مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [۲۴ الی ۳۰ آبان]

دنیای بازیای ویدیویی گستردگی خاص خود رو داره و کمتر پیش اومده که در سایت ما بتونیم از گوشه به گوشه این دنیای خوش رنگ و جذاب واسه تون بگیم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانسا و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به شکلی متفاوت، دنیای بازی رو در می نوردیم.

از گوشه کنار این صنعت جذاب اخبار متنوعی هر روز می شنویم که شاید کمتر فرصتی پیش بیاد در مورد اونا صحبت کنیم. شرکتای بزرگ و کوچیک، آدمایی رو تحت اختیار می گیرن، بازیایی تایید می شن و جنجالای خبری اتفاق می افته. شایعات هر روز در گوشا زمزمه می شه و بعضی به حقیقت می رسه در حالی که بسیاری دیگه کذب محض هستن.

پست مورد نظر، به آمار فروش و گزارشای مالی شرکتا می پردازه و نیم نگاهی بر روش مدیریت کمپانیا در صنعت پر زرق و برق بازیای ویدیویی داره. اگه می خواین بیشتر با گوشه و کنار دنیای رنگارنگ ما گیمرها آشنا شید، بسته جمع بندی هفته رو تقدیم تون می کنیم.

نینتندو، مایکروسافت و سونی با کنسولای شون تنها سوژهای خبری ما نیستن. به دنیای بازی سازان جداگونه سفر می کنیم و از استودیوهای کوچیک شون هم اخباری به اطلاع تون می رسانیم. بازیای موبایل هم در انحصار هفت سنگ و پستای روزانه نیستن. اگه به دنبال تریلر بازی محبوب تون هستین، شاید در این پست اونا رو پیدا کنین و اگه می خواین بدونین چه بازیایی در هفته پیش رو منتشر می شن، ما به شما میگیم.

در جمع بندی اخبار دنیای بازی، هر هفته مروری بر اخبار مهم صنعت ویدیوگیم در شرق و غرب داریم. البته، مثل گذشته اخبار مهم رو خیلی سریع به اطلاع تون می رسونیم اما به هر حال یه جمع بندی کلی از هفته ای که گذشت می تونه کامل باشه.

در ادامه با سایت ما و جمع بندی هفته همراه باشین.

بخش اول – مقالات هفته

بررسی بازی Fallout 4؛ جنگ هیچ وقت تغییر نمی کنه

آخرسر یکی از مورد انتظار ترین بازیای امسال یعنی Fallout 4 عرضه شد تا عشاق عناوین نقش آفرینی و ساختهایی استودیوهای بازی سازی بتسدا رو واسه صدها ساعت در محیط فرا آخرالزمانی خود غرق کنه.

اما بتسدا تونسته در اولین عنوان نسل هشتمی خود موفق بکنه و هواداران پر تعداد فال آوت رو راضی نگه داره؟ و از اون مهم تر، تونسته فضای لازم واسه علاقه مند ساختن بازیکنان جدید و گسترش جامعه طرفداران اش رو آماده سازه؟

نسخه های ابتدایی فال آوت که ادامه الهی سری Wasteland شناخته می شدن، واقعا عنوانی RPG تاکتیکال با دوربین ایزومتریک و فضای آخرالزمانی خاص و منحصر به فرد بودن که همیشه از بهترینای ژانر خود به حساب می رفتن. اما شرایط واسه این سری پس از خریداری شدنش به وسیله شرکت Bethesda، سازنده ای که با سری The Elder Scrolls مطرح بود، کمی متفاوت گشت.

این به معنی افت این سری بود؟

سومین عنوان اصلی این سری یعنی فال آوت ۳، بعد از ده سال از نسخه دوم عرضه شد و نه فقط بیشتر منتقدان و بازیکنان اونو به عنوان بهترین بازی سال معرفی کردن، بلکه تغییرات بنیادی در ساختار فال آوت هم به مزاق شون خوش اومد. تبدیل شدن فال آوت به یه عنوان RPG اول/سوم شخص با ساختاری مشابه TES، شروع عصر جدیدی واسه فال آوت و ژانر RPG بود.

همین موضوع هم دلیل شده تا خیلی از فال آوت ۴، انتظار انقلاب دیگری رو داشته باشن. اما فال آوت ۴، اونم تونسته مانند پدرش انقلاب کنه؟ ایا تونسته اون جنبشی که فال آوت سه ۷ سال قبل درست کرد رو بسازه؟

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

بررسی بازی Call of Duty: Black Ops 3؛ امیدهای واهی

قبل از این بارها گفتم و بازم لازمه که اشاره شه: عرضه هرساله بازیای ویدیویی، کار راحتی نیس و تنها ناشران معدودی وجود دارن که می تونن از پس مخارج همچین چیزی بر آیند؛ ناشرانی که شاید مهم ترین اونا یوبی سافت، الکترونیک آرتز و صد البته، اکتیویژن باشن. ناشرانی که معمولا مشتریان خود رو مثل گونیای بزرگ با علامت دلار می بینن و هیچی دیگه ای براشون مهم نیس.

اما در میان تموم ناشران مطرح بازیای ویدیویی، اکتیویژن سابقه ای طولانی در ساخت عناوین هرساله و بی کیفیت داره و به اونقدر تبحری در این دست یافته که بازی هاش تو یه وقتی کمتر از سه روز، به فروش ۵۵۰ میلیون دلاری دست پیدا میکنن.

در روزگاری نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک، سری بازی کال آو دیوتی، به عنوان پرچمدار بازیای شوتر اول شخص میشناختنش و مطمئنا، لیاقت اینجور مقامی رو داشت. داستان پردازی عالی، گیم پلی عجیب و گرافیک عجیب، دلیل می شد که کال آو دیوتی به عنوانی درجه یه تبدیل شده و انتخاب اول هر گیمری باشه. در اون زمانا، کال آو دیوتی در عرض کمتر از یه هفته، فروش کل فیلم آواتار رو میگذروند و به حق، لیاقت اینجور موفقیتی رو داشت.

اما زمونه عوض می شه؛ دیگه نه کال آو دیوتی همون کال آو دیوتی گذشته و نه اکتیویژن همون اکتیویژن قبلی. عنوانی که می تونست تا سالیان متمادی در خاطر گیمرها بمونه، به دست مایه ای واسه کسب سود تبدیل شد و اونقدر این روند ادامه پیدا می کنه تا مدیران اکتیویژن در آخر واقعا، پولشون از پارو بالا بره.

نسخه سوم سری بازی بلک آپس، تنها امید من به فرنچایز کال آو دیوتی به حساب می رفت و تصور می کردم که استودیوی Treyarch بتونه بعد از سه سال، تغییری ریشه ای و حیاتی در اون بسازه. اما هر روز که از عرضه آخرین نسخه سه گانه Modern Warfare میگذره، بیشتر اطلاع کامل پیدا می کنم که کال آو دیوتی، به تاریخ پیوسته س.

البته منظورم از دید فیزیکی نیس؛ چون که حتما هر سال نسخه ای جدید از بازی عرضه می شه و بعید انگار تا ۱۰-۲۰ سال آینده این روند متوقف شه. منظورم از کال آو دیوتی، همون بازی بی نظیریه که می تونست با لحظاتی چون لحظه کشته شدن گوست یا قتل عام مردم به وسیله ماکاروف در فرودگاه، عواطفی چون ناراحتی و نفرت رو در من بر بیانگیزد. حرفم رو باور کنین: این بازی هر چیزیه به جز کال آو دیوتی.

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

بررسی بازی Game of Thrones؛ همه مردان باید بمیرن

هممون خاطراتی بد از بازیای ساخته شده براساس فیلمای معروف داریم و می تونیم مثالای زیادی بزنیم از عناوینی که فقط با یدک کشیدن نام فرنچایزهای معروف، عرضه شدن و به شکلی مفتضحانه شکست خوردند. اما همیشه و همه جا استثنائاتی هم هست.

داستانای اقتباسی هم معمولا همینطوری هستن و فرقی وجود نداره. اما استودیوی Telltale روندی متفاوت در پیش گرفت و همین روند، به موفقیت اونا تو یه مدت بسیار کوتاه کمک کرد. این استودیوی خوش نام (که به آرومی اعتبار خود رو نابود می کنه) با دو بازی The Walking Dead و The Wolf Among Us ثابت کرد که مهارتی عالی در تصویر کردن داستانای محبوب داره.

در همین حال و در چند سال گذشته، سری کتابای «نغمه ای از آتیش و یخ» به منتشر کردن رسید که بیشتر ما، اونو با نام «بازی تاج و تخت» یا همون Game of Thrones می شناسیم. مجموعه کتابی فوق العاده از جورج آر. آر. مارتین که خیلی زود به دست مایه ای واسه ساخت سریال عالی Game of Thrones از طرف شبکه HBO شد.

بازی تاج و تخت، روند موفقیت رو خیلی زودتر از عناوین مشابه مانند ارباب حلقه ها و یا هری پاتر طی کرد. سریال شبکه HBO به اندازه ای در میان مردم جهان محبوب شد که حالا بازی تاج و تخت به یه فرنچایز گرون تبدیل شده و هر کسی تلاش می کنه که محصولی در مورد اون ارائه دهد. با در نظر گرفتن همین، بعید نبود که شرکت Telltale هم وارد ماجرا شه و بخواد سودی به دست بیاره.

اما بازی Game of Thrones فقط براساس یه فیلم موفقیت آمیز ساخته و به خودی خود ارزش نداره و یا تونسته از زیر سایه سنگین سریال درآمده و به عنوانی با وجود جداگونه تبدیل شه؟

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

گزارش سایت ما از اتفاق Game TrigUp

تیرماه امسال، مرکز نوآوری و فناوری فناپ، اقدام به راه اندازی مرکز شتابدهی تریگ آپ کرد تا با ارائه آموزش و پشتیبانی از تیمای مستعد و توانا، در تشکیل استارتاپای موفق ایرونی نقشی داشته باشه.

تقریبا یه ماه از شروع ثبت ایده ها در Trigup.com میگذره و با این حال، طبق آمار رسمی ارائه شده از طرف مدیر مرکز نوآوری و فناوری فناپ، نقی پورفر، تا هفته گذشته ۱۳۶ ایده وارد سامانه شدن.

اما به عنوان یکی از فعالیتای سازمان شتابدهی تریگ آپ، آخر هفته گذشته، رویدادی با نام Game Trigup برگزار شد که طی اون، علاقه مندان به ساخت بازی می تونستن ایده خود رو مطرح کرده و طی سه روز به ثمر رسونن.

همه با هم از بین ۳۸ ایده مطرح شده، ۱۰ تیم با ۱۰ ایده انتخاب شدن تا کار خود رو شروع کرده و طی رقابتی نفس گیر، به ساخت محتوایی بپردازند که شاید به آخرسر رسوندن اون علاقه و اشتیاقی توصیف ناپذیر بخواد.

در جریان این اتفاق، کارگاه هایی برگزار شد که بیشتر شرکت کنندگان اتفاق در اونا حاضر شدن و به پای بحثای تخصصی نشستند. ۲۳ مربی هم در جریان سه روز این اتفاق، دوشادوش شرکت کنندگان به هدایت و راهنمایی پرداختن.

نکته قابل توجه، حضور ۲۵ درصدی بانوان در رویدادی به طور کامل مربوط به ویدیوگیم است که از نگاه عموم جامعه، یه کار و کاسبی و سرگرمی مردونه حساب می شه. این آمار نشون میده که تعداد خیلی از بانوان هم آماده ارائه ایده ها و هنر خود به شکل بازیای ویدیویی هستن.

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

رازهای موفقیت در بخش آنلاین Halo 5: Guardians

cov1

اگه اخبار و حواشی Halo 5 رو دنبال کرده باشین، حتما متوجه Mode جدید Warzone شدین، مودی که دو تیم ۱۲ نفره، در حالی که ماموریتایی در سراسر مپ انجام میدن با هم و در مقابل دشمنانی که با هوش مصنوعی کنترل می شن، به رقابت می پردازن.

واسه برنده شدن در Warzone، همکاری تیمی اهمیت خاصی داره و اکتفا به مهارت فردی کافی نیس. هم اینکه باید ساختار Warzone رو خوب بشناسین یا بدونین در زمان مناسب، به کدوم ماموریتا بیشتر توجه کنین.

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

بروز رسانی Battle of Shadow and Light واسه هیلو ۵ عرضه شد؛ نگاهی بر کارکرد سیستم REQ

یکی از راه های هدف دار خیلی مهم مایکروسافت و تیم ۳۴۳Industries واسه راضی نگه داشتن بازیکنای هیلو ۵، عرضه محتویات جدید به صورت مجانیه. به گفته قبلی ۳۴۳، قرار بوده که پس از عرضه هیلو ۵، در چند نوبت محتویات و آپدیتای مجانی واسه اون عرضه شه و حالا خوبیش اینه طبق وعده ها، بروزرسانی بزرگ Battle of Shadow and Light یه چند وقت پیش عرضه شد.

واسه مطالعه کامل مقاله کلیک کنین

بخش دوم – اخبار هفته

توانایی تغییر کارکرد دکمه های کنترلر، به کنسول اکس باکس وان اضافه شد

هفته گذشته، بروزرسانی جدید Experience واسه دارندگان کنسول اکس باکس وان منتشر شد و قابلیتای زیادی با خود به ارمغان آورد. بروزرسانی جدید، دلیل گشت که کارکرد دستگاه سریع تر و حرکت در داشبورد راحت تر شه؛ ، توانایی Backward Compatibility هم به دستگاه اضافه شد که به گیمرها اجازه میده تا بازیای اکس باکس ۳۶۰ رو روی اکس باکس وان اجرا کنن.

اما در کنار همه اینا، لری هیرب، که با لقب Major Nelson هم شناخته می شه، روز گذشته از طرف مایکروسافت اعلام کرد که گزینه های جدیدی واسه تغییر کارکرد دکمه های کنترلر اضافه شده و از این پس، گیمرها می تونن اونا رو به دلخواه تغییر بدن.

کنترلرهای استاندارد امروزی، این توانایی رو دارن که چیدمان کارکرد دکمه هاشون از نو طراحی شه. مثلا، اگه از کنترلرهای پلی استیشن ژاپنی استفاده کرده باشین، میدونید که دکمه دایره به جای ضربدر، نقش «دکمه تایید» رو اجرا می کنه. همینطوری، می تونین جای دکمه های A و B رو در کنترلر اکس باکس وان هم تغییر بدین.

اما کنترلر الیت ۱۵۰ دلاری مایکروسافت، قابلیتای بسیار بیش تری هم داره. هیرب میگه که کاربران می تونن به طور کل، کارکرد بعضی از دکمه های کنترلر رو به طور کل از کار بندازن تا از برخورد تصادفی انگشتان با اونا، جلوگیری بشه. یا واسه میشه از یه دکمه یا تریگر یا پدال، واسه چند کارکرد جور واجور بهره برد.

گزینه تغییر کارکرد دکمه های کنترلر، در منوی تنظیمات داشبورد کنسول اکس باکس ۳۶۰ قرار داشت، اما به دلایلی نامشخص از کنسول اکس باکس وان موقع عرضه حدف شد. پس، اضافه شدن توانایی جدید تغییر عملکردهای دکمه کنترلر، می تونه واسه اون دسته از گیمرهایی که میخوان به شکلی متفاوت بازی کنن، خبری خوش باشه. مثلا بعضیا تمایل دارن که جای دو دکمه تریگر رو با یه دیگه عوض کنن و یا به صورت از این رو به اونو (Invert) از آنالوگ کنسول استفاده کنن.

پس، از این به بعد دیگه مجبور به گشت و گذار در منوی تنظیمات هر کدوم از بازیا نخواهید (البته اگه از اینجور گزینه ای پشتیبانی کنن) و می تونین تنظیمات دلخواه تون رو به صورت کلی روی دستگاه اعمال کنین و در تک تک بازیا از اون لذت ببرین.

چارت فروش هفتگی بازیای انگلیس منتشر شد؛ و بازم فال آوت ۴

همونجوریکه می شد پیش بینی کرد، بازی Fallout 4 [بررسی سایت ما] تونست رتبه اول جدول فروش کشور انگلیس رو فتح کنه و سومین عرضه بزرگ امسال رو رقم زند. فال اوت ۴ که تونست بیشتر از نصف واحدهای خود رو روی کنسول پلی استیشن ۴ به فروش برسونه، بسیار بهتر از نسخه قبلی، یعنی Fallout: New Vegas، ظاهر شد و فروش هفته اول اونو تا ۲۱۳ درصد بالا برد.

در طرف دیگه، بازی Call of Duty: Black Ops 3 برخلاف فروش فوق العاده ای که در روزای اول بدست آورد، تنها یه هفته در رتبه اول جدول موند و بعد از عرضه فال اوت ۴، یه رده پایین رفت. بازی فیفا ۱۶ هم هم اونقدر می تازد و در رده سوم جدول این هفته قرار گرفت؛ شکی نیس که فروش فیفا ۱۶ تا مدتای طولانی ادامه پیدا می کنه.

در همین حال، بازی انحصاری وقتی کنسولای اکس باکس، یعنی Rise of the Tomb Raider، در جایگاه چهارم قرار گرفت و فروشی منطقی رو واسه مایکروسافت به ارمغان آورد. البته به گزارش سایت NeoGAF، فروش بازی Rise of the Tomb Raider به مراتب از نسخه قبلی که به صورت مولتی پلتفرم عرضه شد، پایین تره. اینجور مسئله ای خیلی دور از ذهن نبود و شاید تا زمان عرضه بازی روی پی سی و پلی استیشن ۴، همین روند حفظ شه. جدول فروش این هفته انگلیس به توضیح زیره:

  1. Fallout 4
  2. Call of Duty: Black Ops III
  3. FIFA 16
  4. Rise of the Tomb Raider
  5. Minecraft: Story Mode
  6. Need for Speed
  7. Football Manager 2016
  8. LEGO Dimensions
  9. Assassin's Creed Syndicate
  10. Halo 5: Guardians

بقیه جدول فروش هفتگی انگلیس، به وسیله بازیای آشنای فتح شد که در هفته های گذشته هم شاهدشون بودیم. سه بازی Minecraft Story Mode، Need For Speed و Assassin’s Creed Syndicate هم در جایگاه پنجم، ششم و نهم قرار گرفتن. این وسط، بازی هیلو ۵ خیلی زودتر از چیزی که تصور می شد به جایگاه دهم سقوط کرد و بعید نیس که بزودی از جدول ده بازی برتر حذف شه.

اینم بگیم که هفته آینده، بازی مورد انتظار شرکت الکترونیک آرتز، یعنی Star Wars: Battlefront عرضه می شه و شاید جدول رو تا حدی از این رو به اونو می کنه.

الکترونیک آرتز روی عنوانی مشابه به Assassin's Creed کار می کنه

جید ریموند، مدیر با سابقه و خوش فکر قبلی یوبیسافت، حالا واسه الکترونیک آرتز کار می کنه. اواخر سال پیش، ریموند و پس از پایان پروژه هاش، شرکت فرانسوی یوبیسافت رو به مقصد تاسیس استودیویی جدید ترک کرد. چند ماه بعد، ایشون به الکترونیک آرتز ملحق شد.

اولین هدف استودیوی تازه تاسیس شده ریموند با نام Motive، کمک به Visceral Games و امی هنیگ، واسه ساخت بازی استار وارزه. هنوز اطلاعاتی در مورد این عنوان هم منتشر نشده و کسی نمی دونه که داستان سرایان قراره چه اتفاقاتی رو در بستر جنگ ستاره ای واسه مون تعریف کنن.

با اینکه الکترونیک آرتز در مورد ساخت بازیای مهیج و مهیج-ماجراجویی بسیار قوی عمل کرده، اما هیچ وقت GTA یا Assassin's Creed خود رو نداشته. دنیایی باز، با داستانی غنی و بخش چند نفره آنلاین. بلیک یورگنسن، مدیر مالی الکترونیک آرتز در این مورد میگه که ما هیچ وقت وارد ساخت بازیای این ژانر نشده بودیم اما حالا با استخدام جید ریموند، فضا واسه پیشرفت یه بازی جدید در سبک اوپن-ورلد یا جهان باز ایجاد شده و در استودیوی Motive ساخت اون شروع گشته.

ریموند روی پیشرفت و ساخت چند عنوان ابتدایی از سری Assassin's Creed نقش داشت و یکی از دلایل موفقیت این سری رو میشه حضور ایشون گفت. هم اینکه، ایشون مسئول پیشرفت آخرین نسخه از Splinter Cell هم بود اما حالا در استودیوی Motive چه قراره اتفاق بیفته؟ هنوز مشخص نیس.

نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازی سال The Game Awards 2015 مشخص شدن

سال گذشته، جف کیلی واسه اولین بار The Game Awards رو برگزار کرد تا انگار جای خالی اسکار در صنعت بازیای ویدیویی رو پر کنه. مراسم امسال هم در مقیاسی بزرگ تر و با هیاهویی بیشتر قراره در تاریخ ۱۳ آذر برگزار شده و بهترینای امسال از نگاه منتقدین و خبرنگاران انتخاب شن.

مثل هر مراسم دیگری، هیئت ژوری لیست منتخبین خود رو چند هفته قبل از تشکیل مراسم منتشر کردن تا بحث و جدلا بالا بگیره. این وسط، نام دو بازی The Witcher 3: Wild Hunt و Metal Gear Solid V: The Phantom Pain بسیار دیده می شه و پس از اون Fallout 4 و چند عنوان مهم دیگه. با اینکه سری Call of Duty و Assassin’s Creed فروشی میلیونی دارن اما دیگه نباید توقع داشته باشیم که از اهمیت بالایی میان منتقدین بهره مند باشن.

نکته قابل توجه دیگه، نبود حضور Batman: Arkham Knight در میان پنج بازی برتر امساله. مشکلات نسخه پی سی دامن گیر آخرین ساخته استودیو RockSteady شد و در حالی که بازی روی کنسولا از کیفیت قابل قبولی بهره مند بود، سیاست گذاریای اشتباه Warner Brothers، تموم زحمات رو بر باد داد.

با وجود تلاشای بسیار مایکروسافت، هیچ کدوم از عناوین انحصاری اکس باکس وان هم در میان ۵ بازی برتر دیده نمی شن اما نینتندو و سونی، هر کدوم یکی انحصاری کنسولی این وسط دارن.

واسه مشاهده لیست نامزدها کلیک کنین.

رکوردشکنیای Fallout 4 ادامه داره؛ درآمد ۷۵۰ میلیون دلاری تنها تو یه روز

Fallout 4 هفته پیش منتشر شد و عرضه اون با موفقیتی بزرگ واسه Bethesda همراه بود. این شرکت واسه پاسخگویی کامل به درخواست مردم، در روز اول عرضه ۱۲ میلیون نسخه از Fallout 4 رو وارد بازار کرد و همه با هم ۷۵۰ میلیون دلار بدست آورد.

علاوه بر فروش فیزیکی، Fallout 4 در استورهای مجازی هم بسیار عالی عمل کرده. گزارش شده که در روز اول، فقط یه میلیون نفر این بازی رو روی استیم انجام دادن اما هنوز آمار اکس باکس لایو و پلی استیشن نتوورک در دسترس نیس.

بتسدا در مورد اندازه فروش بازی در روز اول سخنی به میان نیاورده و ۱۲ میلیون نسخه ای که به بازار فرستاده شده، حتما فروخته نشده. به زودی ۱۲ میلیون نسخه بازی فروخته می شه و ۷۵۰ میلیون دلار هم به رقم درآمد بتسدا تبدیل می شه اما این که چند روز این مسئله به طول انجامد مسئله دیگه ایه. اکتیویژن هم طی یه آخر هفته، رقمی ۵۰۰ میلیون دلاری از فروش Black Ops III بدست آورد.

بتسدا میگه که خیلی از خرده فروشیا در سراسر جهان به تمایل شدید بازیکنان واسه خرید Fallout 4 اشاره کردن و این بازی بیشترین اندازه پیش خرید امسال رو از اون خود کرده. نکته قابل توجه دیگه، فروش سریع Pip-Boy Editionه. بتسدا مدعی شده که Pip-Boy Edition، سریع ترین فروش نسخه کلکسیونی بازیا در طول تاریخ رو از اون خود کرده.

اندازه فروش Fallout 4 در روز اول، از هر بازی دیگری طی سال ۲۰۱۵ بیشتر بوده و شاید آخرین ساخته بتسدا، پرفروش ترین بازی امسال لقب می گیره. در مقایسه ای ساده، بتسدا ۷ میلیون از بازی قبلی خود، اسکایریم رو در ۴۸ ساعت ابتدایی به بازار عرضه کرد که ۳٫۵ میلیون واحد اون فروخته شدن. فروش جهانی بازی تا ژانویه ۲۰۱۴ به ۲۰ میلیون رسید. انتظار میره که Fallout 4 با اختلافی شدید موفق به پشت سر گذاشتن اسکایریم شه.

اکتیویژن بیشتر از نیم میلیارد دلار طی یه هفته از فروش Black Ops III به دست آورد

هفته پیش، Call of Duty: Black Ops 3 منتشر شد و طی چند روزی که از منتشر کردن اون میگذره، موفق شده تا دوباره سهامداران اکتیویژن رو راضی نگه داره. مقامات این شرکت می گن طی سه روز ابتدایی که از عرضه بازی گذشته، Black Ops 3 بیشتر از ۵۰۰ میلیون دلار فروش داشته.

میلیونا بازیکن در سراسر جهان، بیشتر از ۷۵ میلیون ساعت رو طی این سه روز به انجام بازی آنلاین پرداختن. اندازه فروش دیجیتالی بازی هم به نسبت Call of Duty قبلی هم تقریبا دو برابر شده که از میل بالای بازیکنان به انجام بازیای دیجیتالی حکایت داره.

در مورد اندازه فروش نسخه فیزیکی آمار دقیقی ارائه نشده و مسئولین شرکت به رشد قابل توجه نسبت به دو سال گذشته خبر دادن. اکتیویژن میگه نسخه پلی استیشن ۴، پرفروش ترین نسخه دیجیتالی در روز اول عرضه س و طبق گزارش توییچ، Black Ops 3 بیشترین اندازه استریم و تماشا رو در میان تموم بازیای سال ۲۰۱۵ داشته.

علاوه بر ثبت موفقیتای کلی در غرب، اکتیویژن بازار شرق رو هم تموم و کمال در اختیار گرفته. ورژن پلی استیشن ۴ این بازی با فروشی نزدیک به ۱۵۰ هزار نسخه، رتبه اول چارت Media Create ژاپن رو به دست آورده و ورژن اکس باکس وان با فروش ۲۱ هزار نسخه ای در رتبه سومه. در کل، اکتیویژن اتوانسته ۱۶۴ هزار و ۷۱۶ واحد Black Ops 3 رو در کشور ژاپن به فروش برسونه.

Call of Duty: Black Ops 3 الان روی پی سی، پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۳، اکس باکس وان و اکس باکس ۳۶۰ در دسترسه.

بروزرسانی بزرگ بعدی اکس باکس وان سه ماه دیگه عرضه می شه

یه چند وقت پیش در آخر بزرگ ترین بروزرسانی تاریخ اکس باکس وان هم انتشار یافت و رابط کاربری کنسول به طور کل تغییر کرد. اما براساس برنامه ریزی ماهانه، شاید شمام انتظار عرضه یه ویژگی جدید رو طی ماه آینده داشتین اما باید به شما بگیم که منتظر نمونید.

در آخرین قسمت از پادکست میجر نلسون، مایک یابرا، یکی از مدیران برند اکس باکس و مسئول ارائه آپدیتای کنسول راه تیم خود رو بیان داشت. یابرا میگه آپدیتای ماهانه ادامه پیدا میکنه اما تا فوریه سال آینده، دقیق شدن و فوکوس کردن روی بهتر کردن رابط کاربری جدیده.

دسامبر امسال و ژانویه سال اینده، مشکلات داشبورد جدید برطرف می شه و بازیای بیشتری به مجموعه عناوین قابل بازی اکس باکس ۳۶۰ روی اکس باکس وان اضافه می شه. به نظر تصمیم درستی می رسه، چون که یه عالمه از کاربران، حالا تصمیم به خرید کنسول گرفتن و توقع دارن بهترین تجربه رو به دست بیارن، نه اینکه همیشه درگیر باگا و مشکلات ابتدایی شن.

فیل اسپنسر قبل از این در مورد اضافه شدن تغییرات جدید در اوایل سال ۲۰۱۶ خبر داده بود. بروزرسانی ماه نوامبر اکس باکس وان با حجم ۱٫۲ گیگابایت، به بیان بسیاری، نه فقط بزرگ ترین بروزرسانی اکس باکس وان تا الان، بلکه بزرگترین بروزرسانی تاریخ کنسولای بازی از دید تغییر محتوا بوده.

سیستم عامل استیم ضعفای کلی ای در برابر ویندوز ۱۰ داره

استیم ماشینا در آخر عرضه شدن و حالا کاربران می تونن سیستمی مخصوص بازی با سیستم دلیلی متفاوت واسه خود داشته باشن اما همزمان، مایکروسافت با ارائه ویندوز ۱۰، راهکارهای بسیاری پیش پای گیمرها قرار داد تا این مهاجرت به طرف سیستم عامل استیم شکل نگیره و براساس آخرین بنچمارکا، ویندوز ۱۰ تا الان برنده میدون بوده.

به گزارش Ars Technica، انتخاب سیستم عامل استیم به نسبت ویندوز ۱۰ در بازیای سنگین گرافیکی خیلی عاقلانه نیس و به معنی از دست دادن کارکرد دستگاهه. بازیایی مثل Metro: Last Light و Middle Earth: Shadows of Mordor که عناوین سنگین و خوش گرافیکی هستن در این تست حاضر بودن. حتی اونا از بازیایی که با موتور گرافیکی مخصوص والو هم ساخته شده استفاده کردن اما یافته های، برتری ویندوز ۱۰ رو نشون میده.

پیشرفت سیستم عامل استیم که پایه لینوکسی داره، به وسیله پیشرفت دهندگان ادامه داره و هنوز به مرحله اصلی نرسیدیم که ویندوز و استیم رو در کنار همدیگه بذاریم اما تا وقتی که این اتفاق اتفاق بیفته، شاید بهتر باشه که ویندوز ۱۰ خود رو نگه دارین تا آخر به کار گیری سخت افزار رو ببرین.

مسئله دیگری که چندی از پیشرفت دهندگان به اون اشاره کردن، ساخته شدن بازیا براساس دایرکت اکسه. اگه یه بازی براساس این API مخصوص ویندوز ساخته شده باشه، اجرای اون روی لینوکس، به همون قدرت و کیفیت خیلی سخت میشه. مثلا، Shadow of Mordor و Last Light تا ۱۴٫۶ فریم بر ثانیه هم روی لینوکس افت داشتن در حالی که میانگین فریم روی ویندوز ۳۴٫۵ بوده.

سونی به ادعای استفاده داعش از پلی استیشن ۴ عکس العمل نشون داد

در هفته ای که گذشت، پاریس روزای خون باری رو گذروند. طی حملات تروریستی گروه داعش، ده ها نفر جون خود رو از دست دادن و وحشت رو قبل از فرا رسیدن سال میلادی جدید واسه اروپاییا هدیه بردن.

اصل این حملات به حومه بروکسل، پایتخت بلژیک باز می گشت و نظامیان بلژیکی طی حمله به یکی از پناهگاهای داعش، موفق به پیدا کردن کنسول پلی استیشن ۴ شدن. پس از این اتفاق، جون جمبون، وزیر امور داخلی دولت فدرال بلژیک به روشنی اعلام کرد که کنترل ارتباطات روی پلی استیشن ۴ حتی از واتس اپ هم سخت تره. ایشون میگه نه فقط واسه سرویسای اطلاعاتی ما، بلکه واسه سرویسای جهانی هم کنترل روی ارتباطات صورت پذیرفته از راه پلی استیشن ۴ بسیار سخته.

تیتر اول این روزای نشریات و رسانه ها اشاره ای هر چند کوچیک به علاقمندی تروریستا به به کار گیری پلی استیشن ۴ داشت. حتی سایت Politico ویدیویی منتشر کرد با عنوان «به چه دلیل تروریستا عاشق پلی استیشن ۴ هستن؟» و این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه سونی در آخر واکنشی جدی به این مسئله نشون داد.

در جواب به جمبون، سونی میگه پلی استیشن ۴ ممکنه مورد سوء استفاده قرار بگیره اما ویژگیای ارتباطی کنسول، مثل دیگه دستگاه های مدرنه. سخنگوی این شرکت در جواب به یوروگیمر گفت: «این مسئله، پتانسیل مورد سوء استفاده قرار گرفتن دستگاه رو بالا می بره. با این حال، ما مسئولیت خود رو واسه حفاظت از کاربران شدیدا جدی می گیریم و مصریم که فعالیتای توهین آمیز، مشکوک و غیر قانونی رو گزارش کنیم.»

براساس این ادعا، سونی هروقت متوجه اتفاقی غیر طبیعی شه، خیلی سریع مسئولین مربوط به ماجرا رو از این ارتباطات باخبر می کنه. سوال اینجاس که به عنوان یه شرکت سرگرمی، سونی می تونه کنترلی کامل روی فعالیتای تروریستی داعش و دیگه گروه ها داشته باشه؟

فروش دیجیتالی Fallout 4 در سه روز اول نزدیک به ۲ میلیون واحد برآورد شده

هفته گذشته، پس از چند سال انتظار، نسخه بعدی از سری Fallout منتشر شد تا طرفداران بازیای نقش آفرینی بتسدا، تماشاگر دستپخت جدید این شرکت باشن. برخلاف سالای قبلی که تماشاگر رکوردشکنی عناوینی چون Call of Duty و Assassin's Creed بودیم، امسال نوبت به Fallout 4 رسیده تا با تکون دادن آمار و ارقام، ما رو حیرت زده کنه.

شرکت SuperData که به واسطه ارائه ارقام دقیق فروش و تحلیلای خود در بخش بازیای ویدیویی می شناسنش، در گزارشی، فروش ۱٫۸۷ میلیون نسخه ای Fallout 4 رو در سه روز اول، اونم فقط به صورت دیجیتالی تایید کرد.

می گن که از این اندازه، ۱٫۲ میلیون واحد فقط از راه استیم و روی پی سی فروش رفته، در حالی که ۶۵۰ الی ۶۷۰ هزار واحد باقی مونده، سهم پلی استیشن نتوورک و اکس باکس لایو بوده.

در کل، فروش دیجیتالی این عنوان در سه روز اول، بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار (۶۶ میلیون پوند) واسه بتسدا برآورد شده. از طرف دیگه، این شرکت با فرستادن ۱۲ میلیون نسخه فیزیکی از بازی به بازار در روز اول، ۷۵۰ میلیون دلار درآمدزایی داشته. Fallout 4 در تاریخ ۱۰ نوامبر واسه پلی استیشن ۴، اکس باکس وان و پی سی منتشر شد.

الکترونیک آرتز: فروش پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان تا انتهای ۲۰۱۵ به بیشتر از ۵۰ میلیون می رسه

براساس پیش بینی و ادعای بلیک یورگنسن، مدیر امور مالی الکترونیک آرتز، اندازه فروش دو کنسول پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان، روی همدیگه تا انتهای سال جاری میلادی به ۵۰ الی ۵۱ میلیون واحد می رسه.

ایشون در کنفرانس جهانی فناوری UBS گفت: «حتما، کنسولا از اون چیزی که همه توقع داشتن سریع تر فروش رفتن. از دید سرعت، ما نسبت به نسل پیش جلوتر هستیم، منتظریم ببینیم که تا انتهای امسال، فروش کنسولا به ۵۰ الی ۵۱ میلیون واحد برسه. طبیعتا، به خاطر کادوها، بیشترین اندازه فروش کنسولا در سه ماهه انتهایی سال شکل میگیره.»

پلی استیشن ۴ با ۲۹٫۴ میلیون واحد فروش، در رتبه اول پرطرفدارترین کنسول دنیا قرار داره اما ماه گذشته، مایکروسافت با ارائه محتوایی قوی روی کنسول خود تونست اکس باکس وان رو دست کم واسه یه ماه، بالاتر از کنسول سونی بذاره. اما با این وجود، مایکروسافت میلی به اعلام آمار فروش کنسول خود نداره.

به بیان یورگنسن، چیزی که باعث می شه کنسولا فروشی موفق داشته باشن، باندلای نرم افزار محوریه که واسه فصل تعطیلات معرفی می شه. مایکروسافت ماه گذشته چندین باندل جور واجور واسه بازیایی مثل Rise of the Tomb Raider، هیلو ۵ و فال آوت ۴ معرفی کرد و هم اینکه هم سونی با باندل کالکشن آنچارتد و استار وارز جدید بازار رو حسابی داغ کرده بود.

این باندلا هر کدوم ۳۵۰ دلار قیمت دارن که با یه بازی رایگان (بیشتر دیجیتالی) همراه می شن. یورگنسن میگه به جای پرداخت ۳۵۰ دلار و دریافت یه کنسول بدون هیچ بازی، خریداران بهتر می دونن این باندلا رو داشته باشن.

در جریان کنفرانس از یورگنسن سوال شد که کنسولا سال آینده کاهش قیمت می خورن یا خیر، اما ایشون پاسخی واسه اون نداشت. با این حال، اون به تولید کنسولایی با ظرفیت بیشتر هاردهای داخلی اشاره کرد که به دنبال این اتفاق، شک نداشته باشین کاهش قیمتی هر چند جزئی رو تماشاگر هستیم، مثل کاهش قیمت مدلای ۵۰۰ گیگابایتی نسبت به یه ترابایتی.

از نگاه یورگنسن، جا واسه پیشرفت این کنسولا بسیاره و هنوز حتی به نقطه بالاترین درجه نسل هشتم هم نرسیده ایم. واسه مقایسه، پلی استیشن ۳ و اکس باکس ۳۶۰ روی همدیگه (بدون احتساب فروش ۱۰۰ میلیون واحدی Wii)، بیشتر از ۱۶۰ میلیون واحد فروش داشتن. حالا که سرعت فروش کنسولا نسبت به نسل پیش بیشتر شده، پس رسیدن به

Author: edame

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *