با این خودرو اولین چیزی که متوجه اون شدیم این بود که عکس العمل پدال گاز در مقایسه با نسل قبلی بسیار بهتر و سریع تر شده.

از نظر تواناییای حرکتی هم مدل هیبریدی PHEV خودرویی سریعتر از مدل غیر هیبریدیه. در این خودرو دو عدد موتور الکتریکی وجود دارن که یکی روی محور جلو و دیگه روی محور عقب نصب شدن که اینطوری اوتلندر PHEV رو تبدیل به خودرویی چهارچرخ محرک کردن.

با اینحال سیستم چهارچرخ محرک دیگه نگرانی هم از نظر پایداری خودرو در مسیرهای لغزنده هم دارین.

میتسوبیشی در زیر پوسته این خودرو تغییرات زیادی اعمال کرده طوری که با به کار گیری یه سیستم تعلیق جدید در محور جلو تماشاگر بهبود قابل توجه هندلینگ هستیم. فنرهای عقب، رول بارها و کمک فنرها هم همه تغییر کردن و با نمونه های کارآمدتری تعویض شدن.

تموم این تغییرات دست به دست هم دادن تا اوتلندر PHEV سواری نرم و رضایت بخشی داشته باشه. البته اگه خودرو رو در راه پیچا تحت فشار بذارین حس می کنین که وزن خودرو از سمتی به سمت دیگه منتقل می شه اما یادتون نره که با یه کراس اوور طرف هستین نه با یه خودروی اسپرت.

در مسیرای خاکی هم هرچند صدای ورودی به کابین کمی زیاد میشه اما بازم ناراحت کننده نیس.

در کل باید گفت که اوتلندر PHEV خودرویی بالاتر از انتظار و بسیار کارآمده به خصوص اینکه اگه قصد به کار گیری اون به مدت طولانی داشته باشین، قیمت بیشتر این مدل در مقایسه با مدل هیبریدی کم کم و به دلیل صرفه جویی در هزینه نگهداری و مصرف سوخت ظرف مدت تقریبا کوتاهی جبران می شه.

نکات مثبت

  • کیفیت سواری خوب در مسیرهای ناهموار و خارج از جاده ای، کیفیت خوب کابین در مقایسه با قیمت، کارکرد خوب سیستم انتقال قدرت

نکات منفی

  • نیاز به عکس العمل تند و تیز تر واسه رانندگی داخل شهر، فرق کم قیمت با نسخه های غیر هیبرید، نبود ارائه در نسخه های هفت سرنشینه

 

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *