رستگاری در بزرگراه توکیو؛ پیش نمایش بازی Gran Turismo Sport

گیمرهای علاقه مند به سبک رانندگی، دنیای متفاوتی دارن. بیشتر گیمرها در تخیل پیشرفت دهندگان غرق می شن و خودشون رو تسلیم دنیای ساخته و پرداخته اونا می کنن؛ سوار اژدها می شن، با قدرت جادویی گروهی از ترولا رو به آتیش میکشن، آر پی جی دستشون می گیرن و تانکا رو نابود می کنن، در دنیای تاریک و پساآخرالزمانی واسه زنده موندن تلاش می کنن یا حتی فقط با کمی لوازم به دنبال گنجای نفرین شده می رن.

اما طرفداران عناوین اتومبیل رانی معیارهای دیگری دارن. اونا بهتر می دونن به صدای غرش لامبورگینی توجه کنن، در بزرگ راه ها با سرعت بیشتر از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت ماشینای بوگاتی رو به رقابت بکشن. اینکه ماشین مورد علاقه شون چقدر با واقعیت یکی بودن داره مهمه و حتی کوچیک ترین جزئیات درباره صداگذاری تک تک المانای بازی به اهمیت بالایی می رسه.

به اجرا قوانین فیزیک در بازیا باور ندارین؟ پیشرفت دهندگان بازیای ریسینگ یا رانندگی (خصوصاً عناوین مثل سازی) دقیقاً خلاف شما فکر می کنن. مهم ترین چیز اجرا قوانین درست فیزیکه.

تموم این مقدمه ها توجیهی بر این بود که نویسنده بازی با وجود تجربه کم در مورد بازیای ریسینگ، تصمیم به نوشتن پیش نمایش یکی از بزرگ ترین بازیای این سبک کرده و بگه می تونه دنیای اونا رو درک کنه.

حالا خوبیش اینه تلاشا بدون نتیجه نبود؛ سبک ریسینگ با وجود تفاوتای زیاد با بقیه سبکا همون دو عنصر مهم «لذت» و «سرگرمی» رو باید داشته باشه. سبک رانندگی آرکید مثل سری نید فور اسپید واسه غالب بازیکنا گزینه مناسبی واسه لذت بردنه، در حالی که علاقه مندان به «مثل ساز» رانندگی باید نیاز خود رو با عناوینی چون سری فورتزا و گرن توریسمو برطرف کنن.

گرن توریسمو، نام بزرگی در دنیای بازیای ویدیوییه. شاید بازیکنای امروزی خیلی با این اسم آشنایی نداشته باشن، اما وقتی این برند بر کنسولا فرمانروایی می کرد و جلو رفتن سبک رانندگی بود. الان، سری بازی فورتزا که انحصاری پلتفرمای مایکروسافته سلطان بی چون و چرای مثل ساز رانندگیه.

شرکت مایکروسافت و استودیو ترن ۱۰ تونستن با عرضه نسخه های متداوم چه سری فورتزا موتوراسپرت و چه سری آرکید فورتزا هرایزن، نام خود رو به عنوان پیشرو سبک رانندگی ثبت کنن. در اون طرف دنیا، سونی و استودیو پولی فونی دیجیتال از این غافله عقب موندن.

نسخه پنجم و ششم در نسل قبل، شاید عناوین خیلی خوبی بودن اما تموم انتظارات طرفداران رو برآورده نکردن و کمبودها و اشکالات جور واجور، تجربه بازیکن رو خراب می کرد. به دلیل کیفیت نه خیلی بالا و نبود عرضه متداوم بازی گرن توریسمو، موجب شد تا برند اکس باکس از پلی استیشن در مورد عناوین رانندگی مثل سازی جلو زد.

با شروع نسل جدید، مایکروسافت دو نسخه از سری هرایزن و سه نسخه از سری فورتزا موتوراسپرت وارد بازار کرده و هرکدوم بهترین بودن. آخرین نسخه از سری مثل سازی موتوراسپرت تونست به امتیاز بسیار خوب ۸۸ دست پیدا کنه.

نکته بسیار باحال اینه که از شروع نسل جدید تا حالا، هیچ نسخه ای از سری گرن توریسمو پیشرفت داده نشده! از عرضه نسخه ششم چهار سال گذشت و خبری از یه انحصاری مثل سازی رانندگی از طرف شرکت سونی نیومد تا اینکه از نسخه گرن توریسمو اسپرت دو سال پیش در نمایشگاه پاریس رونمایی شد.

پسوند «اسپرت» به جای شماره هفت، معنیش این نیس که با نسخه مقدمه یا فرعی طرف هستیم. کازونوری یامائوچی، خالق سری گرن توریسمو و رئیس استودیو پولی فونی دیجیتال، تاکید کرد که محتوای موجود در این نسخه هم تراز با نسخه های اصلیه.

با این وجود، برخلاف نسخه های قبلی، تغییر آب و هوایی پویا و چرخه شب و روز در بازی وجود نداره. قبل از هر مسابقه می تونین هر دوی اونا رو خودتون مشخص کنین اما خبری از تغییر پویا نیس.

جز همین مورد، میشه گفت که همه عناصر بازی حال و هوای نسل جدید رو داره. سازندگان توضیح دادن که ساختار کنسول پلی استیشن ۴ و قدرتی که در اختیار ما قرار میده، ساخت یه اثر باکیفیت رو برامون آسون تر کرده. به نظر اونا برنامه نویسی واسه پلی استیشن ۴، برخلاف پلی استیشن ۳، بسیار آسون تره و اونا بهتر می تونن ایده های خود رو اجرا کنن.

بخش رالی و رانندگی در جاده های خاکی هم در بازی هست. طرفداران دریفتای عجیب غریب خوشحال باشین!

بازی سه بخش آرکید، اسپرت و کمپین داره. در قسمت آرکید، می تونین با دوستای خود یا با هوش مصنوعی به رانندگی بپردازید و مسابقه کنین. در بخش اسپرت، همون بخش رقابتی بازیه که باید مهارت خود رو نشون بدین.

به دلیل کیفیت نه خیلی بالا و نبود عرضه متداوم بازی گرن توریسمو، برند اکس باکس از پلی استیشن در مورد عناوین رانندگی مثل سازی جلو زد.

بخش کمپین یا تک نفره، برخلاف نسخه های قبلی، یه سری ماموریتا رو براتون تدارک می بینه تا بتونین مهارتای رانندگی خود رو تقویت کنین. شاید واسه خیلی از طرفداران حذف شدن بخش تک نفره یعنی شرکت در مسابقات با ماشینای جور واجور، بخش اعظمی از لذت گرن توریسمو رو تشکیل می داد. حالا باید ماموریتایی مثل رفتن از نقطه الف تا ب  در مدت زمان مشخص رو انجام بدین و یه سری نکات ریز رانندگی رو آموزش ببینین.

البته نباید این موضوع رو یه نکته به طور کاملً منفی درنظر گرفت. با گسترش اینترنت و در دسترس بودن سرعت مناسب، اینجور عناوینی تلاش می کنن به تجربه چند نفره گرایش پیدا کنن. گرن توریسمو اسپرت بیشتر روی «هنر رانندگی» تمرکز می کنه تا ارائه یه تجربه مجازی تک نفره به عنوان یه راننده حرفه ای. پشتیبانی فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی یعنی FIA از بازی گرن توریسمو اسپرت، خود گواهی بر این مسئله س.

مود عکس ورداری Scrape، به شما این امکان رو میده تا تصاویر زیبایی از بازی بگیرین؛ خیلی از عناصر از جمله موقعیت ماشین هم توانایی شخصی سازی دارن.

دو مسابقه قهرمانی به صورت هرساله در بازی گرن توریسمو اسپرت برگذار می شه که یکی از اونا رقابت بین کشورها و دیگری میان نمایندگان کمپانیای سازنده اتومبیله. خود بازی گرن توریسمو اسپرت و تموم پیستای اتومبیل رانی بازی برابر استانداردهای فدراسیونه و علاوه بر مدیریت مسابقات، به برنده هر مسابقه جایزه نفیسی در مراسم هرساله کشور پاریس میدن.

۱۷۷ ماشین و ۲۸ پیست از ۱۹ مکان جور واجور، محتوای بازی گرن توریسمو اسپرت رو تشکیل میده. در نگاه اول و در مقایسه با تعداد ماشینای نسخه هفتم سری فورتزا موتوراسپرت (بیشتر از ۷۰۰ عدد)، ارقام بسیار ناامیدکننده به نظر میان، اما بهتره قبل از قضاوت به دو نکته توجه شه: نسخه پنجم و ششم بیشتر از «هزار» ماشین دراختیار داشت اما فقط تعداد محدودی جزئیات مناسب داشته و خیلی از ماشینا هم همون مدلای نسخه چهارم بودن.

مورد دوم، جزئیات فوق العاده بالای ماشینا در نسخه اسپرت و توانایی شخصی سازی گسترده ایه که در اختیار بازیکنان قرار داده شده. از بدنه داخلی ماشین گرفته تا رنگ بندی ماشین و داشتن لوگوها و برنده ها روی اون، همه چیز توانایی شخصی سازی دارن و باید گفت سازندگان در مدل سازی ماشینا سنگ تموم گذاشته ان.

با اعلام پشتیبانی بازی گرن توریسمو اسپرت از هدست واقعیت مجازی شرکت سونی، جنب و جوش خاصی در طرفداران ایجاد نشد. فقط بخش کوچیکی از بازی به واقعیت مجازی اختصاص داده شده و جزئیات اون به صورت دقیق مشخص نیس. البته آقای یامائوچی هماهنگی بین هدست و بازی رو «طبیعی و قابل قبول» تعریف کرد.

نه فقط مدل سازی ماشینا، بلکه همه چیز در گرن توریسمو اسپرت فوق العاده طراحی شده. بافت ماشینا، جزئیات در ساختار اونا، طراحی پیستا، رنگ بندی محیط و جزئیات دور و بر جاده همه و همه در سطح بالایی هستن و گرافیک واقع گرایانه فورتزا موتوراسپرت ۷ رو به رقابت میکشه.

گرن توریسمو اسپرت بیشتر روی «هنر رانندگی» تمرکز می کنه تا ارائه یه تجربه مجازی تک نفره به عنوان یه راننده حرفه ای.

در مورد تکنیکی هم ارائه بازی با رزولوشن ۴K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه، نشون میده با وجود فرق قدرت بین دو کنسول پلی استیشن ۴ پرو و اکس باکس وان اکس، گرن توریسمو اسپرت از غافله عقب نخواد موند و تموم تلاشش رو می کنه تا بهترین تجربه واقع گرایانه رو به بازیکنان ارائه دهد.

توانایی HDR یا High Dynamic Range به صورت بهتر شده در بازی دید شده و وسعت رنگا به حدی جلو رفته تا هر رنگ قابل تشخیص به وسیله چشم آدم، در گرن توریسمو اسپورت قابل مشاهده باشه. پیشرفت دهندگان اعلام کردن که واسه تجربه عالی بازی حتماً احتیاجی به تلویزیون ۴K با توانایی پشتیبانی از HDR نیس و گرن توریسمو اسپرت روی تلویزیونای معمولی تر هم یه تجربه فوق العاده به شما ارائه میده.

یه سری مدلای مفهومی و غیر واقعی هم در بازی هست که می تونین با اونا رانندگی کنین.

شاید تنها نکته ای که کمی آزاده دهنده باشه، به کار گیری موتور فیزیک نسخه ششم این سریه که واسه نسل قبل طراحی شده که با امید به اینکه برنامه نویسان روی این موضوع کوتاهی نکنن و یه بازی فوق العاده قشنگتر با فیزیک نسل قبلی تحویل طرفداران ندن.

سازندگان واسه ارائه یه تجربه واقعی یه انجین مثل سازی صدا واسه گرن توریسمو اسپرت طراحی کردن که تموم صداهای درون ماشین رو دید می کنه؛ از صدای موتور ماشین گرفته تا انتقال قدرت (مربوط به بخش جعبه دنده)، اگزوز، جاده و حتی صدای باد به بهترین شکل مثل سازی شده تا هنگام رانندگی با ماشین، به طور کاملً درون اتمسفر بازی قرار بگیرین.

برگشت برند پورشه خبر بسیار خوبی واسه طرفداران بود. بعد از دست دادن لیسانس برند پورشه از طرف شرکت الکترونیک آرتز، حالا ماشینای پورشه هم در سری گرند توریسمو هست.

در آخر باید گفت که تموم چیزی که از گرن توریسمو اسپرت منتشر شده، اعلام می کنه که با یه مثل سازی به طور کاملً استاندارد طرف هستین که تموم مشکلات نسخه های قبلی رو برطرف کرده. به نظر نویسنده، گرن توریسمو اسپرت احتیاجی نداره یه نسخه انقلابی باشه.

همونطور که خوندین، هیچ عنصر انقلابی در بازی دیده نمی شه تا طرفداران رو به وجد آورد. همینکه طرفداران دوباره به گرن توریسمو روی خوش نشون بدن، کنسول پلی استیشن ۴ دارای یه انحصاری قابل قبول دیگه شه و از همه مهم تر، اعتبار از دست رفته و فراموش شده این سری برگرده واسه شرکت سونی و استودیو پولی فونی کافیه.

گرن توریسمو اسپرت شاید بهونه ای واسه عرضه نسخه های بهتر و باکیفیت تر باشه. تا مدت کوتاهی دیگه بازی عرضه می شه و به تموم سوالامون جواب میده. پس باید منتظر موند.

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *