پایان نامه رشته حقوق درباره : قوانین موضوعه

که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند که خداوند گناه آنان را تبدیل به حسنات می کند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است.»
از آیه مذکور چند مطلب استفاده می شود:
الف)- خداوند به وسیله توبه، گناهان تابئین را محو نموده و به جای آن طاعات ثبت می نماید.

ب)- خداوند بعد از توبه ملکه معصیت در نفس را، به ملکه طاعت مبدل می کند.
پ)- خداوند به عبد تائب توفیق می دهد که طاعت را به طور کامل، به جا آورده و در پایان به جای هر عقاب و عذابی یک پاداش و ثوابی قرار می دهد (کاشانی، 1372، ص421).

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

اما«علامه طباطبائی» معتقد است: ظاهر جمله«یُبَّدِلُ اللهَ سَیِاتِهم حَسَناتٍ» مخصوصاً با در نظر داشتن اینکه خداوند در ذیل آیه فرموده است: «و خدا غفور و رحیم است» این است که، هریک از گناهان تابئین، خودش مبدل به حسنه می شود، نه عقاب اعمال گذشته، نه ملک معصیت و نه اعمال آینده» (طباطبائی، 1372، ج 15، ص264).
3-3-1-5- رستگاری ابدی
از مهمترین آثار اخروی توبه، عاقبت به خیری و رستگاری ابدی است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَ تُوبُوا اِلَی اللهِ جَمعیاً أَیُّهَا المُؤمِنون لَعَلَّکُم تُفلِحونَ»؛ (نور/31) «ای مؤمنان! همگی به سوی خدا توبه کنید؛ شاید رستگار شوید.»
3-3-1-6- آسایش ابدی
در کنار رستگاری، آسایش ابدی نیز از پیآمدهای توبه شمرده شده است «اِلّا مَن تابَ و َعَمِلَ صالِحاً فَاولئِکَ یُدخِلونَ الجَنَّهَ» (فرقان /70)
؛«مگرکسانی که توبه کنند و ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد پس آنان داخل بهشت می شوند.»
3-3-1-7- بهره گیری از دعای فرشتگان
در قرآن کریم آمده است :
«اَلذَّ ینَ یَحمِلونَ العَرشَ و َمَن حَولَهُ یُسَبحونَ بِحَمدِ رَبِّهِم و َیُؤمِنونَ بِهِ و َیَستَغفِرونَ لِلّذینَ آمَنوا رَبَّنا وَسِعَت کُلَّ شَیء رَحمَهَ و َعِلماً فَاغفِرلِلَّذینَ تابُوا وَ اتَّبِعوُا سَبیلَکَ وَ قِهِم عَذابَ الجَحیم» ؛(غافر/7)« طلب مغفرت و آمرزش به وسیله ملائک برای مؤمنان، علاوه بر اینکه مقدمه ای برای وصول به هر نعمت بزرگی است، خود مطلوب بالذات است. بنابراین روایتی که از امام صادق(ع) نقل شده، طلب مغفرت ملائک برای مؤمنین از موهبتهای خداوندی است، که به پاس توبه و بازگشت بندگان پاکش، نصیب آنها می گرداند (کاشانی، 1372، ص 369).
3-3- 1-8- افزایش روزی :توبه علاوه بر آثار و برکات بیشمار معنوی و اخروی، اثر و برکت دنیوی و مادّی نیز دارد و در ازدیاد رزق و روزی انسان نیز اثر گذار است. علی علیه السلام در این باره میفرماید: «وَ قَد جَعَلَ اللهُ سُبحانَهُ الإستِغفارَ سَبَباً لِدُرورِ الرِزقِ وَ رَحَمَهِ الخَلقِ؛ (نهج البلاغه، خطبه 143، ص262) «و خداوند استغفار را وسیله دائمی فرو ریختن روزی و موجب رحمت آفریدگان [خود] قرار داده است.» و ادامه میدهد: « سپس [در قرآن] خود فرمود: «إستَغفِرُوا رَبَّکُم إنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرسِل السَّماءَ عَلَیکُم مِدراراً وَ یُمْدِدْکُم بِأموالٍ وَ بَنینَ وَ یَجعَل لَکُم جَنَّاتٍ وَ یَجعَل لَکُم أنهارا» ؛ (نوح/11و10) «از پروردگار خود [با توبه] آمرزش بخواهید که بسیار آمرزنده است تا بارانهای پر برکت را از آسمان پی در پی بر شما فرو ریزد و با بخشش اموال فراوان و فرزندان شما را یاری دهد و باغستانها و نهرهای پر آب در اختیار شما گذارد.»
و در حدیثی دیگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: « مَنْ أنعَمَ اللهُ عَلَیهِ نِعمَهً فَلیَحْمِدِ اللهَ تَعالی وَ مَنِ السْتَبْطَأَ الرِّزقَ فَلیَستَغفِرِ اللهَ وَ مَن حَزَنَهُ أمرٌ فَلیَقُل لاحَولَ وَ لاقُوَّهَ إلاّ بِاللهِ؛ (مجلسی، بی تا، ج 75، ص 201) کسی که خدا نعمتی به او بدهد، پس باید ستایش خدای بلند مرتبه را کند و کسی که روزیش تأخیر کرده، باید از خدا طلب آمرزش کند و کسی که امری او را ناراحت کند، باید بگوید: لاحول و لا قوه إلا بالله.»
3-3-2- آثار اثباتی توبه
منظور از آثار اثباتی توبه، نتایجی است که در مقام ظاهر یا در مقام اثبات از آن منتج می گردد. این آثار عبارتند از: سقوط مجازات، قبول شهادت تائب و عفو امام.
3-3-2-1- سقوط مجازات
اثر اصلی توبه، سقوط مجازات مجرمین می باشد. این اثر مربوط به توبه قبل از اثبات جرم است که مورد قبول فقهای امامیه و اکثر فقهای عامه قرار گرفته است. قانون مجازات اسلامی نیز به تبعیت از مشهور توبه قبل از اثبات جرم را سقط مجازات میداند. تفصیل این مباحث در فصل بعد خواهد آمد آنچه در این جا مد نظر است، بیان آیاتی است که ناظر بر تأثیر توبه در سقوط مسئولیت کیفری میباشد.
الف)- خداوند متعالی در سوره نساء آیه 16:
«و َالَذَّینَ یَاتیانها مِنکُم فَإِذوا هما فَاِن تابا وَ اَصلَحا فَاعرِضُوا عَنهُما إنّ اللهَ کانَ تَوّاباً رَحیماً»؛ «هرکس از مسلمانان عملی ناشایسته مرتکب شود چه زن چه مرد، آنها را به سرزنش و توبیخ بیازارید چنانچه توبه کردند دیگر معترض آنها نشوید که خداوند توبه خلق را می پذیرد و نسبت به آنها مهربان است.»
در«آیات الاحکام حقوقی و جزایی آمده است: «ها» در«یأتیانها» به «فاحشه» بر می گردد و مقصود او «ایذاء»، «آزار» نیست، بلکه: «کیفر لواط» می باشد چرا که اطلاق کیفر در آیه مذکور، با ادّله خاصّ کیفر لواط تقیید گردیده است. در مورد اسناد توبه به خداوند، گرچه بیشتر از پذیرش توبه، سخن به میان آمده است، لیکن ممکن است مقصود نفس بازگشت و انصراف باشد، با این توضیح که، بازگشت بنده، بازگشت از گناه است و بازگشت خداوند، بازگشت او از کیفر می باشد (گرجی، 1383، ص 182).
ب)- همچنین در آیات 38 و 39 سوره مائده در خصوص توبه سارق می فرمایند:
«و َالسّارِقُ و َالسّارِقَه فَاقطَعوا أَیدیَهُما جَزاءً بِما کَسَبا نکالاً مِنَ الله وَ اللهُ عَزیزٌ حَکیم فَمَن تابَ مِن بَعدِ ظُلمِهِ و اَصلَحَ فَإِنَّ اللهَ یَتوبٌ عَلَیهِ أنّ اللهََ غَفورً رَحیم»
؛«دست زن و مرد سارق را به کیفر عملشان ببرید. این عقوبتی است که خداوند برای آنها مقرر داشته و خدا بر هر کار مقتدر و به مصالح خلق داناست. پس هر کس بعد از ظلمی که کرده توبه نموده و کار خود را اصلاح کند از آن پس خداوند او را خواهد بخشید که خداوند بخشنده و مهربان است.»
آیه مذکور که در رابطه با با حد سرقت می باشد که برای اجرای آن شرایط بسیاری ذکر گردیده است.
پ)- و نیز در آیه 34 و 33 سوره مائده در خصوص توبه محارب می فرمایند :
« إِنَّما جَزاءً الَذّینَ یُحارِبونَ الله وَ رُسولِه .. إِلَّا الَذّینَ تابُوا مِن قَبلِ اَن تَقدِروا عَلَیهِِم فَاعلَموا إِنَّ اللهَ غَفُور ٌرَحیم»؛
« همانا کیفر آنان که با خدا و رسول او به جنگ برخیزند…. مگر آنان که پیش از دست یافتن بر آنها توبه کنند پس بدانید که خداوند بخشنده و مهربان است.»
در آیه فوق توبه مقید به قبل از دستگیری شده است و دلالت بر این مطلب دارد که توبه بعد از دستگیری و اثبات جرم، مجازات محارب را ساقط نمی کند، اگر چه مسقط عذاب اخروی است (السیوری، 1404، ص353 ).
3-3-2-2- قبول شهادت تائب

همان گونه که در مباحث قبلی بیان شد، به صراحت در متون اسلامی (آیات و روایات) از توبه به عنوان زایل کننده گناهان و تبدیل کننده سیئات به حسنات نام برده شده است. یکی از آثار بارز و نمود خارجی توبه این است که عدالت از دست رفته با توبه بر می گردد، چون توبه آثار گناه را نابود می کند. نفس انسانی را از آلودگی پاکیزه می سازد و دلها را به حالت پیش از گناه بر می گرداند، در نتیجه عدالت از دست رفته بازگشت می کند. علامه حائری (ره) در این باره می گوید: اگر شخص توبه کند به معنی این که پشیمان شود و بنابر عدم برگشت به مخالفت گذارد، وصف عدالت بر می گردد (حائری، 1404ه ق، ص516). توبه گناهان گذشته را پاک میسازد. البته در خصوص گناهان کبیره از بین رفتن عدالت اتفاقی است بین فقهاء ولی به نظر عدهای از فقهاء، عدالت با ارتکاب گناه کوچک از میان نمیرود تا با توبه باز گردد. آیتالّله بروجردی از فقهایی هستند که چنین نظری دارند. ایشان به روایت عبدالله بن ابی یعفور از امام صادق علیه السلام در این زمینه استناد کردهاند.«راوی میگوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم: عدالت مردی که میان مسلمانان است با چه چیزی شناخته می شود تا گواهی مسلمانان در سود و زیان او پذیرفته شود؟ امام فرمودند: به این است که او را با ستر، عفاف و نگهداری شکم، عورت، دست و زبان بشناسی و با پرهیزکردن ازگناهان کبیره ای که خداوند وعده آتش برآنها داده است ( بروجردی، 1376ق، ج3، ص228).
از دیگر آثار توبه پذیرش شهادت مجرم می باشد و هرگاه مرتکب یکی از جرایم توبه نماید و توبه وی صحیح دانسته شود، هرگاه در موضوعی بعنوان شاهد بخواهد شهادت دهد، شهادت وی پذیرفته می شود. شایان ذکر است که شرط پذیرش شهادت در حقوق اسلامی عدالت است که مستند آن آیات قرآن و رویات صادره از معصومین (س) اجماع فقها و عقل می باشد (موسوی خمینی، بی تا، ص399)
ملاک اعتبار شهادت، اجتماع شرایط هنگام ادای شهادت است و چنانچه شخصی در سابق مرتکب گناهی گردیده و آنگاه توبه نموده باشد، شهادت او پذیرفته خواهد شد (خوئی، بی تا، ج 1، ص99).
فقهای عامه نیز معتقدند در صورتی که قاذف توبه نماید شهادت وی پذیرفته خواهد شد. فقط حنفیه معتقدند که شهادت قاذف به هیچ عنوان پذیرفته نمی شود (جزیری، بی تا، ص340). روایتی از امام صادق در این زمینه وارد است. امام فرمودند: «ان رجلا قطع فی قطع الطریق، فشهد عنه علی (ع) شهاده، فسأل عنه قومه، فقالوا خیرا، فاجار علی (ع) شهادته حین تاب و علمت منه التوبه»؛ مردی در راه سرقت کرده بود، بعدها در حضور علی (ع) شهادت داد. امام علی (ع) در مورد او از قومش سؤال کرد، آنها در مورد وی پاسخ دادند که خوب است. پس علی (ع) فرمودند: در صورتی که توبه کند و توبه وی پذیرفته گردد، پذیرفتن شهادت او را اجازه فرمودند ( نوری، 1382، ص 437-436).
3-3-2-3- سبب عفو توسط امام
یکی دیگر از آثار توبه مربوط به اثر توبه بعد از اثبات جرم می باشد که در این صورت توبه خود عامل سقوط مجازات نیست. بلکه عامل عفو توسط قاضی که در صورت صلاحدید قاضی، مرتکب را از مجازات معاف می نماید. قوانین موضوعه جمهوری اسلامی به تبعیت از نظر مشهور فقهای امامیه، عفو در مورد توبه بعد از اثبات جرم به سبب اقرار را جایز و آن را از وظایف ولی فقیه دانسته است مواد 72 و 103 و 126 و 133قانون مجازات اسلامی به این موضوع اشاره کرده و ساقط شدن مجازات در مورد توبه بعد از اقرار را منوط به عفو توسط ولی امر دانسته است.
بنابراین معافیت مجرم از مجازات، در صورت صلاحدید امام و ولی امر مسلمین محقق می گردد (الحلی، بی تا، ج9، ص146).
وجود چنین اثری برای توبه، مأخوذ از روایات باب حدود می باشد (العاملی، 1381، ج 18، ص327).
فصل چهارم
فروعات توبه
4-1- مراتب توبه
علماى اخلاق براى توبه و توبه‏کاران درجات و مراتب مختلفى ذکر کرده‏اند.
از یک نظر توبه‏کاران را مى‏توان به چهار گروه تقسیم کرد:
گروه اول:
کسانى هستند که از گناهان خویش توبه مى‏کنند ولى بعد از مدتى توبه را مى‏شکنند و به گناه باز مى‏گردند بى آن که تأسف و ندامتى از کار خویش داشته باشند، اینها در واقع در مرحله نفس اماره قرار دارند و عاقبت و سرانجام آنها کاملاً مبهم و پر مخاطره است، چرا که ممکن است ‏یکى از مراحل توبه و بازگشت ‏به سوى خدا مقارن با پایان عمر آنها باشد و به اصطلاح عاقبت آنها به خیر شود، ولى اى بسا پایان عمر آنها با یکى از زمانهاى توبه شکنى همراه گردد، و پایانى اسف انگیز و عاقبتى دردناک داشته باشند، و به اصطلاح «عاقبت ‏به شر» از دنیا بروند.
گروه دوم: